torsdag 17 februari 2011

Full rulle.

Oj...igår var det fullt upp,vill jag lova.
Jag jobbade till klockan tre. Kom hem halv fyra.Mamma och pappa kom vid fyra.
Sedan blev det ett uppehåll mellan halv sex och sex.
Undra varför? ;)
Min familj och Gubbens familj har nog respekt för mig. Eller så är dom rädda för mig ;)
För det var ingen som kom mellan halv 6 och sex :)
Som alla vet är det en helig tid för mig, för då är det ju Glamour.
Och tydligen vet våra familjer det också ;)
Men efter Glamour så blev det full rulle här hemma igen.

Nä hör ni...nu är det dax för min sjätte lektion i norrländska :)
Är ni beredd!
Då kör vi!

Obäddä = Inte bäddat sängen.
Odröckä = Inte druckit.
Oförä = Inte farit.
Ofalen = Ofarlig.
O i = Inte i.
Ola = Orden.
Ong = Ung.
Oplogä = Inte plogat.
Oppa på = Uppe på.
Oppat dernä = Där uppe.
Oppne = Upp och ner.
Ovölen = Oförsiktig.
Ovörä = Inte varit.
Pajka = Pojkar.
Packethållarn = Pakethållaren.
Päcklett = Liten och klen.
Pellret = Dum,mindre vetande.
Piki = Spetsig.Pjåla = Klaga.
På dann vise = På det viset.
På husä = På toaletten.
Pållyfåta = Fotografera.
Pälanne = Potatislandet.
Pärbytta = Potatishinken.
Pären = potatisarna.
Pärkällarn = Stenkällare för potatis.
Pärninga = Pengarna.
Pärstampa = Potatismos.
Ralle = Skvallra.
Rappel = Dåligt.
Rat = Skräp.
Rompa = Rumpa.
Rå vä = Orka med.
Råkes = Träffas.
Rägnä = Regnar.
Rännskita = Diarré.

Jag hoppas att jag har lärt er något nytt idag ;)

Pssst...Syrran firar 20000 besökare idag. Gå in och tävla ni med!

See You!

37 kommentarer:

Herr Nilssons Fru sa...

De e ju bra du har lite respekt med dig..*ler*.
Rännskita säger man här nere också har jag hört, annars var väl resten hibreiska för mig.

Kramiz o go torsdag

4U2 sa...

Päcklett jag gillar att pållyfåta ... nej, jag skulle ha svårt att hänga med den dialekten men lite rolig är den. "Pållyfåta" - gillar!

Carina Sjölund sa...

Va, har du haft sovmorgon i dag????
Du brukar ju alltid vara uppe med tuppen :)
Kramen på dig♥

Mona sa...

Vilken snäll familj du har som låter dig se glamour ostört!
Kram

Tess sa...

Respetkt!!! :)
Tack för lektionen, jag förstår sambon bättre och bättre nu ;)
Kramar

Tess sa...

Det stavas nog Respekt och inte Respetkt....

Marie-Louise sa...

Skönt att de har respekt för dina tv-tider :) jag tycker det var snällt gjort att låta dig se på Glamour ostört.

Miruschka sa...

Eftersom du har sett nästan 6000 avsnitt av Glamour, så har de väl lärt sig vid det här laget att du är en trogen tittare;)
Man ringer inte till min mamma heller den tiden...

Kram♥

Den Ofrivilliga Bloggaren sa...

Sitter på jobbet och känner att det är upplyftande att läsa hemlandstoner, en dag som denna, då det mesta har motvind och det är bakhalt.Tack.

Linda Olsson sa...

Respekt för den heliga glamour-tiden ;) Hihi! Det är bra!

Sv; Ja, barsen har jag knappt hunnit testa än, men dryckerna är verkligen skitgoda och ja, skapligt mättande också faktiskt. Det trodde jag inte om jag ska va ärlig. ;)

Kramar

ansepanse sa...

klart att de har respekt för dig :D
kramaar

gunsan sa...

Kan du tänka dig att jag inte har sett ett ända avsnitt av Glamour.........hihi;))
kramizzzzzz

Mita sa...

Härligt, fortsätt med dina dialekttala ord,ser du vad fint jag uttryck mig,hihi...
Pären hade min morfar i stenkällaren under köket.Lite läskigt var det att krypa ner där och hämta en hink.En lucka i golvet som man öppnade.Det var tider det,*L*...
Du har pli på din familj,ordning och reda så du får se Glamour ifred,och jag som aldrig sett ett enda avsnitt. Har jag missat nåt tro????
Kramiz!

Dansbandsfrun sa...

Hallå!!!!!!!! JAG KAN NORRLÄNDSKA!!! jag vet vad rännsketa är!! va kuuuul! ;)
helt ärligt fick jag på Glamour igår till min stora glädje (missar det alltid annars) men när jag fick se 2 karlar målade som statyer som slogs om en gammal kärring, så gav jag upp...förlåt Camilla men jag går tillbaka till JR o Bobby om det är Ok? hohohoho
kram hela dan!

