onsdag 21 april 2010

Gardell - tänkaren.

Inte undra på att jag älskar Jonas Gardell.
Läs det här kanske ni förstår vad jag menar.

(Av Jonas Gardell)

Jag lät installera en ny telefon, fick sedan en skyhög telefonräkning, ringde upp Telia och frågade...

- Jag har en förfrågan angående en teleräkning jag har fått. Ni har varit hos mig och kopplat in ett nytt abonnemang och debiterat 310 kronor i resekostnad. Varifrån har man åkt för att det ska kosta så mycket?


- De har åkt från Arbetscentralen, svarade Telia.

- Var ligger Arbetscentralen?

- Det vet jag inte.


- Ligger Arbetscentralen i innerstan?


- Ja, det gör den.


- Själv bor jag vid Slussen, som du vet är absoluta innerstan, hur kan det kosta 310 kronor att resa den sträckan?

- Det bara gör det, svarar Telia.

- Sedan har ni debiterat "teleuttag" 140 kronor...

- Det är för själva jacket.

- Men jag har ju mitt gamla jack kvar, ska jag betala för det en gång till?

- Varför frågar du allt detta?

- Jag heter Jonas Gardell och ...


- Du ska få tala med någon annan.

Så går ännu en stund och sedan säger en röst:

- Debiteringen!

- God dag, säger jag, jag har blivit debiterad resekostnad 310 kronor på min teleräkning, och jag skulle vilja veta var den här Arbetscentralen ligger som man har rest ifrån?

- På Norrlandsgatan ligger den.

- Nu är det så att jag bor vid Slussen. Det är ju bara fem minuters resväg.


- Det kostar det.


- Får jag fråga hur man har rest?

- Hur menar du?

- Har man cyklat, åkt taxi...


- Man har åkt bil.

- Hur kan det kosta 310 kronor att fara en kilometer med bil? För 310 kronor kommer man nästan till Arlanda i taxi, tur och retur. För 310 kronor kommer man till Norrköping med tåg.

- Det har regeringen bestämt.


- Har regeringen bestämt att det ska kosta 310 kronor att resa mellan Norrlandsgatan och Slussen? Med tunnelbana kostar det tolv spänn.

- Vad vill du egentligen?


-Jo, jag heter Jonas Gardell och...


-Du ska få prata med Klas Gustafsson, han har hand om sånt här.

Lite senare blir jag uppring, inte av Klas Gustafsson utan av en kvinna som vi kan kalla Sonja. Sonja säger att Arbetscentralen inte ligger på Norrlandsgatan utan på Söder där jag bor. Då säger jag att det ju i så fall är ännu närmre till mig. Sonja svarar att 310 kronor plus moms är Minimipris för en resa, en restimme 310 kronor.

- Men han har ju bara rest i fem minuter.

- Gör ingen skillnad.

- Det gör det väl. Ni har debiterat arbetskostnad också, en timme, 310 kronor.

- Det gör vi alltid.

- Men han arbetade ju bara i femton minuter.

- Gör ingen skillnad.

- Snälla ni, ni har ju inklusive resa och arbete bara ägnat er tjugo minuter åt mig, ändå ska jag betala för två timmar.

- Man måste ju skilja på resa och arbete. Såna är reglerna. Man betalar för varje påbörjad timme.

- Fast man bara har arbetat och rest i tjugo minuter?

- Visst.


Nu börjar en otäck tanke mala i mig, jag måste fråga:

- Förlåt, om ni påbörjar arbetet 10.55 och avslutar det 11.05, får man betala för två timmar då?

- Ja, det är ju två timmar.


- Nej, det är tio minuter, men ni menar alltså att ett arbete som utförs mellan 10.45 och 10.55 räknas som en timme medan ett arbete som utförs mellan 10.55 och 11.05 räknas som två, fast den faktiska arbetstiden i båda fallen är lika lång.

- Ja. Så menar vi. Ja.


Jag vill poängtera att citaten är ordagranna.

Till slut betalade jag 310 kronor för fem minuters resa med bil. 310 kronor för femton minuters arbete och 140 kronor för ett jack jag redan hade. Plus moms. Det här är det Nya Telia. Ett Telia som har gått på charmkurs. De är trevliga som fan. Och riktiga lurendrejare. Och nästa gång Telia kommer till er, begär att de stannar i en timme, för det har ni betalt för. Åk sedan runt i deras bil en timme, det har ni också betalt för! Hälsa från mig..

