tisdag 13 juli 2010

Ambulans med Foppa!

Eftersom det var så många som ville veta hur det gick till ,då jag åkte ambulans med självaste Peter "Foppa" Forsberg, kommer historien här:

För att göra en lång historia kort:

Jag firade midsommar på Ulvön. En kompis till mig gjorde illa sig så han var tvungen att åka till akuten.Han ville att jag skulle följa med.Då vi satt i kustbevakningens båt och väntade att få fara iväg kom Foppa också in i båten för han hade också gjort illa sig.
På fastlandet stod ambulansen och väntade på oss och den körde oss till akuten.

Och för att göra en lång historia lång:

Året var 1993.Jag och en kompis åkte till Ulvön för att fira midsommar.
Det var kanonfint väder och vi startade tidigt med firandet.(läs: supa!)
Senare på dagen mötte jag killkompisen,R, på vägen. Han hade ramlat av en båt och gjort sig illa.
Han var blöt och blödde på handen.
Jag hjälpte honom att ta av hans kalla,blöta tröja och blöta byxor. Jag tog av mig mina byxor och min tröja,så han fick torra kläder på sig.(Jag hade linne och cykelbyxa under mina jeans och tjocktröja.)
Vi mötte då några poliser som sa att han måste in på akuten för att sy ihop såret på handen.
R ville att jag skulle följa med. Så polisen,jag och R gick ner till kustbevakningsbåten.
Där satt vi och väntade att båten skulle åka iväg.
Då kom en kustbevakningsvakt och sa att vi var tvungen att vänta ett tag till, för att det var en annan kille som hade gjort sig illa och som också skulle åka med.
Efter ett litet tag kom killen.....Peter "Foppa" Forsberg.
Han hade också gjort sig illa på handen.
Där satt vi ,Peter,en tjej,R och jag,i en kustbevakningsbåt,på väg mot fastlandet,på självaste midsommaraftonen.
Väl framme, på fastlandet, stod en ambulansen vid kajen och väntade på oss.
Vi hoppade in i ambulansen och åkte iväg till akuten.
Och Gudarna ska veta vad roligt vi hade i ambulansen.
Vi skojade,surrade och skrattade,både med varandra och med ambulansförarna.
Väl framme på akuten fick båda grabbarna komma in direkt.
Jag och tjejen satt och surrade och vi satt och väntade.
Efter ett tag kom Foppa ut till väntrummet.Omplåstrad och klar.
Då var det bara att vänta på R.
Och vi väntade och väntade.
Då kom en sköterska ut och sa att R måste till Umeå lasarett.
Han hade skurit av en sena på fingret.
Så det var bara för Foppa,tjejen och jag att lämna stackars R.
Då åkte vi hem till Foppa,för han skulle duscha och byta kläder.
Nu var det sena kvällen och vi hade kommit överens om att alla vi tre ville tillbaka till Ulvön.
Eftersom jag hade lite kläder på mig frågade jag Foppa om jag fick låna ett par byxor av honom.
Det fick jag.
Men dom var liiite för stora,kan jag säga ;)
Så jag fick även låna ett bälte,som jag fick knyta runt midjan.

Vi ringde kustbevakningen och frågade om dom skulle tillbaka till Ulvön.
-Om ni är här om en kvart så får ni åka med,sa dom.
EN KVART!
Det tar ca 20 minuter med bil.
Vi ringde en taxi och den skulle komma.
Vi väntade och väntade...
Efter en kvart kom taxin.
Då ringde Foppa till kustbevakningen och sa:
-Vi är i Bjästa nu,så vi kommer! (Typ 5 minuters bilresa kvar)
(Vill bara poängtera: att det var vi inte.
Vi var fyra mil från kustbevakningen,vid denna tidpunkt.)
Eftersom det bara var jag som hade pengar på mig, fick jag betala taxin.
Foppa lovade att han skulle bjuda mig på öl ,då vi träffades på statt någon helg.
(Och det kan jag berätta..att det gjorde han också.)
Då vi kom fram till båten, hoppade vi i kustbevakningsbåten igen och åkte iväg till Ulvön igen.
Kan nu säga att vid denna tidpunkt hade jag blivit "nykter" :(
Men kom på att jag hade två vinare i min ryggsäck.
Så Foppa och jag korkade upp. Vi satt alltså i kustbevakningsbåten och drack alkohol.
Kustbevakningskillarna kom med frukt och jordnötter till oss.
Lagom lullig stannade båten och vi var tillbaka på Ulvön :)

Några dagar senare åkte jag hem till Foppa för att lämna tillbaka kläderna jag hade lånat.
Tvättade och strukna :)

Så...nu har jag berättat hur det gick till då jag åkte ambulans med Peter "Foppa" Forsberg.

I morgon går jag på semester!!!

See You!

31 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Men var i berättelsen försvann den andra tjejen??
Ramlade hon överbord eller? :)
Kram

Åsa sa...

Tänkte som Carina ungefär. Dumpade ni den andra tjejen någonstans?

sv: Jo, jag har vart på den stranden. Kände igen den på flytbryggan.

Det finns en liten ö i den där fjärden som också har en fin strand, kommer dock inte ihåg vad den heter. (Inte bergön, en mindre ö)

Diana sa...

