söndag 20 februari 2011

Lektion 7 i norrländska.

Oj...vad hände?
Vilken sovmorgon jag fick...eller tog......
Men nu är ordningen återställt.
Camilla sitter framför datorn ;)
Idag hade jag tänkt köra min sjunde lektion i norrländska.
Men eftersom det var så många ord som började på bokstaven "S", så blir det bara bokstaven "S" idag.
Jag vill ju att ni ska kunna lära er alla ord, förstår ni ;)
Då kör vi!

Seckasam = Långsam.
Säckla = Dreglar.
Silla = Sill.
Sinnt = Arg,ilsken.
Sjongä = Sjunga.
Skatern = Skatorna.
Skäk litt = Skaka lite.
Skrömta = Spöken.
Skrevä = Skrivit.
Skvättn = Lättskrämd.
Släfft = Släppt(e).
Släjjäs = Slagits,slagsmål.
Slörä = Trasa.
Snorjärrs = Olydiga barn.
Snyta = Ansikte.
Snörre = Snurra.
Sprattenvattn = Sprit.
Språkkte = Språkade,talade.
Sprätthök = Mallig man.
Stranna = Stranden.
Strongne = Tappa andan,stungna.
Stärk = Stark.
Stärn å! = Stanna!
Svallt = Svälta.
Svimmd å = Svimmade.
Särn änä = Så är det.
Söndagsmåran = Söndagsmorgonen.
Sörre = Surra.
Sörrkuse = Pratkvarn.

See You!

29 kommentarer:

Petra sa...

Sörrkuse var mitt favoritord denna gång.
Kram

Miruschka sa...

Tänk att du är så seckasam på söndagsmåran, en annan hadd ju skrevä för länge sen på bloggen.
Du drack väl inte sprattenvattn igår, att det är därför du ä som en slörä idag??

Kram♥

Afrodite sa...

Maj Gadd! Hur ska jag kunna lära mig allt detta konstiga...??? På några månader...!!! =/
Dä ä ju så man strongne! Och som att få en snyting i snyta! De sörre i skallen på söndagsmåran! Särn änä! Tur att man int ä så skvättn! =)
Kram och godmorgon!

Carina Sjölund sa...

Ganska klurig ord denna gång!!! Men några fattade man ändå!
Kramen♥

♥ Carina ♥ sa...

Särn änä på Söndagsmåran ska man ha sovmöra. Man måst stärn å å vil opp sä på helga så man ork ve vecka som köm!
Kram

Anonym sa...

Ibland behöver man sovmorgon. Eller förresten. Det behöver man jämt :-)

Diana sa...

Tsss, vissa ligger och sover bort halva dagen... *host host* ;) Men det är väl skönt med sovmorgon!

Majken sa...

såklart... kommer träna hela dagen... ;-) *not*

Önskar dej en skön söndag!
Kram

Maud sa...

Det där är inte en dialekt. Det är ett egen språk!! =)

4U2 sa...

Håller med Carina och har valt ett ord: Sprattenvattn = Sprit. Spritter och sprattlar, det gör jag om jag intar lite för mkt! God morgon!

Marie-Louise sa...

Tack för lektionen, snart kan man snacka norrländska ;)
Svar: Ja kika gärna in till henne, hon skriver nog mer snart :)
Ha en fin söndag. /Kram

Malin sa...

Skönt med sovmorgon!
O ja, jag lär mig ALLA ord du skriver upp, jag antecknar och övar flitigt, eller vänta nu, var det det jag INTE gjorde ;-)?
Kram

blyger sa...

Du kan få en gratis kurs i mer norrländska om du vill

Miss M sa...

Här himma tar vi de bara lunt pau mörronen ;)

KRAM

Mita sa...

Det är lugnt i klassen nu fröken,jag tror alla gått på lunch.Nu har du betat av många ord,men det finns en del kvar än.Ser fram mot det,
Kram o pööss!

floosan sa...

snorjärs haha, det ska jag använda =)

Krönikören sa...

Roligt! Fast jag är lite orolig för provet. När kommer det?

Snorjärs trodde jag var ekentugg!
Kram

Semester & Mat sa...

Ja norrländskan är inte lätt att förstå för de som bor söderöver ;)
Även här så kände jag igen vissa ord, andra var mer okända. Men det kan ju bero på att jag försöker prata som man skriver. Ibland kommer det säkerligen in något dialektord i mina inläggg, som vissa ruskar på huvudet åt.

Ha en fin dag!

Paula sa...

Sovmorgon är bra ibland..längesen jag hade det...:) Dialekter är ju ett kapitel för sej.....kram o ha en fin dag!

Susann sa...

hahaha sprätthök !!!!!
Den var ju bra, det skall jag börja kalla gubben:)
Tack så jätte mycket för din fina kommentar inne hos mig, det värmde :)
Ha den bästa dagen , kram i massor

cecce sa...

Jag lovar!! Ska träna varje dag:-)...nästan...

Hoppas du har en fin söndag! Här i skåne skiner solen:-)

Kramar

Sus sa...

Hur mycket jag än skulle tränat hade detta varit en omöjlighet.
Är inte språkbegåvad alls :)
kraaaaaaam

soffie sa...

hihi kul med ännu en lektion nu är jag snart redo att åka till Norrlnd då:)
kram

ansepanse sa...

återigen en trevlig läsning av norrländska ord
kramar

fina frun sa...

tack för lektionen :)

Agneta sa...

skönt med sovmorgon, min kom av sig redan vid 7 idag pga olika anledningar (säger inte att det var barnen som drog igång) men sedan återuptogs den fram till halv tio ( de fick se på tv)
tack för ytterligare en lektion :-)

Hillevi sa...

Njaa, nu har ju tillbringat en väldans massa tid i Norrland de senaste 12 åren, så jag vet ju hur mycket det skiljer sig åt. Så jag vill gärna veta åt vilken region det lutar åt?
Är dock inte helt klar över varför...

Sv. Jaa, det var ju en variant, kan funka... ;-)

Mia systeryster sa...

Man måste ju ha en ordbok om man ska åka o hälsa på er där uppe nån gång;)
Kram

Fenixmonas sa...

Godmorgon denna kalla måndag! Tack för lektionen!
Visst får du följa med till Paris...bara att hänga på! Kramiz!!