torsdag 10 december 2009

Torsdag!

Sista jobbardagen på denna vecka...skönt!
Jag tror inte att jag är riktigt kry än.
Jag hostar lite fortfarande och har på nytt fått nästäppa.
Det kan jag väl leva med ...men mitt dåliga humör, kan jag gärna vara utan.
Jag känner mig så irriterad.
Brukar ha ganska stort tålamod annars(på jobbet)(det är lika bra att jag skriver på jobbet, för ni som känner mig,vet att mitt tålamod är lika med noll hemma.)
Men jag känner hur lättirriterad jag är.
Jag känner mig som en gnällspik.
Och det är inte likt mig.
( Eller? )

Nä,nu ska jag skriva om något roligare.
Hm...
Vad ska jag skriva då?
????????
????????
Oj,vad det här blev svårt.
Jag har bara negativa tankar.
Allt känns jobbigt.

Men Hallå!!!
Jag skulle ju skriva något roligt.
?????
?????
Äh,det får bli lite fakta.
Så idag mina vänner ska jag lära er lite om......
??????
??????
??????
Om......Lucian:

Från medeltiden finns uppgifter om firandet av julfastans ingång.
På lucianatten slaktades julgrisen och det festades natten lång.
Enligt den julianska kalendern, som i Sverige och Finland gällde fram till 1753, var lucianatten årets längsta natt, då man ansåg att övernaturliga makter var ute och härjade och att det därför var bäst att hålla sig vaken.
Årets längsta natt var detsamma som midvinter och fungerade som motsvarighet till midsommaren.
Vid den mörkaste tiden på året i det förkristna Norden, besvärjades ljusets makter för att få ljuset att återvända.
Det är från dessa föreställningar kopplade till ljus, mörker och årets gång, som den svenska ljushögtiden runt den 13 december ursprungligen härstammar.
Traditionen med en ljusbringande kvinnogestalt kan ha sitt ursprung i en hednisk ljusgudinna.

Vintersolståndet var länge i folktron en farlig natt, då gårdsfolket gjorde bäst i att hålla sig inomhus, och helst inte gå och lägga sig (jämför lussevaka). Vintersolståndet var alltså mörkrets natt, men också inledningen på julen.
Grisen skulle vara slaktad den 13 december, och inte allt för mycket arbete skulle återstå innan jul.
Under 1500- och 1600-talen inträffade vintersolståndet/midvinter den 13 december. Genom förskjutningen vid införandet av den gregorianska kalendern blev lucianatten inte längre årets längsta natt utan vintersolståndet/midvinter inträffar nu i stället 21 eller 22 december.

Men i folktron levde 13 december kvar som som årets längsta natt, då man skulle hålla sig inomhus, stanna uppe och vaka, kanske (om man var ung) gå sång- och tiggarrundor i de kringliggande gårdarna, och då ljus och mörker hade en särskild betydelse.
Traditionen att fira ljus och mörker vid midvintertid levde alltså vidare in i 1600- och 1700-talets bondesamhälle.

Firandet var vanligast runt Vänern i västra Sverige, det vill säga i Bohuslän, Västergötland, Dalsland och Värmland.
Exakt varför den geografiska fördelningen såg ut så vet man inte, och mer forskning på området behövs.
Dock är det klart att liknande traditioner förekommit i östra Norge, där lucia/midvinter i folktron gått under beteckningen "Lussinatt", med en mängd föreställningar om övernaturliga krafter kopplade till midvinternatten.

See You!♥

19 kommentarer:

Sussi sa...

Hoppas inte förkylningen är på väg tillbaka igen! Ibland gör den comeback som sagt var!!

Tålamod.. vad är det för nåt?? Måste man ha det eller??

Kramisar

cecce sa...

Gnällspik?
Tycker jag inte alls du verkar va!
Tvärtom.
Full av humor:-)
Så det så.

Ha en fin torsdag!

Kram

mickis sa...

Önskar dig stort tålamod & en härlig Torsdag...

Upp mé hakan snart ä det helg!
Kram

♥ Carina ♥ sa...

Åhh, vad man blir smart när man läser din blogg.
Jag tror mitt iq har gått från fiskmås till...uggla :)
Jag känner mig också lite hängig. Vi måste träffas och frigöra lite endorfiner(läs; skratta) så piggar vi nog på oss :)
Kraaaaam

Douglas Söderlind sa...

how can you know so much?

Ama de casa sa...

Ibland måste man få vara lite gnällig - men inte alltför länge bara :-)
Kram

lillaMy sa...

Du är snart på banan igen men hoppas nu inte att förkylningen kommer åter.Kramiz

annas perssonliga sa...

Hej!
Alltid trevlig med nytt vetande... en del hade jag hört innan men inte allt.

Ha en bra sista jobbdag för veckan!
kram

Mona sa...

Herre gud människa! Det är väl omöjligt att vara glad varje dag. Sådana där dagar har jag oxå!! Snart är du glad igen!
Kram!

Eva sa...

Sv: Jodå, det blev tre stycken rosa hyacinter :-)

soffie sa...

Tack för bra information,
Å hoppas du blir frisk snart från den förkylningen ,
Jag tycker inte du gnäller omingen gjorde det skulle ju ingen av oss som ej jobbar inom det området få reda på hur ni har det,
Bedrövligt,
jag jobabde somundersköterska förr åminns va glada vi va då vi fick var tredje helg,
må gott

Lotta sa...

Sista jobbdagen denna vecka för mig också...........skööööönt!

Emmelist sa...

vad roligt att du röstade :) hoppas allt är bra med dig !

Niklas C sa...

Svar: Ja jag älskar julskinka =)

Kram

Susanne P sa...

En gnällspik utan tålamod...ja, det är nog du i ett nötskal (ibland!)
Kram
syster

Niklas C sa...

Svar: Tack så jättemycket för att du röstade på mig =) Jag vann!

*Kramar*

Ha det bäst!

annas perssonliga sa...

Hej!
Du har fått nobelpriset i mammakunskap. jag tycker du är fantastisk!!

Kram

nillas liv på pinnen sa...

Oj! Ja, men lite Lucia kan ju alltid gaska upp en. Men de kanske förtjänar ditt gnäll på jobbet? De kanske är dumma...?

Sussi sa...

Ibland chockar man sig själv med hur snabb man kan vara när man behöver! Men hade jag vetat att jag var så snabb att jag skulle bli tidig till och med hade jag tagit det lugnare..
Hoppas man slipper försova sig i morgon igen

Kramisar