Wow! Om du hade legat med honom så hade det varit världens bästa jag-mötte-Lassie. Men denna duger rätt så bra den med. ;) Fasen vad coolt!
Nu hägrar semestern, ha det riktigt trevligt! Några planer?

Petra sa...

Men vilken härlig berättelse. Tänk när du sitter i gungstolen och kan berätta detta för dina barnbarn.

Skönt att fågåpå semester. Men visst kommer du finnas kvar här ändå??? SNÄLLA, överge mig inte.

Kram

Miruschka sa...

Den historien var verkligen riktigt lång!
Häftigt värre att få vara med om sånt!
Hoppas sista arbetsdagen går riktigt fort för dig!
Kramar

diana sa...

Wow, vilken kul grej :)

soffie sa...

wow vilken grej!!!
Underbart med semester för dej,
kram

Anonym sa...

Ja det undrar jag också. var tog den andra kvinnliga vägen?!
kram

Mia systeryster sa...

WooW Och jag som tyckte jag kom med ett scoop då jag berättade att jag flög i samma flygplan med Foppa=D Det där slår ju allt!!Kram

Dansbandsfrun sa...

Eh...(tänker förbrilt)
Jag har kramat Hasse Kvinnaböske så jag luktade hans rakvatten hela kvällen sen. DE DU!!! hihihihi
Gud så härligt me semester i morgon, grattis!! kram

Nette sa...

Haha, underbar historia! :-)
Inte alla som lånat Foppas byxor!

Kram

♥ Carina ♥ sa...

Sv; Självklart badade jag :)
Kramilikram!

Fröken Ellinor sa...

Vilken underbar story, tack för att du delade med dig. Det var något extra :-) Ulvön, rätta mig om jag har fel men är det inte där man äter surströmming?

Ja, utställningen var riktigt bra.

Kramar

maria sa...

Vilken historia :) Det upplever inte alla det du gjorde då :)

Hoppas du får en underbar semester :)
Planer ?

Kram

Sus sa...

Jag tror att jag skrattar på mig...vilken totalkorkad Upplevelse!!
Det är förbaskemig en ödeskonst att få till det på detta sätt...Foppa eller inte Foppa, strunt samma :) :D
Hela grejen är liksom unik!
Kraaaaaaam

gunsan sa...

Vilken story, men som sagt, den där andra tjejen.......vad hände???
Men so what, en riktigt härlig historia;))
kramizzzzzzz

Anonym sa...

har nyss läst dansbandsfrun inlägg o du är slagen med hästlängder :)
kram

Fenixmonas sa...

Som det kan bli...blev ändå en trevlig fest i slutänden förstår jag! kramiz

Fröken Ellinor sa...

Ja, men det var det jag försökte uttrycka inatt, de GÖR fisken där ;-) Visste att det var ngt med surströmming...

hahahhahah fick inte boken, men du har rätt-då hade jag sopat till honom med den ;-) Dels för piken men också för att han hade gynnat Anka-frun.

GRATTIS till semestern.

Kram

Diana sa...

Sv: jag är chockad med vid gott mod. Dessutom så har Discovery ringt och erbudit mig en egen serie, de har saknat en våghals sen krokodiljägaren dog. God morgon!

cecce sa...

Vilken upplevelse!!!
Är den verkligen sann?.-)
Ett riktigt kul minne!

Sista arbetsdagen idag eller??

Ha en fin dag!
Kramar

Sussi sa...

SEEEEEMESTER!!!! :)

Det där minnet har nog Foppa också nära tillhands. Låter som en skoj kväll. Nja.. Inte för din vän då förstås hihi
Men det ordnade väl sig det med? ;)

Sv. Du kan väl skylla på att du måste sympatisera med mig! Får inte jag bada så håller du dig också på land! ;)

Kramisar

Anonym sa...

du måste göra ett inlägg om det o hänviisa till dansbandsfrun haha
kram

Susanne P sa...

Så man kan säga att du varit innanför Foppas byxor...;)
Kram

Marran sa...

Haha vilken historia! Han verkar ju vara en trevlig prick :) Du måste ha blivit ganska förvånad när du såg vem det var som du skulle dela ambulans med

SV: hehe ja framförallt så blir det nog lite trångt

Madeleine sa...

Vad häftigt. Det är nåt att berätta för barnbarnen. Kram Madde

Camillasrum sa...

Wow, vilken kul historia :-)) Ha en härlig semester!

Anonym sa...

WOW! Det är nog den bästa Lassie jag har hört!
Någonsin!!!
;-)

Mona sa...

Jag tror att du har drömt alltihopa. ;)
Kramen

annas perssonliga sa...

Haha, vad kul!! Jag har faktiskt sagt Hej till Foppa för x antal år sedan:) En kompis till mej satt och pratade med honom en hel kväll på Strand Hotell i Borgholm vi andra höll oss undan så gott det gick. Vi var självklart tvugna att kolla om det verkligen var han. En av mina tjejkompisar kände inte igen honom utan presenterade sig artigt och reagerade inte det minsta när han sa sitt namn.Jaja, inte lika rolig historia men må tro att vi har haft kul åt det i tjejgänget i många många år.

Kram

Miss Juni sa...

Jag läste både den korta - och den långa - versionen. ;o)