tisdag 31 maj 2011

Regnbåge

Något som alltid imponerar mig är när regnbågen visar sig på himlen.
Att det blir så vackra färger av vatten och sol.
Ja..det imponerar mig.
På söndagskväll kom det en ordäntlig regnskur. Och den färgglada regnbågen tittade då fram.
Ja...givetvis "sprang" jag och hämtade kameran :)

Regnbågen är ett mångfärgat spektrum med rött ytterst och lila innerst. De övriga färgerna är (från rött till violett) orange, gul, grön och blå. Olika personer kan se olika antal färger, vissa ser även indigo och andra nyanser./wikipedia

Indigo?
Det har jag aldrig hört förut.
Ja...ni ser. Man lär sig, så länge man lever :)
Visste ni att det fanns en färg som heter indigo?

See You

41 kommentarer:

Stattinskan sa...

Ja, det är underbart att se regnbågen ... men någon skatt vid regnbågens slut har jag då aldrig hittat :-/
Gomorron :-)

Diana sa...

Indigo är väl nån grön nyans... eller jag är helt ute och snöar? Haha!

Sv: Du kan skånska du!

Diana sa...

Vänta, skrev jag grön? Jag menade blålila! Jag har jobbat hela natten...

Ann sa...

Väldigt vackert. Märkligt att det kan bli så :) Jo indigo har jag hört och sett. Blå-lila.

Susanne P sa...

Japp, det visste jag! (men hade du väntat något annat svar från mej! ;)
Jag kan allting när jag tänker efter, alla nyanser på färger som t.ex klapp-gröts-rosa... ;D
KRAM

Aurora sa...

Jodå den färgen finns i min värld. Ha en skön sommardag

Den Ofrivilliga Bloggaren sa...

naturen är i sanning sin egen konstnär! Norrsken är också ren magi...

Babs sa...

Ser dig framför mig hur du sitter där med din morsdagstekopp och tittar på den vackra bågen. Vad fint du har fångat den på bild.
Kram

Znogge sa...

Visst är det vackert och jag önskar att jag hade kameran redo!

Kram

Maria Thorbjörnsson sa...

Visst ska jag hjälpa till..men har du läst mitt lilla inlägg om att fixa kommentarer????ha det..Maria

Quila o Ronja sa...

Ett fint fenomen, regnbågen. Visste faktiskt att indigo är blå ;-) Det kommer du också att veta, när du är lika gammal som jag, hahahah
Kram

Huskatt sa...

Väldigt vackert !

Anonym sa...

Regnbågen är verkligen vacker!

Jodå. Indigo lärde jag mig i skolan, just i samband med att vi skulle rabbla regnbågens färger. Den är väl violett-aktig, va?
Hur som så är det enda gången jag hör talas om indigo. Just som en regnbågsfärg.
:-)

Carina Sjölund sa...

Jag knäppte en snygg regnbåge på Söndagskväll oxå :)
Ha en fin dag!
Kramen♥

ansepanse sa...

jodå indigo visste jag om, det fick vi lära oss att rabbla i skolan, regnbågens alla färger i tur och ordning
kramar

Mita sa...

Regnbågens alla färger, ja men gud så vackert det är,man blir alldeles betagen varje gång. Fast det är inte så ofta man ser den.Indigo, en vacker blålila färg. Perfekt för mig som älskar blått och lila.
Jodå,Peppegubben är på bättrings vägen...
Kramiz!

bokhyllan sa...

Visst är regnbågar vackra!
Indigo... blå tror jag.

Sus sa...

Röd orange och gul och grön är färgerna på regnbågen så skön...Blå indigo och violett är de vackra färgerna som jag har sett...
Är en sång vi sjöng när jag jobbade på lågstadiet :)
Kraaaaam

jessica sa...

Ja regnbågar är för härliga synd att jag aldrig ser dom så ofta =) Hoppas du får en bra dag. Kram

Miruschka sa...

Jorå den färgen har jag hört tals om, men så är jag ju några år äldre också;)
Kram♥

Bengts fotoblogg sa...

Det var vackra bilder.

Marina sa...

Naturens egen konstnär gör ofta väldigt vackra bilder!

Diana sa...

sv: Jepps, kvällen är räddad... liten stund i alla fall. ;)

Jessica sa...

Jag lyckades också fånga regnbågen på bild häromdagen.

(http://jesson.bloggplatsen.se/2011/05/28/5465029-regnbagar-andra-haftiga-grejer-och-champions-league-final/)

Jag lärde mig i fysiken i skolan ett bra sätt att komma ihåg regnbågens färger i ordning: ROGGBIV - röd, orange, gul, grön, blå, indigo och violett. Lätt som en plätt! :)

Madeleine sa...

Regnbågen är fin i all dess färger... Tänk om man kunde springa på kruka som ska stå i dess ände..

Ha nu en riktigt bra kväll..
kram kram

Malin sa...

Ja, det har jag nog hört förrut men jag vet inte hur den ser ut, mörk lila eller svartaktig kanske? Men visst är regnbågar vackra, tänk om det faktiskt finns en kruka guld i slutet på dom....
Kram

Blåklinten sa...

Jo det visste faktiskt jag, det är en variant av lila.

Miss Juni sa...

Japp, det visste jag.

& japp, regnbågar är magiskt vackra! Helt overkligt, på nå´t vis...att ett naturfenomen kan vara så vackert!

soffie sa...

regnbågen är verkligen vacker,tänk om mdet finns en skatt där den slutar:)
kram å jättefina bilder

maria sa...

det är så vackert med regnbågen och magiskt och lyckosamt på nåt vis :)

hoppas du mår bra fina du :)
kramar

Fnulan sa...

Är du hemma, jag trodde du va ute och reste =)

Eva sa...

Ja, regnbågar är verkligen vackra. Jag rusar också efter kameran så fort jag ser en :-)
Indingo känner jag igen sedan tidigare, det är någon slags blå färg vill jag minnas.

Ha en fin kväll!

Kram,
Eva

Camillasrum sa...

JAg undrar faktiskt hur det är möjligt att se de där färgerna på himlen!! Men vackert är det :-) Ha en fin onsdag, kram!

Anonym sa...

indigoblått har du väl hört talas om?! näe just det ja du är ju ifrån norrland :)
kram

Mia systeryster sa...

Japp det visste jag=D Nån lila nyans är det!
Kram

Anonym sa...

Jajamen, indigo visste jag vad det var, men så är jag ju inte purung heller;)))

Regnbågen är ett vackert fenomen;))
kramizzzz
gunsan

♥ Sanna ♥ sa...

Fin regnbåge :)
Naturen i sig är vacker.. Hade faktiskt hört om indigo färgat tidigare ...
Men visste inte att det var en färg som fanns med i regnbågen...
Ta hand om dig vännen
Kram

Semester & Mat sa...

Folk hade sett regnbågen hos oss också igår kväll, men tyvärr så vilade jag då inför nattpasset när värsta ovädret var.
Men det hade varit rätt fin regnbåge vad jag förstod.

Ha en fin dag!

Afrodite sa...

Underbart vackert med regnbågar! Magiskt på något vis. Lugnande. =)
Jodå, jag kände till färgen indigo. Det är ju liksom lite av min favvisfärg - blålila...=)
Kram på dig och ha en fin dag!

Sussi sa...

Jepp.. Jag visste det! :)
Gud så smart jag känner mig nu!! ;)
Håller med dig, regnbågar är otroligt vackra..

Kramisar

Kati sa...

Blått är flott... blir alltis glad av regnbågar... some where over then rainbow..

Kati