torsdag 1 april 2010

Skärtorsdag.

Skärtorsdagen är en högtidsdag som infaller torsdagen före påsk,dagen före långfredagen. Denna dag firar kristenheten att Jesus instiftade nattvarden. Bakgrunden var att Jesus den natten firade den judiska påskmåltiden tillsammans med sina lärjungar.

Varför heter det skärtorsdag?

Jo...ordet "skära" betydde förr "rena", vilket syftar på att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före deras sista måltid.

Skärtorsdag är helgdag i Norge och Danmark.

Vad har vi då lärt oss av allt detta?

Jo...att i dag ska vi vara lediga,tvätta våra fötter ,äta god mat och dricka vin ;)
Låter som en bra dag ;)

I går städade jag hela huset och ställde fram lite ris och två kycklingar.













Ha,ha!!

April,april din dumma sill....
Gick du på det ;)?
Nä det var detta ris och dessa kycklingar jag ställde fram igår.






























See You!

25 kommentarer:

Dansbandsfrun sa...

Men aaawww älskar den lilla blå rackarn i äggskalet! så söt!
Är du ledig idag alltså eller kanske hela påsk?
Måste fråga; VEMS är saxen på fotot? Det är ett underbart instrument!!
Sv: ja, fatta hur lätt hon har att andas med dom lungorna =)
kram hela dan!!

nillas liv på pinnen sa...

Oj, jag har glömt att påskpynta...
Men äta godis ska jag.

Glad Påsk på dig!

FLOOSAN sa...

haha den var bra.
Ja apprå katten är det ingen som vet. Hon hittar nya skumma ställningar varje dag riktig knas katt
Glad påsk

Sussi sa...

Jag brukar alltid gå på något aprilskämt men den här gången minsann ska jag vara väldigt skeptisk mot alla!! hihi

Ledig ja.. Inte jag inte. Nu måste jag snart åka till jobbet för en 3 timmars arbetsdag.. Stackars mig ;-)

Glad påsk
Kramisar

Stattinskan sa...

... okej då, jag lufsar väl ut och snor lite björkris någonstans ... Jag brukar inte påskpynta ... man hinner ju knappt sätta fram det förrän det ska bort igen :-)
Flyg försiktigt och håll till höger :-)

Gbgmamman sa...

Det är beräknat till runt midsommar. ;-)

♥ Carina ♥ sa...

Blåkulla får vänta, jag kraschade.
Nödbromsen ur funktion!
Glad påsk!
Kram

Maud sa...

Glad Påsk!! Vi ses väl på Blåkulla!?!
Kram

Mia64 sa...

Jag har också påskpyntat lite.Glad påsk önskar jag dig /Kram

Bara Jag sa...

Inget påskpynt här inte. Vi nöjer oss med påskäggen som innehåller gotta!

Sv. Visst, godis är extra gott är man är 1,5 år ;-)

Kram!

Anonym sa...

Tack för informationen om skärtorsdagen - om den nu var sann?
:-)
Glad Påsk!
Kram

Miruschka sa...

Glad påsk, hoppas du får många påskpussar i helgen coh speciellt i morgon;)
En påskkram får du iaf av mig!

Majken sa...

GLAD PÅSK DIN TOKIGA PÅSKKÄRRING!!!

ses vi på Blåkulla?

KRAM

Rita sa...

Den lilla blåa kycklingen är bedårande söt =)
Önskar dig en glad påsk ifall vi inte ses på blåkulla!
Kramar

sara - Glitterögon sa...

Haha, härlig information. Vi ska faktiskt äta gott och dricka vin... och rena om fötterna är vi nog alla tror jag efter gårdagkvällens sim-och bastubesök :)
Ha en trevlig skärtorsdag.

Margit sa...

Ja den undre bilden, däe var kycklingen fin!!
Jag tänkte först!! Vilka konstiga kycklingar!!!
Men du har ju humor!! Varje dag!!!
Önskar dej/er an fin o GLAD PÅSK!!!
Kramen!!

Mona sa...

Riset o kycklingen såg inte så nice ut. :)
Påskkramen

Mia systeryster sa...

Haha, fint pynt där, ris och kyckling=D Önskar dig en härlig skärtorsdag, Kram

Lena sa...

Haha, såg inte först vad det var på riset..
Glad Påsk!
//Lena

Sus sa...

Nu blev jag lite smålurad :D Jag tänkte: vad har hon på bilden??? innan jag låste texten.
Det är bara fram med baljan och fotfilen också vinet såklart.Mat har jag redan ätit.

Kraaaaaaaaam

Susanne P sa...

Härligt med påsk!
Påskölen är upphälld, jag har ruskat tuppen och hönan är avdammad! ;)
kram på dej lillasyster!

Maria sa...

Vill önskar dig en riktigt Glad Påsk :))

Ät många ägg och ha det bäst...
Kram kram !

gunsan sa...

Ris o två kycklingar........det tog ett par sekunder, men man får tänka på att det är kväll hihi.

Ha nu en härlig påskhelg o hoppas att du får en toppenitoppen-dag imorgon;))
Kramizzzzzz

soffie sa...

alltid bra med i´nfo å hihi det va allt finare ris å kycklingar du pyntade med:)
GLA'påsk

Camilliondollar Baby sa...

Haha...du är för rolig.

Själv äger jag inget påskpynt, så jag kanske får gå på din linje med riktigt ris. ;)

Kram