fredag 30 juli 2010

Efter regn.....

...kommer solsken,heter det så fint.
Och denna gång stämde det,faktiskt.
I går natt vaknade jag av att det regnade, som om himlen hade öppnat sig.
Åska gjorde det också.
Men när jag vaknade var det sol ute. Dock bara blyga 18 grader ,men framåt dagen blev temperaturen tuffare.
Så tuff så att den nådde 26 grader.
Efter att vi ätit vår lunch gick vi ut igen,men då var min solstol upptagen.
















Att den tordes!!!!
Min stol!!! ;)
Äh...vi blev vänner ganska snabbt,till och med sådana goda vänner att fjärilen ställde upp på lite "posing".











"Kloppan"och "Glamour och fläskpannkaka" ville att jag skulle lägga ut receptet på den goda "vit chokladkladdkakan" som jag gjorde i onsdags. Så här kommer receptet:

Kladdkaka med vitchoklad med glasyr

150 g vit choklad
150 g smör
2 dl socker
1 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 tsk riven citronskal

Glasyr:
2 dl creme fraiche
1/2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
(ev. lite citronsaft)

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och häll ströbröd i en rund form med löstagbara kanter.
Smält chokladen och smöret över ett vattenbad. Låt svalna lite.
Blanda de torra ingredienserna och rör ihop med choklad/smöret.
Tillsätt ägg och citronskal och rör om till en slät smet.
Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 30 min.
Låt svalna.

Blanda ihop creme fraiche, florsocker och vaniljsocker.
Bred glasyren över kakan.
(Jag tog även lite citronsaft i)

Toppa eventuellt med bär eller frukt.


See You!

25 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Och igår kväll öppnade sig himmlen igen. Vi hade precis kommit hem efter en motorcykeltur :)
Godmorgon eller Godnatt säger jag :)

Miruschka sa...

Du har bra hand med djur tydligen, först måsen och nu fjärilen;)
Det blev ett jäkla åskoväder igårkväll igen, mäktigt som bara den. Tur man inte är åskrädd!!
Ha en fin fredag/kram

Sussi sa...

Så ni fick njuta av det idealiska vädret alltså.. Regn på natten, sol på dan :)
Här missförstod vädret lite så det regnade på dan istället ;(

Det var mig verkligen en pogg 85 åring de.. Han såg ju inte en dag äldre ut än 65 ju!!

Kramisar

soffie sa...

härligt med sol hos dej här är det fortfarande mulet å det regnade verkligen hela dagen hos mej,blä,gullig fjäril å tack för det receptet,måste provas

Afrodite sa...

Verkar som om du och din polare fick en helt ok dag, trots allt...=)
Kram på dig!

gunsan sa...

Meeeeeen hallååååååå, det där är ju min fjäril, han satt ju på min lavendel igår, kan de vara syskon kanske;))

Tack o bock, detta recept tager jag på stående fot, skrev nyss i min blogg att jag inte skulle baka, men vad sjuttsingen, man måste ju kunna ändra sig;))
kramizzzzz

pillan sa...

tack !!
Nu vet jag vad jag ska göra idag , jag ska baka en god chokladkaka

kram

Madeleine sa...

Här kommer det ingen sol efter regn, grått o trist är det idag med o regnet hänger i luften. Den låter himla god, ska nog baka den till gubben o överraska honom. God morgon till dej själv frästen. Det vart några samtal till sonen. Kram Madde

Helene sa...

Åh va härligt med lite SOL = )
Va bra att du la ut receptet,den såg ju så god ut...MUMS !!
Ha en härlig dag !!
Kram Helene.

Susanne P sa...

Se där ja...ett recept som funkar! ;))
Kram

ansepanse sa...

vadå sol - här spöregnar det :(
kramar

Diana sa...

Skönt med åska, det rensar upp en hel del! Vacker fjäril med, klart att ni kunde dela lite sittyta.

ella sa...

vacker fjäril=)
hoppas du får en skön helg nu=)mulet å bara 19+ här lite synd men men=)nu börjar CCW iaf i Rättvik kommer massa fina bilar/folk en hel vecka.kul när det händer något;)
kram

Carina Sjölund sa...

Solen varade inte länge :( Men det är bra med lite regn oxå :)
Sv: Ja,jag hälsade på sonen igår han verkade bara ha det bra :) Kram på dig

Sus sa...

Icke en enda sådan fjäril har jag skådat denna sommar mer än på bilder från er i norr.
Vad har hänt?
Smarrig chokladkaka, vill jag lova! Du lyckades sådeles till sist:)
Trägen vinner;)

Kraaaaaaaaaaam

Bara Jag sa...

Fräckt att bara ta din stol utan att fråga!!

Kram!

Stattinskan sa...

... och idag fegade det ner några enstaka droppar ... Värmen sitter i väggarna här så vi behöver en kall natt för att sova gott ... eller nä, det kan vi ta senare när semestern är slut ;-)

Åsa sa...

Nämen, vilken oförskämd fjäril! Kakan påminner om tårtbottnen min svärmor gjorde till elsas tvåårskalas, mumsig var den!

Mia systeryster sa...

Härligt med en sån polare;) Vad god chokladkakan lät, den ska jag provbaka!!KRam

Miruschka sa...

:):):)
Sv: herregud det tänkte jag inte på, men då har jag FYRA tofsar, så jag ligger i lä fortfarande!!!
Kram

diana sa...

Vit kladdkaka är så himla gott :) Snällt av fjärilen att ställa upp så.

Susanne sa...

Så det är ni som har solen och värmen!!!!!
Smaskig kaka :o)

Kramen

Anonym sa...

tack den sparar jag ner direkt
kram

Anonym sa...

Jamen ni borde ju ha rmts båda två?
;-)

Hörni sa...

Åh tack, vad gott! Det receptet ska jag testa.:)