söndag 25 april 2010

En klassfråga?


Min äldsta dotter håller på att ta mopedkörkort.
Men att ta ett mopedkörkort idag är som att tvätta kläder hemma hos oss.....
Det är inte att "bara"...
Det nya mopedkörkortet för EU-Moped, klass ett, blir mer än dubbelt så dyrt som det tidigare förarbeviset.
Körkortsutbildningen innehåller bland annat körlektioner i trafiken, vilket inte krävdes förut.
På ett sätt är det ju bra, för då kan dom mer trafikregler när dom ska ut och köra i trafiken.

Nånstans mellan 4000 och 5000 kronor kostar utbildningen.
Till det kommer avgifter för tillstånd, teoriprov, körkortstryck och fotografi och en syn undersökning,sammanlagt omkring 600 kronor.

Utbildningen till mopedkörkortet innehåller bland annat mer omfattande teori än tidigare, och som sagt körlektioner ute i trafiken.

För att få övningsköra måste man ha ett körkortstillstånd.

Transportstyrelsen tar ut en avgift på 220 kronor för att pröva ansökan om körkortstillstånd. Avgiften ska betalas i samband med att man skickar in ansökan. När avgiften är betald hanteras ärendet.

Inte först dom har ett giltigt körkortstillstånd får dom övningsköra, avlägga förarprov sk. körprov- uppkörning. Samt avlägga ett kunskapsprov.
Och sedan ska dom ju ha en moped också.
En som kostar allt mellan 15000-23000.
Beroende om mopeden är begagnad eller ny.

Jag tror att alla inte har råd med att låta sina 15 åringar få ta detta körkort.
Varför måste det vara så dyrt?

- Klassfråga?
- Absolut!

See You!

34 kommentarer:

Miruschka sa...

Men herregud, är det så himla dyrt?? Sedan dröjer det bara några år till körkortet för bil ska tas, och det vet ju jag hur dyrt det kan bli.
Håller med dig, alla har faktiskt inte råd med det.
MEN, det är bra att de ska ut i trafiken och övningsköra för det är inte som att cykla precis.
Tänker på de som automatiskt fick MC-körkort när de tog det "vanliga" körkortet, alla som är födda före 1958 tror jag. Det är inte bara att sätta sig och köra iväg, utan det krävs mycket övning nuförtiden innan de släpps ut på vägarna.

Sv: tack för kommentaren som jag lyckades trycka bort, men hann läsa den iallafall!
Kramar

sara - Glitterogon sa...

En klassfråga, absolut ja!
Och det är synd.
Men det är ju som så mycket annat... barens aktiviteter - ta ridning, hockey tex. - två dyra sporter som inte alla har råd med trots att de hade velat. Så synd.

Sussi sa...

Jag tror bara du är avundsjuk på att jag kan ta så härliga och sköna sovmornar!! hahahah
Nu är jag vaken ;)

Men fy fan!! Det var väl lite att ta i. Okej att det kan vara bra att dom måste ta körkortstillstånd men det räcker väl?
Men men.. vart ska dom annars få in pengar på???
Cyckel är ju ett väldigt bra alternativ.. fast snart måste man väl ta körlektioner på den med ;)

Kramisar

Lotta sa...

Hade ingen aning om att det var så dyrt. Då är det nog många som skippar moppe för att istället satsa på bilkörkort.
Att det är en klassfråga kan jag ju bara hålla med om!
Kram!

Mia systeryster sa...

Men herregud vad dyrt. Glad inte min dotter vill ta moppe körkort. Hon väntar på vanliga fkörkortet!!Verkligen en klassfråga.Kram

sara - Glitterögon sa...

Sv: Jajamensan, ABC-rutan hittades :)

Miruschka sa...

Sv: ALDRIG I LIVET att det kommer några tofsar över tröskeln till detta hus, inte nu och inte sen heller. Kanske möjligen som gardinomtag.....NOT;)

Douglas Söderlind sa...

Det va dyrt.Mitt körkort bet.jag 175 Kr.för

♥ Carina ♥ sa...

Men det kan det ju vara värt. Då kan hon skjutsa dig så slipper du cykla hit på våra grillkvällar i sommar :)
Om jag känner dig rätt är det ju värt en hel del, hihi.
Kram

Sus sa...

Det är ju inte riktigt klokt! Och defenitivt inte rätt, vilken 15åringing kan hosta upp de pengarna?
Ja! En klassfråga :(

Kraaaaaaam

Petra sa...

VA? Är det så himla dyrt? Satan i gatan.

ansepanse sa...

det var dyrt det, och jag tror som du att alla inte har råd till det
kramar

Mia64 sa...

Oj det har verkligen blivit dyrt, förstår att alla inte kommer att ha råd..Ha en skön dag /Kram

diana sa...

Löjligt dyrt om du frågar mig. Min son ska börja öva för b-körkort nu ;)

Diana sa...

Helt galet! Jag som inte har körkort funderade på att skaffa moppe för att ta mig till och från jobb, men kostar det så mycket så får det vara. Då kanske det fungerar med en icke-eumoppe... eller?

Sv: Klart jag sov fortfarande när du skrev till mig, klockan var ju bara kvart i nio då! Hade ju jobbat hela natten. :)

Anonym sa...

