lördag 29 maj 2010

Herrre Gud.....

....vad vi människor skräpar ner i naturen!
I söndags, då vi åkte till Mamma och Pappa, såg vi några ungdomar vi vägkanten,som plockade upp all "bråte" som vi bilister har kastat ut genom bilrutan under vintern.
Och det ska jag säga...
Det var inte lite dom fick plocka upp.
Massor av stora svarta sopsäckar stod uppradade vid vägkanten.
Men rent och fint blev det.

Dagen efter,då jag åkte till jobbet,såg jag en lastbil som stod vid vägkanten. Lastbilen hade fått punktering.
Stackars lastbilschaufför,tänkte jag.
Om det hade varit jag som fått punktering så hade det blivit katastrof ;)
Men det kanske ingår i deras jobb,kan jag tänka....att byta däck,menar jag.
Men vad är det som egentligen ingår, i att byta däck på en lastbil?
Är det bara att byta däck och sedan är det klart?
"Bråte" får någon annan ta hand om.
Eller?!
Jo,det verkar så.
För då jag åkte hem, från jobbet, låg det gamla söndriga däcket kvar vid vägkanten.
Och det kan jag säga...att det är en ganska vanlig syn ,att man ser trasiga lastbilsdäck vid vägkanten.
Är det för mycket begärt att lastbilschaufförerna tar med sig sitt trasiga däck?
Ja...
Det verkar så!

Nä....

Fram med plakatet,vänner!!
- Vi vill ha ...rent och fint!

See You!

27 kommentarer:

Douglas Söderlind sa...

Rätt och riktigt!

Madeleine sa...

Ungdomarna är duktiga, var säkert en sån där städdag som skolor anordnar ibland. Man kan tycka att lastbilschaffisarna skulle kunna ta med sej det trasiga däcket, men det är ju för jobbigt eller. Ha en underbar lördag. Kram Madde.

Åsa sa...

Många av dem lastbilsdäck vi ser efter vägkanten är inte sådana som lämnats vid däckbyte. Det händer rätt ofta att själva gummit lossnar från däcken när dem kör. Men eftersom de har så många däck kan dem fortsätta köra i alla fall.

En liten parantes bara.......

Ha en trevlig lördag du också!

Bara Jag sa...

Vi inom idrotten tycker det är kanon att tjäna pengar på att plocka skräp!

Petra sa...

Visst är det otroligt. Snacka om vad folk slänger i våra vatten också. Blir så arg när jag bara tänker på det.

♥ Carina ♥ sa...

Kanske dags att damma av den gamla kampanjen "Håll Sverige rent"
Hoppas du får en lugn jobbar helg!
Kramen

Maria sa...

Javisst är det fräckt, att inte ta rätt efter sig. Man kan hitta mycket längs vägkanten.
Sen kan föreningar tjäna pengar på att städa undan annans skit...

Ha det bra på jobbet vännen :)
Kram

Stattinskan sa...

Ja, det är väl för uselt... Likadant med hästskit. Hundägare klagas det hej vilt på men när de ridande poliserna är i farten i Malmö ligger det stora blaffor överallt ... Konstigt och besynnerligt att inte samma regler gäller för hästägare som befinner sig inom bebyggt område???
Kram och gomorron

Anonym sa...

Håller med dig - vi vill ha rent och fint!

Rita sa...

Jag håller också med - rent och snyggt!
Vi går ju mycket i skogen och ibland förundras man över allt skräp man hittar. Det kan ju inte vara jobbigare att åka till tippen i stället för skogen med allehanda bråte ??
Ha de' gott!
Kramis

Mia systeryster sa...

Skriver genast under!Vi vill ha rent o fint i vårt vackra land=D Har en känsla för att vi svenska har blivit ett skräpigare folk!!Synd!Kram

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

I sverige har vi det fint om man jämför med England! hu så där ser ut längs vägkanterna.

Sussi sa...

Nu känner jag mig vääääldigt duktig :)
Jag slänger aldrig ut något från bilfönstret.. Jo förresten, det har jag faktiskt gjort en gång. Ett halvuppätet äpple. Jag tänkte att fåglarna kanske ville smaka?
Sen har jag åkt efter sopbilen ibland med och där kommer det massvis med skräp flygandes ur! Det borde väl gå och täta dom bilarna lite bättre..
Jag vill också ha rent :)

Sv. Du är så välkommen så att att komma och smaka. Man tackar ju inte nej till en som diskar efter sig ;)
Fast du får nog skynda på lite för vinet kommer ta slut ikväll! :)

Kramisar

Tigris Predikantan sa...

Ja, nog finns det många lortgrisar ... man lär barnen att inte skräpa ner och så ... ja, får de se hur "vuxna" gör tvärtemot!

ansepanse sa...

det är väl klart att ALLA ska plocka upp efter sig, tänk vad mycket billigare det skulle bli också
kramar

Sus sa...

Håller med!
Rent och fint ska det va!
På min cykelväg till jobbet, en bit lite dold, där kastas soppåsar ideligen...ofattbart!!
Om det inte vore så kränkande för arbetslösa att samla skräp så hade det varit en utmärkt sysselsättning, så rent vi hade fått det!
Lastbilsdäcket var lååågt!

Kraaaaaam

sara - Glitterögon sa...

Har också nyligen sett dessa rader av proppfulla sopsäckar längs vägarna. Och vilket farligt jobb att samla ihop skräpet sen då... gå där längs trafikerade vägar!!!

Carina Sjölund sa...

Ja,man kan ju säga att det ser för gräsligt ut efter vägarna!Ha en bra jobbar helg!Kram på dig

Miruschka sa...

Självklart ska man inte skräpa ner, vi måste vara rädda om naturen!!
Hoppas det går bra att jobba i helgen/kram

diana sa...

Hämtar ett plakat nu :)
Ha en fin och oskräpig dag.

gunsan sa...

Ja att det ska vara så svårt att plocka upp efter sig, o det gäller både skräp, däck o hundskit!!

lördags-kramizzzz

lillaMy sa...

Ja tyvärr är det ganska vanligt att se rester av gamla däck vid vägkanten. Är det så svårt att lägga dom bland lasten och kasta dom på lämpligare ställen.Kram och ha en bra kväll.

Susanne P sa...

"Må den som är utan skuld kasta första stenen"
Eller:
"Kasta inte glas i stenhus..." (nu är jag inte så bra på citat..)
kraaaam, din lilla "blommtjyv"!

FLOOSAN sa...

jag håller med hur svårt kan det vara?
synd mycket synd nu får vi ta upp kampen!

cecce sa...

Nä...så uselt!!
Han borde skämmas!
Det borde inte va så svårt att ta med sig kan jag tycka. Synd att inte alla förstår att vi har ett gemensamt ansvar...
Så fort man slänger något i från sig är det någon annans..typ.

Hoppas du har en fin kväll!
kramar

soffie sa...

det måste vara lathet eller bara att de skiter i det för de inte har nåt vett i huvudet,
kram å gonatt

Cherin sa...

Jag blir så himla ledsen nr jag ser andra skräpa ner. Här om dagen gick jag frbi en tjej som drickit pp sin cola, och därefter ställt flaskan på marken 10 meter bort från en sopkorg. Usch, kände för att kasta i henne i sopkorgen istället.