söndag 13 december 2009

Tredje advent / Lucia

Jaha...då var det tredje advent.
11 dagar till julafton.













Igår var jag och Sanna på IOGT för att titta på när ungdomarna skulle uppträda.
Dom började med visa upp ett Luciatåg.(Sofia ville inte vara med där.)
Där efter blev det teater(som hon heller inte är med i.) för att att sedan avsluta med linedance.(Där var hon med.)
Och där i mellan var det gröt, kaffe och lotteri.
Vi köpte fyra lotter och vann faktiskt en röd ljuslykta.
Ungdomarna gjorde ett fantastiskt jobb.
Det är så roligt att se på dom.

Det blev en senare middag som bestod av färsk pasta,fläskfilé och kantarell sås.
(Och lite vin,förstås.)

I dag är det Lucia och det innebär,att julgranen ska plockas fram.



Granen stå så sned och grann i stugan...









Hela familjen hjälptes åt, så det gick ganska fort att ta fram resterande julpynt.











Och Sanna ska laga knäck senare idag.
Så nu är allt klart :)

Men i stället för julmusik går alla här, runt och sjunger:
- Higher...higher.
Snacka om att en låt kan sätta sig fast i ens huvud.

Första gången jag hörde den, sa jag:
-Det där var väl ingen bra låt.
Jo,jo....
Varför går jag då runt och sjunger på den... hela tiden?
Tillslut blev Sanna less på den biten och satte på Carolas julskiva istället:)

Resten av dagen består av att.... ta det lugnt.
Man ska inte överdriva sina aktiviteter.
Eller hur?

See You!♥

18 kommentarer:

Susanne P sa...

Jag har inte en enda tomte framme och tänker inte ta fram någon heller...
Och granen, den kommer in dagen innan julaftonen.
Kram
Syster

Dansbandsfrun sa...

Här spelas Shirley, Sanna o Sonjas juleskiva idag, åh va mysigt det är. Det snöar här härligt nog! Njut av söndagen nu, o stor lussekram

♥ Carina ♥ sa...

Vilken snygg gran ni har hittat :)
Kram

Ama de casa sa...

Vad trevligt med lussefirande, teater och linedance!
Själv gick jag i balettskola på IOGT när jag var liten. Det kan man se på min gracila gång. Eller det SKULLE man ha kunnat sett ifall jag hade varit med längre. När jag slutade hade vi precis kommit till momentet "krypa under stolar"...
:-)
Kram

Lotta sa...

Den enda tomte jag har framme är den jag fick av dottern och mågen igår kväll, resten kommer fram den 23e.
Ha en fortsatt fin dag.
Kramizar!

Sussi sa...

Men vad skojigt att ni vann en röd lykta. Det är alltid kul att vinna :-)

Vissa låtar sätter sig i huvet på en gång. Men den låten har inte fastnat i mitt huvud.. än! Men bra var den!

Ha en mysig lucia och adventskväll
Kramisar

cecce sa...

Vad härligt med gran. Så ni har den traditionen att ta in granen till lucia. I detta hus dröjer det några dagar till. Vi är nog lite "sena" på den fronten.
Julgodis har jag gjort ialla fall!

Ha en fin kväll!
Kram

syren sa...

Trevligt lussefirande. och en fin gran!

margit sa...

Tack för hälsning! Ja visst är det trevligt med lUCIA och julens sånger och melodier! Det är nåt speciellt!!
Kram!!Önskar dig en fin vecka! /Margit

soffie sa...

va mysigt att gå å kolla på luciatåg det har inte vi kommit iväg på idag tyvärr,det blir lucia imorrn på jobbet med barnen,
ha en goo ny vecka

Niklas C sa...

Hej!

Nu på onsdag tänkte jag att den omgången av "Veckans blogg" ska heta "Veckans superblogg" och att det ska vara de 10 bloggarna som har vunnit i mina tävlingar som ska tävla mot varandra.

Så jag tänkte fråga om du vill ställa upp på det eftersom du är en av vinnarna?

Kram

annas Perssonliga sa...

Hej!
Häftigt att hon dansar Linedance.Jaha jag ser att det är pyntat och klart hos er. Här blir det ingen gran då vi åker till familj o vänner redan veckan före jul. Känns onödigt att behöva vakta en gran från Ellies framfart när vi ändå inte ska fira här.

Kram

Mia64 sa...

Mysigt att pynta lite.Ha en fin kväll /Kram

Sttattinskan sa...

VA???? Ör det julafton om elva dagar? Går det att strejka? Kram

Sussi sa...

Knäck tänker jag göra i helgen. En jul utan knäck är ingen jul..

Grattis till förstaplatsen i Spot the nuts! Helt rätt svar hade du ;-)

Kramisar

Mia64 sa...

Godmorgon!
ha en fin måndag /Kram

Majken sa...

VILKEN FIN GRAN!!!! En riktig disneygran...

Jag läser att du haft en bra helg... & jag önskar dej en riktigt mysig måndag!!
Kram

Nette sa...

Låter som en härlig Lucia. Min gick obemärkt förbi men det gjorde inget. Vi ska fira lite jul på jobbet på onsdag så jag hoppas att jag får ett luciatåg då, det ryktas så! :-)

Kram
Nette