Ojojoj! Vad DYRT det har blivit... Själv började jag köra moppe först efter 30-årsåldern när jag kom på att det var ett behändigt sätt att ta sig till och från jobbet. Behövde inget moppekort (?) jag utgick från att vanligt körkort duger :-)

Saga och Sofia, sa...

Oj.... Det var dyrt!
Love / Vi

ewelina sa...

Hej!
KOlla med census vad det kostar. För det var mycket billigare och kursen var i två dagar. Teori första, och uppkörning och prov andra! Kostade 900:- eller likande! - Jag tog kortet där, och det var minst lika bra som Bårmans!

Mona sa...

Men det blev ju ändå billigare att ta kortet här i Husum, som tur är....
Kram

Diana sa...

Sv: Jag är lite sugen på att lämna in stinkpåsen på Apoteket, hehe. Undra vad de skulle säga... Fast jag skulle aldrig våga. :)

Tigris Predikantan sa...

Lila bra att de börjar övningsköra för bil körkort?
:)

soffie sa...

men oj vad dyrt det är,
minns när jag va i den åldern varenda kille hade ju moppe å trimmade va de med;)
Tur att inte mina ungdomar vill ha ett sånt det verkar som nästan inga har det kanske beror det på att det är så dyrt eller att vi bor ganska centralt med bra bussförbindelser,
lycka till till dottern med körkortet,
kram

Fenixmonas sa...

Javisst är det en klassfråga, precis som så mycket annat idag...Tyvärr! Bedrövligt att det ska vara så dyrt!!! Kramiz

Lena sa...

Där ser man. Inte trodde jag att det var så dyrt att ta moppekort. Tur att min dotter inte har visat något intresse för moppe än ;)
//Lena

cecce sa...

Helt klart skitdyrt!
Dottern min tog sitt EU-mopedkörkort i höstas!
Fattar inte att detska va så dyrt...
Å snart är det dags för körkort!!
Det är nu jag börjar undra varför jag skaffade fyra barn:-)

Kramar

gunsan sa...

Göta Petter vad dyrt, dock är det ju bra att de får vara ute o köra lite grann innan de far ut själva på vägarna och sen så har de ju fått lite teori inför körkortet till bil, kan vara nåt kanske. Men förbaskat dyrt, det håller jag med om.

Kramizzzzz

Susanne sa...

Sonen tog mopedkort och hur länge tror du mopeden var rolig, typ 6 månader!!!! Det blev verkligen ett dyrt kort.

Kram och sov gott

Maria sa...

Det var dyrt, väldans dyrt även om jag tycker det är bra att dem får ta lektioner..

Mina stora barn har aldrig varit intresserade av att köra moppe så jag har inte haft dem bekymmerna, men om 7 år så är det Amandas tur..

Ha en bra vecka som kommer :)
Kram kram

Bara Jag sa...

Det är som ett tveeggat svärd det med att det är bra med bra utbildning men samtidigt en kostnadsfråga..... Kanske lika bra att lägga alla pengarna på körkort till bil om ett par år..... Jag kommer inte att kunna hjälpa mina barn när det blir dax - beroende på kompisgäng kan det tyvärr leda till ett slags utanförskap....

Margit sa...

Oj oj...det var inte billigt det... inte alla föräldrar kan punga ut mddet..och ofta är ju banfamiljerna syora idag..inte många som har "bara" 2 barn idag,,,,
Kram!!

Fenixmonas sa...

Godmorgon i stugan! Idag är det svårt att vakna...fortfarande himla trött...fast jag borde varit pigg! Mycket körning på kort tid! Kramiz

Sussi sa...

Nämen vad är detta?? Inget nytt inglägg!! Är det du som ligger och sover nu eller? ;)

Glöm inte att visa bild på det du målat annars finns det säkert några som inte tror att du gjort det.. nu menar jag ju förstås inte mig, *hrm* jag tror jag givetvis att du gjort det. Skulle ju aldrig tvivla!! hihi

Ha dig en riktigt bra dag
Kramisar

Majken sa...

Hej!
Ja det är definitivt en klassfråga...
Vi hade sån tur så att dottern som tog kortet förra året klarade sig precis undan de nyaste avgifterna sen hade vi sån otrolig tur att vi hittade en moppe beganbgnad på blocket som var lite repig och när vi kom till försäljaren så var det en barndomskamrat till maken... 4000kr fick hon mopeden för och hon betalade med konfirmationspengarna och när maken putsat och fixat med lite färg blev den glänsande och ursnygg...

Nu är det ett år senare och eu-mopeden står i garaget... dottern är inte alls så intresserad av att köra längre...

S¨å man kan ju fråga sig är det värt alla dessa pengar? Jag tycker inte det... och jag tycker sybd om de familjer som inte har råd...

annas perssonliga sa...

Usch vad dyrt! På ett sätt är det otroligt bra att det är en riktig körkortsutbildning kan nog leda till minskade olyckor med mopeder inblandade. Förhoppningsvis blir det vanliga körkortet för bil något billigare när tonåringarna redan har lite trafikvana. Begangnad moped drar ner en hel del på kostnaden men som sagt mycket pengar iaf....

Ha det gott!
Kramar