Susanne P sa...

Vi tänkte ju komma mellen halv sex och sex men vi fick ju inte!!!!!! ;)
Hörrö, jag har en idé!!
Vill du höra!?
Kram syster!

Majken sa...

Du har fostrat familjen väl ;-)

Önskar dej en härligt torsdag!
Kram

Malin sa...

Säger som Gunsan, har heller aldrig sett Glamour.. Fast det vågar man väl knappt säga till dig ;-)
Tack för lektionen och du, säg bara till innan ni kommer så jag hinner handla!
Kram

soffie sa...

guu va bra lektion en del ord blir ju helknepiga på er dialekt,
kram

Babs sa...

Alltid lika roligt att läsa de här orden.
Svar: Jag bor i Mariefred vid Mälaren.
Varför har jag alltid problem med att få iväg kommenteren här i din blogg, jag får klicka 4-5 gånger innan den registreras.
Kram

Ida sa...

Tja det ska ju inte vara så svårt att lära sig tycker man, värre ord som betyder längre meningar :)

Ida sa...

Hahaha, färre ord ska det vara!

Bara Jag sa...

Varje gång jag läser dina norrländskalektioner tänker jag på min farmor - hon pratade precis så!! Kanske därför jag ÄLSKAR just den här dialekten!

Kram!

Diana sa...

Haha, snacka om att de är livrädda för dig. Kunde du inte satt det på inspelning en endaste dag? ;) ;)
Hoppas iaf att ni hade det trevligt sen när ditt program var över...
Haha, du är verkligen en galning du!

Sus sa...

Åhh Norrlänska...Norrlänska...skicka mig lika gärna till Grönland eller så:)
Tittade på Lyxfällan från Ö-vik och lyssnade ihjäl mig på dialekten...men den var, som din, helt förstålig!
Tack för det :)
Kraaaaaaam

Emilias sa...

Åh, en tävlig, det kan jag behöva :)
Kramkram

Anonym sa...

Det är bra! Man SKA ha pli på familjen :-)

Anonym sa...

Här kan jag inte påstå att det är någon lugn stund under den "heliga" halvtimmen (17:20-18:00). Så jag har fått lösa problemet med att spela in alla avsnitt av Glamour...

Sedan kan jag själv i lugn och ro sätta mig när jag vill och se flera avsnitt på raken om jag så vill.

Jag har två veckors avsnitt som jag inte har hunnit se ännu... eller kanske det är tre veckor... jag har ingen exakt koll på det. Men det sista jag såg var när Bridget fick sin bebis i stugan i Big Bear. Det är ju typ en familje tradition att föda sina barn just där... hi hi !

Det har säkert hunnit hända massor med spännande saker efter det kan jag tro... hi hi !

Anonym sa...

Just det... jag glömde svara på din fråga om var jag bor...

Jag är ju lite "anonym" i bloggen än så länge... men jag bor ungefär 40 mil norr om dig... så då vet du ungefär.

Bor du i själva Husum eller i Ö-vik ? Jag har varit i Husum en gång och hälsat på min brevvän som bor där.

cecce sa...

Åh...jag missade gårdagens inlägg!
Grattis camillas man!!
Hoppas du hade en fin dag och fick rejält med uppskattning och dyra presenter från din fru!

Nu ska jag kika in till syrran din!

Kramar

Åsa sa...

Har du satt skräck i hela familjen =)

Mia systeryster sa...

Det kallar jag RESPEKT;)
Kram

♥ Carina ♥ sa...

Jag kunde heeela listan :)
Tack för gott fika igår och det var ju trevligt att DU var hemma, hihi.

Sv; Böckerna har jag lånat av en "kobbarjompis",
annars hade dom nog redan varit hos dig :) jag tycker absolut att du ska läsa dom :)
Kramilikram

Helen sa...

Inte mycket dialekterna är för lika, det är en enda bostäv här och där som skiljer.....rå mä säjer en ann!

Nattikramar
Helen

Nu ska jag välja provil igen, undrar varför inte låg finns med

Semester & Mat sa...

Fastän jag är Norrlänning, så lärde jag mig lite nya ord.
Man ska lära sig något nytt varje dag.

Ha en fin helg!

Fenixmonas sa...

Gott att Glamourtiden respekteras av alla...hihi...Dialektord är härliga! Kramiz

Sussi sa...

Glamourtiden är det bäst att ingen lägger sig i. Du verkar ha uppfostrat familjen bra ;)

Och inte blev jag något klokare på denna Norrlänska lektion heller.. ;)

Kramisar

Agneta sa...

nu kan jag ju till o med tala om hur min säng ser ut idag..på norrländska :-) Obäddä