lördag 5 februari 2011

Vilken sovtyp är du?

Tänk...människan ska då testa och forska om allt.
Nu har dom kommit på om hur vi är som personer....genom på hur vi ligger så vi sover.

1. Fosterställning

Fosterställning är den vanligaste sovställningen. Av de 1000 testpersonerna sov hela 41% på det viset, varav mer än dubbelt så många kvinnor som män.
De som kryper upp i fosterställning beskrivs som tuffa på utsidan men känsliga i hjärtat. De kan vara blyga när de först träffa någon, men slappna snabbt av.

2. Som en stock

15% av testpersonerna sov liggandes på sidan med båda armarna ner utefter sidorna.
Dessa personer beskrivs som lättsamma, sociala människor som gillar att vara en del av gruppen. De har lätt att lita på främlingar men kan vara lättlurade.

3. Längtar positionen

13 procent av testpersonerna som på sidan med båda armarna ut framför sig.
Det anses tyda på en öppen karaktär, men som samtidigt kan vara misstänksam eller cynisk. Personer som sover på detta vis är långsamma med att bestämma sig, men när de har fattat ett beslut går det inte att ändra det.

4. Soldatpositionen

Åtta procent av testpersonerna valde att sova liggandes på rygg med båda armarna vis sidorna.
Människor som sover i denna position är i allmänhet lugna och reserverade. De tycker inte om att göra väsen av sig, men ställer höga krav på sig själva och andra.

5. Fritt fall positionen

7% av testpersonerna sov på detta sätt, på mage med händerna runt kudden och huvudet vänt åt sidan.
Dessa personer beskrivs som sällskapliga och fräcka, men med en tendens att vara nerviga och sköra. De gillar inte kritik, eller extrema situationer.

6. Sjöstjärnepositionen

5% sover på detta vis. De ligger gärna på rygg med båda armarna upp runt kudden.
Dessa personer har lätt att få många och goda vänner eftersom de alltid är beredda att lyssna till andra, och erbjuda hjälp när det behövs. De tycker i allmänhet inte om att vara i centrum.
(Källa: BBC News)

Nå...stämmer det in på dig?

See You!

28 kommentarer:

Mona sa...

Jag ligger alltid på rygg med armarna bortdomnade upp under kudden :)
Kram

Mona sa...

En fortsättning på kommentaren.....Jag vaknar alltid så, men jag somnar inte in så på kvällarna.
Hej svejs igen!

Anonym sa...

Jag sover huller om buller :-)

Diana sa...

Hrm, jag är nog en kombo av fosterställning och längtarpositionen. Så väljer jag lite från dem så passar det säkert in. :) God morgon!

pillan sa...

ja det gör nog det ..skulle jag tro

Herr Nilssons Fru sa...

Lite svår fråga, för jag har ingen koll på mig själv när jag sover faktiskt. Men när jag lägger mig till rätta ligger jag på magen med armarna under kudden. Men vad händer under sömnen - har inte en susning..*ler*
Kramiz o goe lördag

soffie sa...

haha vilken kul lista,
Jag sover på mage så nr 5 stämmer på mej:)
ha en supergooo lördag

Ann sa...

Nummer fem är jag i så fall och det stämmer nog lite. Fast jag känner inte mig direkt nervig och skör :)

Babs sa...

Säger som Ann nummer 5 men inte nervig och skör!
Kram

ansepanse sa...

jag sover i fosterställning och det stämmer rätt bra in på mig den där beskrivningen
ha en fin lördag - kramar

Agneta sa...

som nummer 5 jag med, men kanske inte så nervig o skör?? Fast det är jag kanske då jag alltid lägger en kudde över huvudet oxå... ;-)

Fina Frun sa...

jag är en variation av de allihopa ;)

Miss Juni sa...

Jag hör nog till fosterställningsovarna och ja, tror det stämmer ganska bra på mej... :)

Marie-Louise sa...

Nja jag sover i flera olika sovställningar hela natten, så jag kanske är lite schizofren av mig... Men inte ligger man väl på ett och samma sett hela natten. Eller gör folk så?

Majken sa...

nr2 & 3 tror jag... vad säger det om mej... velepotta :-)

Ha en riktigt skön lördag!
kram

Susanne P sa...

Men hur ska man veta det??
Jag sover ju så jag vet inte hur jag ligger när jag sover! ;D ;D
Kram

Nette sa...

Jag växlar mellan Längtaren och Sjöstjärnan! Har dock två katter som förhindrar mig ifrån att sova "helt fritt", har man en katt i armhålan och en mellan knäna så har man! ;)

Ha en underbar lördag!
Kram

♥ Carina ♥ sa...

Jag somnar i "fosterställning" om jag inte ligger på spikmattan för då somnar jag i "soldatpositionen". Det stämmer väl så där... eller vad tycker du? Jag är väl varken tuff på utsidan, blyg eller reserverad? Det andra stämmer lite bättre :)
Kram

Sus sa...

Hmmmm...växlar mellan 1:an och 5:an...är nog lite personlighetsstörd :)
Kraaaaaam

♥ Sanna ♥ sa...

Har ingen aning sover ju....
KRAMISAR

Malin sa...

Haha, ja, det gör det faktiskt! Jag är nummer 6.... Jag har alltid varit den som alla kommer till för att prata, vare sig jag vill det eller ej ;-)
Kram

Camillasrum sa...

Jag tror jag snurrar runt rätt bra, men är nog mest 1:an...du då? Gissar på 2:an! Ha en skön lördagkväll, kram Camilla

Miruschka sa...

Jag passar inte in på någon, men jag ska iaf somna när jag ligger på magen!
Du då??
Kram♥

Carina Sjölund sa...

Somnar oftast på höger sida, vaknar på rygg!
Kramen!

Quila o Ronja sa...

Har faktiskt ingen aning. Förmodlingen lite av varje. Dock inte på magen
Kram
Susanne

gunsan sa...

Nånting som liknar fosterställning skulle jag vilja påstå, somnar oftast så, men vaknar definitivt inte så;))
kramizzzz

Semester & Mat sa...

Jag är mig nog en blandning av fosterställning och fritt fall positionen.
Tror jag iallafall, svårt att veta när man sover. Men tror det är så, eftersom jag gärna somnar så ;)

Hoppas du haft dig en fin dag!

Lena sa...

Jag sover nog mest som trean..längtar positionen.
Fast för det mesta hinner jag nog med alla positioner under en natt.
Sov gott..