tisdag 24 november 2009

Bafucin!


När jag får ont i halsen, som typ i dag, så har jag en kur som fungerar på mig.
Jag gör i ordning en varm kopp med honungsvatten.
Sedan jag druckit upp den tar jag mig en Bafucin.
Jag gör så ungefär fyra gånger den dagen.
Dagen efter känns det mycket,mycket bättre.
Säkert att tron gör så att det blir bra, men det må så vara.
Halsen känns bra och det är väl huvudsaken.

När jag hör reklamen för Bafucin på radion blir jag glad och sjunger med.
Men Sofia brukar säga:
-Men Mammma!!!
(Alltså inte så populärt med min sång.)

Läste på nätet att läkemedelsverket har anmält en radioreklam för McNeils produkt Bafucin.
Anledningen – det framgår inte att det är ett läkemedel.
Dessutom säger Läkemedelsverket att reklamen är felaktig.


I radioreklamen för Bafucin, som bland annat sänts på radio Rix, går så här:

Han: ”Har fru Lindkvist halsont?”
Hon: ”ja det verkar som det”
Han: ”då vet jag precis vad frun behöver.”

Sångkör:
”Bafucin, Bafucin Bafucin.
Bafucin,Bafucin ,Bafucin.
När halsen gör ont det kan vara en bacill.
Ta det lugnt det finns hjälp, det kan vara en bacill.
Bafuciiiin,Bafuciiin.
När halsen är öm, ta Bafuciin”

Han: ”Vid halsont tag Bafucin.
Bafucin, för hela familjen ,finns på apotek.
Följ anvisningarna på förpackningen”


Nu har Läkemedelsverket anmält kampanjen till LIF, som är branschföreningen för forskande läkemedelsföretag verksamma i Sverige.

I anmälan skriver Läkemedelsverket:
”Det framgår inte av reklaminslaget att Bafucin är ett läkemedel, vilket är ett krav enligt läkemedelslagen.”

”Bacill är en sorts bakterie, halsinfektioner orsakade av bakterier behandlas med antibiotika efter sedvanlig diagnos, inte med Bafucin.”

Men HALLÅÅÅ!!

Spela roll.
Den fungerar ju.
I alla fall för mig :)

See You!

8 kommentarer:

Majken sa...

När halsen är öm ta bafucin... ;)

Bra att man hittar ngt som funkar.. Placeboeffekten kan va bra ibland... ;)

Hoppas du känner dig frisk snart!
Kram

soffie sa...

vad bra att det funkar med Bafucin för dej,jag köper Strepsils en halstablett på apoteket den är bra,
Hahakännerigen det därnärman tralalr med i en sång då får man genast höra-Men mamma då!
uh sjunger jag såå illa:O)
ha en go dag här skinersolen idag,

cecce sa...

Usch, usch, usch...bafucin är det värsta jag vet:-) Förknippar det med min barndom då vi alltid fick just bafucin när vi hade ont i halsen och jag tyckte inte om smaken...och gör det fortfarande inte. Sorry!
Tacka vet jag de nya...som jag inte kommer i håg namnet på...men bra är de!

Fin ny outfit du har på bloggen!

Kram

Susanne P sa...

Jag provade ZYX nu när jag hade ont i halsen och hosta. Den hade lite bedövande verkan. Superbra!
Krya på dej!
Kram
Syster

Mia64 sa...

ja det är bra du har en kur som verkar.Ha en skön kväll/Kram

Douglas Söderlind sa...

Krya på dej

Ama de casa sa...

Bafucin... Vilken nostalgi! Det åt jag som barn (som godis lite...). Det har nog räddat mig från förkylningar i vuxet liv! Inte en influensa har jag haft *knackar mig i huvudet*
;-)
Kram

Sussi sa...

Men så löjligt att dom blivit anmälda..
Jag som du tar alltid bafucin vid halsont och jag tror dom flesta vet vad bafucin är

Ha en bra kväll
Kramisar