onsdag 12 maj 2010

Backammon.

På eftermiddagarna då jag och David är lediga tillsammans brukar vi sätta oss ner vid köksbordet och dricka en kopp kaffe.En bulle slinker för det mesta ner också.Och så spelar vi Backgammon.
Det är ett sjukt roligt spel som går ut på att flytta 15 spelpjäser in i sitt bo. För att avgöra hur långt man får flytta slår man 2 tärningar.
Pjäserna flyttas enligt tärningarna, med undantag för om man får samma siffra på båda tärningarna. Då flyttar man pjäserna två gånger siffran på tärningarna.
Spelets grundidé bygger på sannolikhetsberäkningar, där möjligheten att påverka oddsen är att dels blockera vägen för motståndaren, och dels slå ut motståndarens pjäser så att motståndaren får börja med pjäsen från början av spelplanen.
Det får stå hur många pjäser som helst på en och samma spelruta, men om det bara står en pjäs på en spelruta kan motståndaren slå ut denna med en av sina egna pjäser.
Om en spelare har två eller flera pjäser på samma spelruta äger motståndaren ej tillträde till den spelrutan.
När en spelare hämtat hem alla sina spelpjäser till sin eget bo, får spelaren plocka ut sina spelpjäser enligt de tärningsslag spelaren får.
En strategi för en motståndare som sackat efter, kan därför vara att stanna kvar i hoppet om att motståndaren blir tvungen att lämna en eller flera enkla pjäser som då kan slås ut.
På vägen in till "boet" ska man se till att helst inte stå ensam för då kan man bli ut puttad.
Oj,vad det där lät krångligt.
Men så är inte fallet :)
Inget krångel alls,bara roligt!

Backgammon är visst det äldsta kända spelet och det har sina rötter i Mesopotamien.













Har ni spelat det någon gång?


See You!

29 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Yes box, det har jag! Med dig :)
Kanske jag ska skaffa ett eget så jag kan ööövvaa....
Kram

Diana sa...

Hrm, lät väldigt avancerat... Har aldrig testat det. Här hemma pysslar vi mest med TP, NE och alfapet. Jag har fått för mig att jag bir allmänbildad då.
Ha en bra dag du med!

Sv: Men GT slog väl igenom på 70 talet va? Och jag som är född 81 kanske har missat Noice för att de redan var ute ur lekan när jag var född? Ehhhh
Eller så är Noice något som spelas i de mörka skogarna i norr och inte här i det härliga söder!

Bara Jag sa...

Jag har ALDRIG spelat detta spel - trots att jag älskar att "räkna ut" och beräkna.... Borde kanske lära mig spelet??

Sv. Jag blev inte rädd för kramen ;-)

God morgon!

♥ Sanna ♥ sa...

Japp har spelat det är kul, och ett riktigt tänkar spel.
hoppas att allt är bra med dig vännen, nu börjar våren komma på riktigt här i alla fall såååå skönt
Kramisar

Sussi sa...

Ååå backgammon spelade alltid jag och sambon förr. Men tyvärr har vi tappat bort vårat älskade spel och köpa ett nytt är ju svindyrt. Man vill ju ha ett robust spel. Man får helt enkelt hålla ögonen öppna efter rea ;)

Ha en fin fin dag
Kramisar

Afrodite sa...

Nope, aldrig spelat faktiskt. Kanske har jag missat nåt riktigt kul. Hm, får väl testa nån gång...Men kaffe och bulle...det har jag testat och det är gott!! =)
Kramen

Miruschka sa...

Har alltid tyckt att det spelet verkar vara invecklat, men nu vet jag att det ÄR så;)
Jag kan inte heller tänka strategiskt eller logiskt och är dessutom en jäkligt dålig förlorare. Kan inte påstå att jag har oddsen med mig precis:)

Ha det bra/kram

Sussi sa...

Tänkte faktiskt bara meddela att jag klarat mig från någon större pinsam situation än så länge..
Fast det kanske beror på att kl bara är 9 och att jag varit hemma hela morgonen hihi
Nu ska jag bege mig till jobbet så vi får väl se vad som händer ;)

Ha en bra dag på jobbet
Kramisar

Miss M sa...

