måndag 21 december 2009

Dan före dan före dan före dopparedan!

Tävlingen ,om "Veckans superblogg, "hos Niklas är avslutad.
Jag kom på femte plats och vinnaren blev Ama de casa.
En självklar vinnare.
Hon är så tokigt rolig.
Man får sig alltid ett gott skratt då man läser hennes inlägg.

Men.... femte plats, är väl inte fy skam.
Tusen tack till alla er som röstade på mig.

Nu är det bara tre dagar kvar till den stora dagen som kallas för julafton.

I gammal nordisk folktro omges julafton och julnatten av magi och skrock.

* sägs bland annat djuren kan tala.
* gårdstomten ska till exempel ha lite av risgrynsgröten utsatt till sig.
Får han inte den ,kan han bli svår att tas med under det kommande året.
* likaså är det bra att sätta fram öl på bordet till änglarna, så kallad änglaöl.
* den som får mandeln som finns i gröten blir först gift.
* helst ska ljusen brinna hela natten, annars förebådar det dödsfall.
* att under julnatten återvände de dödas själar till sina hem ,varför man satte fram mat åt dem.

Det finns också vidskepelse som säger att man på olika sätt kan se sin tillkommande under just julaftonskvällen, bland annat om man tittar i två speglar, en bakom sig och en framför sig.
Den tillkommande kan också speglas i en vattenkälla.

Om detta är sant vet inte jag, men prova ni om ni törs.
Jag avstår,eftersom jag är rädd för allt som har med det övernaturliga att göra.
Förresten är jag redan gift.
Och jag skulle bli rätt snopen om jag skulle få se en främmande karl i spegeln :)

Än en gång TACK för att ni röstade på mig :)

See You!♥

20 kommentarer:

Mia64 sa...

Godmorgon!
önskar dig en bra måndag, här öser det ner snö/Kram

Sussi sa...

Haha jag är också lite övernaturligtsrädd..
Håller mig gärna borta från att prova sånt!

Bara att bli nominerad till veckans blogg är superbra!

En tjej ska ha sin syster med (som vi också umgås med) så det blir lite släkt för henne med..

Ha en bra dag
Kramisar

soffie sa...

Men va roligt för dej att du va nominerad och kom på bra plats ändå.
ha en härlig vinterdag

♥ Carina ♥ sa...

Ama De Casa är inte lätt att slå, hon är ju i en klass för sig :)
Men även om du inte vann veckans superblogg så vinner du, inte bara veckan utan världens supervän om jag får bestämma!!
Love you
Kram

Miruschka sa...

Att komma femma är inte fy skam! Hoppas du får en bra dag/kram

Daniel sa...

Bra kämpat fine vän!!

lillaMy sa...

Grattis till femte platsen det är också en plats som sagt.Kram och hoppas nu du får en bra dag.

cecce sa...

Ha ha ha! Främmande karl i spegeln? Nä..för katten..vem vill det?:-)

Å jag tycker absolut du ska ställa dej och baka!
Du har säkert inget annat att göra:-)

Kramar!

Sus sa...

Du har så mycket klokt och intressant att berätta! Jag blir så glad när jag läser:)
Jag tror också att jag skippar "extra" dukning på julafton. Spöken välkomnas inte!

Kraaaaaaam

Ama de casa sa...

Tack snälla söta du för dom fina orden - dom värmde! Jag tycker att alla skulla ha vunnit :-)

Här kan jag inte ställa fram änglaöl. Bruce skulle dricka upp den på stört och han är definitivt ingen ängel :-)
Kram

Douglas Söderlind sa...

Är du klar inför den stora dagen..........julaftonen.

Dansbandsfrun sa...

Njut nu och ta dig tid att "lägga upp bena i soffan" som en del säger (inte jag för jag är alldeles för hipp) hihihi kramar i massor

Susanne P sa...

Du kan inte vinna jämt, lillasyster!
Det vet du väl...
Men femma är väl inte så dumt det heller, eller?!
Men jag tycker om dej ändå!
Kram
Syster

soffie sa...

ha en goo kväll

Sussi sa...

Vilken morgon ni måste ha haft. Allt blir så galet när man försover sig! Hoppas inte hela dan blev förstörd

Ha en bra kväll
Kramisar

Lena sa...

Jag håller med dig, det övernaturliga är lite skrämmande.Men lite nyfiken på det är jag nog ändå.
//Lena

Mollan70 sa...

Nu drar det ihop sig till dopparedagen.
Hoppas att du är klar med julklappsinköpen.

Sussi sa...

Man är inte allt för bortskämd med att få städat här hemma. Jag brukar nästan alltid få göra det själv så glädjen är så mycket större när han väl gjort det :-)
Han växte nog en halvmeter när han såg hur glad jag blev hihi

Ha en bra dag
Kramisar

Stattinskan sa...

... rusar omdelbums ut på stan och inhandlar en spegel till ;-D Kramar

ciara sa...

Oj!
Haha!Då ska jag spegla mej som bara den på julafton*S*
Ha det bra i rushen/Kramizar Ciara