/Jonas Gardell


Är han inte underbar,så säg? :)

See You!

27 kommentarer:

Afrodite sa...

Absofucking wonderful! =)
Sv: Visst är det läskigt att höra sig själv inspelad. Jag tror inte heller att det är jag som pratar. Det KAN det INTE vara helt enkelt! Hur kan man låta så dumt?! =)
KRAM på dig!

Mia64 sa...

Godmorgon!
haha detta låter ju helt otroligt.Ha en fin dag /Kram

Miruschka sa...

Till skillnad mot J så gillar jag verkligen Gardell, men har ändå inte läst några av hans böcker.
Flickorna verkar ha haft kul igår, de verkar ha funnit varandra:)
Kram

Diana sa...

Nja, jag har svårt för honom. Men jag kan hålla med om att många saker är väldigt stelbenta här i Sverige. Vi har lämnat Telia nu, de fasta kostnaderna var ju högre än själva telefonin... galet!

gunsan sa...

Ohh han är fullständigt super, snacka om klockrent samtal!!

Kramizzzzz

Sussi sa...

Jag hörde på radion när han berättade den där historien. Han berättar ju så himla bra :-)

Kramisar

Anonym sa...

ny tävling på min blogg nu
Du ska bara gissa vilka dem 2 personerna som gömmer sig bakom den censurerade rutan. Och glöm inte förklara varför du tror att det är dem.

Bäst anledning vinner länk, så se till att ansträng dig

Länk till tävlingen:
http://makeawave.blogg.se/2010/april/ny-tavling-vilka-ar-det-som-gommer-sig.html#comment

Miruschka sa...

Sv: ha ha, jag var för snabb att publicera innan jag skrivit texten och du var JÄKLIGT snabb att kommentera.

Majken sa...

Ja guuuud vad bra hahahahaha

ha en underbar dag!

Anonym sa...

Jag har likt Diana lite svårt för Jonas Gardell... Men just den här texten är ju helt klockren :-)

sara - Glitterögon sa...

Jo verkligen - och sen har han ju helt rätt också!!!

Ha en fin dag - kram.

Daniel sa...

hehehe så jag skrattade.

Gardell goes uppdrag granskning eller PLUS - härligt!

ansepanse sa...

I love Jonas Gardell :)
kramar

Unknown sa...

Han e underbar....
och du jag har en hemlis om honom också ;)
KRAMISAR

Dansbandsfrun sa...

haha det där hörde jag på radion en gång. Bra!
Han är kanon, den mannen! kram

Bara Jag sa...

Jag har läst denna förut och den är onekligen tänkvärd - och tänder humöret en smula!

Miss M sa...

*S* Helt underbart! Ifrågasätt mera säger jag ,) KRAM

pillan sa...

jo verkligen , han är fantastisk

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

underbart!
men att han orkar!

Lena sa...

Haha ja han är underbar.
Det påminner lite om när vi hade servicefolk här som åkte i varsin bil. Och vi skulle få betala för två bilersättningar. Min sambo ringde och klagade och vi behövde sen bara betala för en. Därmot kan jag förstå om det verkligen behövs flera servicebilar men inte i vårat fall. De skulle bara byta en vattenmätare.
//Lena

soffie sa...

han är verkligen bra,jag har varit å kollat på han två gånger och han är en person jag beundrar ,
kram

Sus sa...

Helt galet och helt underbart!!!
DET är så det är, tyvärr :(

Han är fantastisk :) Kraaaaaaaaam

Mia systeryster sa...

Hahaha, han har ju helt rätt=D Kram

♥ Carina ♥ sa...

♪♫ aldrig ska jag sluta älska dig. Du är allt jag har och allt jag ber om....♪♫
Ses i morrn!
Kram

Petra sa...

Han är klockren. Kram

Fenixmonas sa...

Den debiteringen är sanslös, men så är det och vi finner oss så snällt i detta...bara för att "så är det"...Kramiz

cecce sa...

Hahaha!!
Är historien verkigen sann????
Gillar Jonas Gardell!
En del av det hab skrivit är underbart!!

Ha en fin torsdag!
Kramar