tisdag 8 december 2009

Tisdag!





I dag har jag ingenting vettigt att skriva om.
(Som om jag har haft det tidigare :))
Men det skadar aldrig att få lite fakta.
Så i dag ska vi lära oss lite mer om mer "Hyacinter".
Hyacint (Hyacinthus orientalis) är en flerårig blommande växt.
Den har sitt ursprungsområde i sydöstra Turkiet och västra Syrien och kom troligen till Sverige under 1600-talet.
Den är mest känd för sina flockar av doftande, färgglada blommor.
Blomfärgen kan vara blå, vit, ljusgul, rosa, röd eller lila.
Hyacinten blommar på våren och växer bäst på soliga platser med väldränerad, men inte torr jord.
Hyacinten har blivit populär som krukväxt framför allt till jul.
Den håller sig i 12-15 dagar.

Giftighet och allergi :

Hyacinten innehåller alkaloider och är giftig om den förtärs i stora mängder. Hyacinten kan också framkalla allergi och har av Astma- och Allergiförbundet listats som en av de värsta doftallergiväxterna.

Se där....
Nu fick jag lära mig något nytt.
Jag visste inte att det fanns gula hyacinter.
Jag visste inte heller att dom växte i sydöstra Turkiet och västra Syrien.
Du se...man lär sig alltid något nytt för var varje dag :)

See You!♥

18 kommentarer:

Lotta sa...

Godmorgon själv Camilla!
Det är därför man inte får ta med hyacinter på sjukhus....
Kram!

Mia64 sa...

Tittar in och säger godmorgon/Kram

♥ Carina ♥ sa...

"Snart kan vi allting om vi tänker efter" :)
Kramen

Majken sa...

Godmorron!

Då får jag vara försiktig med intaget av hyacint ;)

Ha en riktigt bra tisdag!

KRAM

Ama de casa sa...

HA! Allt det där visste jag redan! Eller inte... Jag har aldrig sett vare sig gula eller röda hyacinter... Röda låter jättefint, gula kan man ju ha till påsk :-)
Kram

lillaMy sa...

Jag köpte mig två hyacinter igår och dom börjar redan slå ut så snart doftar det jul här hemma.Kramiz

Stattinskan sa...

Jag visste inte heller att det fanns gula ...

Susanne P sa...

Tänk vad min lllasyster kan!!!
Nu blev jag så stolt över dej igen!
Kram
Syster

Bruce sa...

TACK! Du borde få fredspriset, eller nåt!
Jag visade kommentaren för den trångsynta Ama de casa - och nu sitter jag här och väntar på min öl!

Ama de casa sa...

Men du - hur KUNDE du?!?!
Nu har jag en latbock som sitter här i soffan och väntar på service och ÖL!
Å jag trodde vi var vänner...
;-)
Kram

Niklas C sa...

Svar: Ja jag tycker verkligen att du ska prova sushi =) Jag hatade det första gången jag smakade, men andra gången tyckte jag att det var jättegott och nu älskar jag det =)

Hyacinter doftar så himla gott =)

Kram

Ama de casa sa...

Okey, vi kan väl vara vänner då... Men då får du inte hejja på Bruce sådär! Han är nog så jobbig att ha att göra med ändå!
;-)
Kram

margit sa...

Hej Camilla! jja det är ju inte långt från Husum till Nordmaling!!!!Så då får du hälsa från mig och säga att jag bjudit dej....hi hi hii
Oj, vad du har hunnit med mycket. Tittat på allla fina bilder!!! Bullbak...mat mm...
Här har jag suttit och ätit på min grillade kyckling jag köpte i går...när jag jobbar i E-tuna så "äter jag enkelt o praktiskt.." nu räcker kycklingen till några mål...
Kram till dej!!/Margit

Eva sa...

Jag gillar verkligen hyacinter, de doftar så himla gott! Tror jag köper mig ett par stycken i morgon :-)

Daniel sa...

Synd för hyacinter e ju så fina och dofta ljuvligt!!!

Stattinskan sa...

... gääääsp .. oj, förlåt ... skulle bara säga nattinatt!

Sussi sa...

Egentligen klarar inte jag mig heller på 5 timmar men det är tyvärr det som erbjuds nu! Det kommer inte bli mer sömn i natt heller så i slutet av veckan är jag nog som en zombie hihi
Ett glas rött på fredagskvällen så sover man nog gott sen ;-)

Förhoppningsvis kanske sambon och jag kan ta morgonprommisen varannan vecka eller nåt sånt sen!

Sov så gott
Kramisar

soffie sa...

hyciner är så vackra,
Kul med infon om den alltid roligt att lära sig nåt nytt,
kram