fredag 18 februari 2011

Minnet lever.

Om Ted Gärdestad hade levt, skulle han fylla 55 år i dag.
Han föddes den 18 februari 1956 och valde tyvärr att ta sitt liv 22 juni 1997.
Han blev bara 41 år ung.
Ted Gärdestad komponerade sin första låt som sexåring, "Sollentunavalsen".
Han slog igenom som artist som femtonåring och hade sin glansperiod på 1970-talet.
Han skrev själv musiken till sina låtar, oftast med engelsk text som sedan brodern Kenneth Gärdestad översatte till svenska.
Som fjortonåring var Ted även en mycket lovande tennisspelaresverigetvåa efter Björn Borg.
Några av Teds mest kända låtar är "Jag vill ha en egen måne", "Sol, vind och vatten" och "För kärlekens skull".
Han vann den svenska Melodifestivalen 1979 med "Satellit".
Året därpå deltog han tillsammans med sin dåvarande sambo Annica Boller i Melodifestivalen med låten "Låt solen värma dig" och kom på femte plats.

Han gifte sig 1976 med Lotta Ramel, men detta äktenskap blev kort.
I ett förhållande med Ann Zacharias fick han två barn.

Han arbetade tillsammans med Michael B. Tretow i studioprojektet Caramba som gav ut en skiva 1981.
Samma år kom han i kontakt med den andlige läraren Osho, Bhagwan Shree Rajneesh, vilket så småningom ledde till att han gick in i Bhagwans sekt och tog avstånd från sitt tidigare liv.
Han kallade sig Swami Sangit Upasani, klädde sig i vinrött som andra Bhagwan-lärjungar och gjorde många resor till rörelsens högkvarter i Oregon där han bl.a. var diskjockey.
1986 flyttade han tillbaka till Sollentuna.

Det sista decenniet av hans liv präglades av psykisk ohälsa.
Brodern Kenneth Gärdestad har senare berättat att Ted Gärdestad hörde röster och troligen led av schizofreni.

Ted återupptog 1994 sin musikkarriär och gav ut albumet "Äntligen på väg" som var hans första sedan 1981 och som även blev hans sista.
Han dog, 41 år ung, sedan han hoppat framför ett tåg vid Häggviks station i Sollentuna den 22 juni 1997.
Han är begravd på Silverdals griftegård i Sollentuna.(Info. Wikipedia)

Men eftersom jag vill tro att han sitter på ett moln någonstans och sjunger, vill jag passa på att gratulera honom på hans 55 årsdag.

Grattis Ted!



See You!

36 kommentarer:

Huskatt sa...

Även jag önskar honom ett stort grattis på födelsedagen!

Carina Sjölund sa...

Grattis till honom! Han var en riktigt duktig sångare! Det är tragiskt när man måste avsluta sitt liv så tidigt :(
Men allting har nog en mening ändå!
Ha en bra Fredag!
Kramen♥

Malin sa...

Honom växte jag upp med, jag vet inte hur många gångar vi satt och skrålade till Jag vill ha en egen måne jag och mina kompisar! Antagligen mådde han dåligt under hela sitt liv fast det inte var något som media visste om. Ett tragiskt livsöde som ändå lämnade efter sig något till världen, sin musik.
Kram

Herr Nilssons Fru sa...

Ja han växte man upp med var ju (är ju) några år yngre än honom, hans musik dunkade ofta på disko. Tragist slut för honom. Säger oxå grattis på 54 års dagen till honom o minns.
Kan tänka de kommer spela lite av hans musik på radion idag. Men jösses vad du minns mycket...!!
(eller har du läst på..fniss) Hur som
Hipp Hipp Hurra för ungdomsidolen idag!!
Kramiz

Diana sa...

En väldigt tragisk historia det där. Hoppas att han hittat frid nu, där uppe på sin måne.

Tess sa...

Grattis till Ted!
Önskar dig en fin fredag också.
Kram

Helene sa...

Älskar hans låtar så mycket !!
Så fina och lite sorgsna...
Tragiskt och lessamt när man mår så dåligt att man väljer att inte fortsätta att leva = ((
Ha en mysig fredag.
Kram Helene.

Miruschka sa...

Han gjorde så många fina låtar, även om han inte direkt var min favorit.
Men minns hur man satt på rasterna och lyssnade på "Jag vill ha en egen måne", alla var lite småkära i honom;)

Kram♥ och god morgon

Susann sa...

hans låtar är allt något speciellt :)
Ha e nfin dag

4U2 sa...

Ett tragiskt öde.

Anonym sa...

God morgon vännen !

Jag har precis kommit in från morgonens promenad med vovven... och vi har -33.9 grader idag. Fy så kyligt det är ! Jobbigast är ju att vovven aldrig vill gå in även fast det är kallt. Han ville stanna ute och leka efter promenaden i skogen/berget... men det var inte jag intresserad av alls.