Har aldrig spelat Backgammon men jag och Mr H spelar ofta Alfapet vid middagsbordet och dricker kaffe *love it*

Kram till dig!

Daniel sa...

Aldrig testat men vill ju testa allt, så e gärna med på ett parti!!!

Majken sa...

Hejsan!
Vad mysigt ni har det på eftermiddagarna...

Det spelet har jag aldrig testat.. Däremot Kalaha det är oxå ett ganska enkelt men kul spel om man är två..

ha en härlig dag!
Kram

Anonym sa...

Ja, jag har spelat väldigt mycket backgammon. Ett perfekt spel på campingsemestern ;-)
Kram

ansepanse sa...

nej det har jag aldrig spelat
kramar

gunsan sa...

Vad mysigt det låter, men själv har jag nog aldrig spelat detta.....vad jag kan komma ihåg.

Kramizzzz

sara - Glitterögon sa...

Nån gång, vi har ett, men det är Mr C's gamla... har inte blivit att han och jag fått igång några game. Men ska nog ta efter er där :)

Rita sa...

Har aldrig spelat, och efter din förklaring kommer jag nog inte att göra det heller *fniss*
Önskar dig en trevlig helg!
Kramis

Sus sa...

Har Aldrig spelat det!
Men det låter som att ni kan ha det både mysigt och :) hetsigt!
Ja, det låter urkrångligt, men det är ju allt innan man kan det.

Kraaaaaaaam

Susanne P sa...

JAAAA!!!! Jag har spelat med dej en gång...när vi satt högt uppe i luften, i ett plan, på väg någonstans...och NEJ det var INTE ett roligt spel!!!! Det finns så mycket annat att spendera ledig tid på ...som att se på film & SOVA! ;))
Sv. jag kan testa ;)
Kram & Puss på dej

Mia systeryster sa...

Jag har aldrig spelat det spelet. Har inte orkat sätta mig in i det, men det kanske man borde göra, det lät kul!Kram

Miruschka sa...

Sv: Saga är i det stora hela nöjd, förutom då att hon inte kom i samma klass som Sofia och Jossan. Men så här förstod jag nästan att det skulle bli, alltså hur tjejerna delades.

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

nej,men det låter ju väldigt trevligt!

Anonym sa...

det är ett roligt spel. lite som shack när det gäller att tänka
sv:Hold your horses.. Har precis lyckats här men nu är det mat!

cecce sa...

nej...jag har aldrig spelat det spelet. Tyvärr, men det låter kul:-) Dessutom verkar det som ni har väldigt mysigt ihop du och David...såvida ni inte blir ovänner...typ..om någon är dålig förlorare:-)
(Vilket inte jag är givetvis)

En tur till Ö-vik hade varit trevligt.
Du kan väl fixa ihop en liten bloggträff där uppe i norrland?? Ni är ju många bloggisar däromkring. Jag kommer garanterat!!

Kramar

Margit sa...

Jag har aldrig spelat såny...men ser på bilden..att jag har SETT det nånstans..kankse på nån affär...
Kram!!

Stattinskan sa...

Förstår inte ... så ... du får nog bjuda hem mig och VISA ... liksom ;-D
Trevlig kväll till dig :-)

soffie sa...

å det där spelade jag med farfar då jag va yngre och sen har vi haft det på fritids där jag jobbade,ett klurigt men roligt spel,
ha en toppen flygare dag imorrn:)

Diana sa...

Sv: Aha, 80-82 hade jag ganska fullt upp med annat... Som att bli till, lära mig gå och sånt sån prioriterades mer än Nocie. :)

Fenixmonas sa...

Morn. morn! Nej, det har jag aldrig spelat! Många år sen jag spelade spel över huvudtaget! Fast det kunde vara rätt kul ibland. kramiz

Nette sa...

Jag älskar backgammon! Och är faktiskt rätt bra på det! ;-)

Däremot är jag en ganska dålig förlorare men det är ju en helt annan sak.. ;)

Kram