fredag 23 juli 2010

Jag kan så mycket ;)

För att gör min syster nöjd, så måste jag berätta varför jag inte bakar allt för ofta.
(Annars berättar väl hon det ;) )
För några helger sedan var vi på ett kafé som heter Bruksgodset, och jag åt något så gott som en vit chokladkladdkaka.
Det var det godaste jag någonsin har ätit.













För några dagar sedan blev jag så sugen på den igen, så jag googlade på vit chokladkladdkaka. Då fick jag upp en massa recept,men ingen verkade vara som den jag åt på Bruksgodset. Jag hittade på ett eget. Tog lite från ena receptet och lite från ett annat.
Hur svårt kan det vara,liksom ;)
Sedan åkte vi och handlade ingredienser till kakan.
Allt gick bra till en början.

Men när jag alltid ska ha så bråttom....

När kakan väl var i ugnen började jag tänka efter.(Nä,det var inget skryt...jag tänkte faktiskt,Men jag borde tänkt liiite tidigare.)
- Hur i hela fridens namn ska jag få ut kakan ur formen?

Till saken hör att jag bara tog fram en form med löstagbar botten.
Tryckte ner bottenplattan och den satt som en smäck....utan att jag behövde "låsa" kanten på formen.
-Äh....sitter den så här hårt,läcker det ju inte ut någon smet,tänkte jag.(Ops...där tänkte jag igen.)

Och visst höll sig smeten sig kvar i formen....men när jag skulle få ut kakan.....
Man kan säga att kakan blev....inte vackert.
Men man har väl sett på "Ghost",ett x antal gånger, så jag vet hur man kan göra en gegga till något fint ;)
(Fast hon hade en en drej maskin förstås ;) )
Så jag satte igång att"dreja".
Och simsalabim....en rund och fin kladdkaka :)













Äh...man kan ju inte lyckas varje gång ;)
Man kan säga att kakan blev väldigt söt och väldigt kompakt.
Så något recept lägger jag inte ut.
Inte än i alla fall.
Jag ska lyckas med den först :)


See You!




23 kommentarer:

Anonym sa...

haha du kan lotta ut en till närboende
kram

Diana/Decdia sa...

Haha! Du vet väl att man inte kan experimentera hur som helst med bakverk? Det är lite som kemi och vissa saker måste vara i rätt i "förhållande" till varandra.
Men bilderna ser väldigt smarriga ut (men så lever jag på soppa, så ta mig inte på för mycket allvar... jag greglade efter välling i Guns blogg).

Bloggande 4barnsmamma sa...

Ser god ut, hihi!

Madeleine sa...

Man måste ju testa sej fram. blir säkert bättre nästa gång. Den ser himla god ut (jag är ingen chokladälskare). Vilken härlig utflykt ni hade, otroligt vackra bilder, är nog värd all den vätska som sippra ut från dej. Ha en toppen fredag. Kram Madde

Sussi sa...

Uppfinningsrikedom kallar jag det..
Om inte annat så går det ju faktiskt att äta direkt ur formen med ;)

Kramisar

Anonym sa...

Den såg ju riktigt fin ut till slut :-)

Baka är nånting jag INTE gör. Resultatet blir alltid fel och jag är arg som ett bi både under tiden och efteråt. Så för husefridens skull har jag lagt ner det där med bakning.

Stattinskan sa...

Haha, hade jag varit några år äldre hade man kunnat tro att jag var mamma till dig också ... det där baket är på pricken likt som om det hade varit min Moa som gjort det ;-)

Helene sa...

På bilden ser den ju väldigt god ut = )
Och fin !!
Ha en härlig fredag !!
Kram Helene.

Petra sa...

Vad fint du har gjort på bloggen.

Du, när du har lyckats fullständigt med denna kaka så kan du väl lägga ut receptet.
Kram

Fröken Ellinor sa...

Vad fint du har gjort om här inne, riktigt läckert. Själv suger jag på bloggdesign ;-)

Kakan såg väldigt god ut och av någon anledning så brukar jag också vara den som får bli räddad när det gäller bak. Älskar att äta och tycker sådär om att tillverka godsakerna.

Men min faster är konditor så jag åker snålskjuts på henne ;-)

Afrodite sa...

Men den ser oerhört fin och smaskig ut! =) Och ditt sätt att baka på påminner väldigt mycket om mitt - "lite härifrån och lite därifrån, så blir det nog bra"...fast det blir ju inte det alltid...Men jag är lika glad för det. Tycker inte ens det är roligt att baka. =)
Lycka till nästa gång! =)
Och du...ha en fin fredag! KRAM

Sus sa...

Ha ha!
Du kommer garanterat att lyckas...nöden är uppfinningarnas moder :)
Jag gjorde en äppelpaj i sådan form en gång...den rann ut över hela bordet...

Lycka till & Kraaaaaaaaaam

Sussi sa...

Men vilken dum helg du ska till och välja för att komma hit! Det är kräftskivehelgen för oss. Vi kommer ha övernattningsfolk här praktiskt taget hela helgen. Det ska tydligen bli ett jäkla party den här gången ;)
Vi får väl skrivas mer närmare om det men det ser helt klart ut som om ni kommer fel helg eller vi har lagt kräftskivan fel helg. Det beror på lite hur man ser det..

Kramisar

Mona sa...

Jag hörde talas om vit kladdkaka för någon vecka sedan och blev sugen att prova. Men har inte hunnit än. Jag tänker nog följa ett helt recept då. Hahaha.
Kram

Carina Sjölund sa...

Den kakan ser väl inte så tokig ut :) Ha en bra Fredag kväll! Kram

ansepanse sa...

det är väl klart att du kan mycket, nästa gång går det säkert grejt
Sv: nej, jag satsade redan från första varvet vågade hela tiden så att säga :)

♥ Carina ♥ sa...

Den SÅG i alla fall god ut :)
Kram

Mia systeryster sa...

Äsch man kan äta med sked direkt ur formen;) Den såg ju god ut i allafall=D Kram

Margit sa...

Vilka bilder...från Skulebergsklättringen/äventyret!!! Vi åker ju alltid förbi när vi åker upp o hem...men man ser inte dessa häftiga vyer...som du nu visar!! tack för din visning!!
Kul att se!!!
Och tårtan!!! Läcker..och din berättelse om baket...
Vi har nu varit uppe och är nu på hemväg. Ligger hos Mirjam o Peter i Nordmaling och åker i morronkväll tillbaka hem. Vi går väl en runfa på Nordmalingssdagarna i morron igen...
Kram!!!

emelie nygren :) sa...

Gud så god kakan ser ut! :D
Hoppas allt är bra med er hela sjöströms familjen :)


kram emelie nygren

Nette sa...

Oj vad kreativt att hitta på ett eget kakrecept! När du hittar det perfekta receptet måste du lova att ge oss det! :-)

Ha en underbar helg!
Kram
Nette

Fenixmonas sa...

Träning ger färdighet...Du kommer säkert att lyckas! Nu blir det bloggpaus, semester paus! Kramiz

gunsan sa...

Snyggt där, testa du kakan en gång till om du inte tycker att det räcker med denna gången, sen får du gärna lägga ut receptet, det låter supergott o ser supergott ut;)
Kramizzzzz