Ted Gärdestad tillhörde inte någon av mina favorit artister.. men självklart har jag lyssnat på hans låtar när dom spelats i radion.

Och man kan ju inte säga annat än att han hade en begåvning som många artister saknar idag. Undrar om han själv hann inse hur stor han egentligen var.

Tyvärr blev han inte gammal... och ännu mindre fick vi fortsätta uppleva hans nyskapande av musik och texter. Men musiken han gjorde lever kvar än idag och den är lika bra nu som då.

Grattis på födelsedagen Ted får jag väl också säga !

Svar: Hi hi... nix... detta brevet jag skrev igår ska åka ända ner till Mariestad. Men snart blir det att skicka ett brev till din hemort.

Åh... är det SÅ spännande i Glamour nu... jag måste nästa sätta mig och titta igenom mina inspelade avsnitt... men jag vet inte om jag hinner det idag. Kanske jag hinner med att se några avsnitt i alla fall.

Ha en fortsatt trevlig fredag min vän !

Kram

Anonym sa...

Ja, grattis Ted!
Jag var allt lite kär i honom jag :-)

Lite förvirrande dock. I början av inlägget fyller han 55 idag, och i slutet gratulerar du på 54-årsdagen?
;-)

Ann sa...

Åh jag grattar också ! Så sorgligt att detta musikgeni inte orkade leva längre. Visst får man lite knip i hjärtat när man lyssnar på hans musik. Sorgligt och vackert. Kram

♥ Sanna ♥ sa...

Han gjorde många bra låtar...
KRAM

gunsan sa...

Vad fint du har skrivit, såå många bra låtar som han har skrivit, låter som man aldrig lär glömma texten på.

En egen måne tycker jag är så vacker......
kramizzzzz

Miss M sa...

Inte min favorit, men väl min pappas! och när han spelas på radion minns jag min pappa med värme ♥

KRAM

Mita sa...

Jag älskade honom,och hans underbara låtar och för att inte tala om texterna.
Han hade det nog inte lätt,tar man sitt liv på det sättet så mår man piss helt enkelt.
Genom musiken lever han vidare som tur är.
Ha en fin,fin fredag,
Kram vännen!

Linda Olsson sa...

Grattis till honom, han har gjort många bra låtar!

Tack för din kommentar :D
kramar

Susanne P sa...

Jag tror att jag uppskattar hans musik mer nu, som vuxen, än vad jag gjorde när jag var yngre...
Riktigt bra texter.
Kramellikram

Semester & Mat sa...

Sådan underbar låt. SÅ som många andra av hans låtar. Gillar hans låtar väldigt mycket.

Ha en fin fredag!

Camillasrum sa...

Intressant om Ted, det visste jag inte om honom. Fint skrivet! Ha en härlig fredag! Kram

cecce sa...

Har växt upp med hans låtar..så Grattis säger jag också!

Hoppas du får en riktigt skön fredagskväll!

Kramar

Diana sa...

sv: va, svara på kommentarer? Det låter ju typ som arbete och är strängt förbjudet. ;)

♥ Carina ♥ sa...

Han har många bra låtar. En period lyssnade jag på honom varje dag när jag gick till och från jobbet.
Ha en skön helg vännen!
Kram

Petra sa...

Himlen fick än en gång en stjärna för tidigt.
Kram

Fina Frun sa...

Grattis Ted. Så många fina låtar!

soffie sa...

så otroligt tragiskt,
vilken musik han gjorde så hemskt att han inte kunde må bra,
kram till dej och jättefint skrivet av dej,

maria sa...

Grattis Ted !
Tyvärr så förlorade vi en begåvning alldeles för tidigt, så onödigt...

Vi kan iaf njuta av hans fina låtar :)

Ha en go helg !
Kram Maria

Hillevi sa...

Ooj, är det så länge sedan. Var han 56:a?! Ja, de var en fantastisk duo, de där två. Sorgligt är det.
Kram!

Mia systeryster sa...

Jag växte ju upp med hans låtar, och minns det som i går när han dog! Tragiskt, men jag grattar honom även jag!
Ha en skön fredagskväll!Kram

ansepanse sa...

Ted Gärdestad lever vidare genom sina låtar
kram

Quila o Ronja sa...

Tragisk historia. Tur vi har hans musik kvar.
Kramen
Susanne

Sussi sa...

Synd att han valde att sluta sitt liv på det sättet. Jag hade gärna sett fram emot fler bra låtar med honom..

Kramisar

Agneta sa...

då fanns det alltså en mening med att jag gnolade på just den låten tidigare idag?!
Hans låtar finns altid....

Babs sa...

Ja där gick vi miste om något stort alldeles för tidigt.
Tänk vad mycket bra låtar han hade kunnat komma med i fortsättningen men vi får vara glada över det han gjorde.
Kram

Fenixmonas sa...

Ja du, kanske han trots allt fick en egen måne...instämmer i dina gratulationer! Kramiz