tisdag 28 september 2010

Fanta och Zingo.

Man kan tycka att fåglar är ett tråkigt husdjur. Men tål inte hälften av familjemedlemmarna varken hund eller katt, finns det inte många djur att välja på.
Visst kan man skaffa sig fiskar,men dom är väl bara vackra att titta på.
Det är ju inte så att man pratar med dom direkt.
För åtta år sedan fick jag fick ett erbjudande, av en jobbarkompis, att prova att ha fåglar som husdjur.
Om allergimedlemmarna inte skulle tåla dom, skulle hon ta tillbaka dom.
Och om familjemedlemmarna tålde fåglarna ,ja, då skulle jag dom,med bur och allt.
Bättre erbjudande kunde jag ju inte få.
Buret är kvar, men jag har andra fåglar nu :)
En av fåglarna(Den gula,Fanta) är dotter till fåglarna som jag fick med mig hem för åtta år sedan.
Ett tag hade jag sju fåglar som mest.
Fåglarna jag fick(Philip och Isabell) parade sig och fick kull på kull på kull på kull.
Jag sparade en unge,och det var Fanta.
Jag skulle försöka att göra henne tam ,men det var lättare sagt än gjort.
Men handtam fick jag henne att bli, i alla fall.

Men så kom det en dag då jag ville ha en kull till. Så jag åkte i väg till djuraffären och köpte en "man" till Fanta.
Han fick namnet Zingo.
Men det bidde inga barn.
Så igår tog jag bort boet.
Jag har, efter tre år, gett upp hoppet om att bli "mormor"igen ;)

I går sa Fanta till mig att hon ville bada.
Ja...hon sa det genom att hon försökte att bada i deras vattenflaska.
Så jag gick och hämtade deras badkarl, som dom har haft förut.Men eftersom dom brydde sig aldrig om att bada i den, så tog jag bort den.
Men nu!
Det gick inte många sekunder fören....















..... dom badade,båda två :)

See You!

25 kommentarer:

cecce sa...

Så fina!!
Inte visste jag att du hade fåglar!
Min syster hade en undulat när vi var små som hon blev tam och till och med lärde sig prata:-)

Hoppas du får en riktigt fin torsdag!

♥ Carina ♥ sa...

Vad gulligt med fågelbad.
Jag tycker era fåglar pratar, men sen om vi fattar vad dom säger, det är en annan sak...:)
Kram och godmorgon!

Mona sa...

Men gud så romantiskt!! De skulle ha fått bada bubbelbad. Hihihi
Kramen

Madeleine sa...

Hejsan! Jag lever. Vad mysigt att få bada ihop, vem vet det kanske blir en kull till. ha det bra denna vackra höstdag. Kram Madde

Marran sa...

Det ser alltid så roligt ut när fåglar badar, som om de verkligen njuter.

SV: jo det är lättare men gör du egen slipper du alla tillsatser och sånt :)

finafrun sa...

Jag hade undulater när jag var liten, som mest hade vi åtta stycken, i en jättebur! (snövit och de sju dvärgarna)

Senare hade jag bara en undulat, Pia, som blev jättetam och tom. lärde sig att prata. Hon var ett jättebra sällskap!

Sussi sa...

Vilka söta undulater..
Nu ska du se att det händer grejer.. Ett litet bad tillsammans och sen är det nog klart! ;)
Det måste bli undubäbisar för jag vill se hur en nyfödd undulat ser ut. Säg det till dom!! Se så.. para er nu ;)

Ha en fin fin dag
Kramisar

Petra sa...

De där var ju jättefina.
Kram och ha en strålande tisdag.
Kram

Daniel sa...

Nämen så trevligt dom talar, dina fåglar. hade faksitk ingen aning om att du hade fåglar!

Diana sa...

Jag har haft undulater till och från under hela min uppväxt. Härliga små djur! De jag hade senast kunde prata, "fin pippi" och sånt. Synd bara att de låter så mycket och smutsar ner...

Majken sa...

naw så mysigt med ett dopp :)

Våra kompisar hede en blå undulat när jag var liten, med det passande namnet : "pripps" (pripps blå) :P
Fanta & speciellt Zingo är ju jätte fina namn :P

Ha en fin tisdag!
Kram

Carina Sjölund sa...

Jag hörde hur dom pratade och pratade när
jag stod på din bro.
Kan man verkligen få tyst på dom någongång???
Ha en fin dag!
Kram

Sus sa...

Fåglar är riktigt kul!
Hade undulater som barn, men sen har det blivit allt annat i djurväg.
Kraaaaaaaaaam

Miruschka sa...

Häftiga namn, Fanta och Zingo;)
Kram

Diana sa...

Sv: är du ledig på fredag eller du ska måla taket? :)

Mia systeryster sa...

Men åh, romantik i luften, nu är det nog dags att sätta tillbaka boet igen;) Kram

gunsan sa...

Ojojoj, nu kanske du blir "mormor" ändå ;))
kramizzzzz

Susanne P sa...

Jag ska genast fråga Ewe vad hon tycker om fåglar... ;))
Sv. näääää...men liiiiite kan du väl tycka synd om mej iallafall?
Kram

soffie sa...

jag hade en undulat som hette Tjabo å va han va fin och goo,kanske skulle jag skaffa en undulat igen de är verkligen trevliga,
Va fina dina är och va roligt att de ville bada:)

finafrun sa...

tack för att du påpekade kommentar problemet på min blogg! jag tror att det rättat till sig nu, eller?

Barnens Hjältar sa...

Tack! Ja vad tusan är normalt ?
Ha en fin kväll

diana sa...

Jag har haft undulater i många år. Inte nu längre dock. Fina fåglar det ;)

maria sa...

Vad gulligt :) Fanta och Zingo :) Nu kanske det bli bebisar...

Ha en go dag !
Kramen

Sussi sa...

Här trodde jag Undubebisar skulle vara fluffiga och söta redan som små.. Ack så man kan bedra sig. Dom var ju fula ju ;)

Kramisar

ansepanse sa...

vad kul! fina fåglar, vet du att det är för det mesta hannarna som blir så där jättetama, vi hade en undulat som kunde prata, han hade lärt sig en del roliga saker att säga
kramar