söndag 6 februari 2011

Lektion 5 .

Nu är det dax igen för en lektion i norrländska. Er femte lektion,för att vara exakt ;)
Idag ska jag lära er ord som börjar på L, M och N :)
Så säg nu efter mig nu!

La = Lade.
Lappe = Lappade.
Lasarättä = Sjukhus.
Lavä = Tillsammans med.
Let åt = Söka rätt på.
Lopp bli = Låta bli.
Luckte = Luktade.
Lägda = Åker,äng.
Lögä = Ljuga.
Lömmen = Träningsvärk.
Mensch = Medan.
Minner = Mindre.
Missönnä = Missunna.
Mjukes = Kramas.
Mörrt = Mörkt.
Männisch = Människa.
Möxe = Flytta sig,flytta undan.
Nå annä = Något annat.
Nalta = Lite.
Neaför = Nedanför.
Ne ve älva= Nere vid älven.
Nalta synd om Camilla som måst arbet idá ;)

See You!

29 kommentarer:

Babs sa...

Fniss, tack för lektionen!
Ha det bra på jobbet!
Kram

♥ Sanna ♥ sa...

haha tack sötnos och JA lite synd om Camilla som måste arbeta idag ;)
Men hoppas att din söndag blir lika fantastisk trots det
KRAMISAR

Sussi sa...

Fast jag har nästan ett lika stort frågetecken ovanför huvudet fortfarande..
Lite klarnade det, men bara lite ;)

Så det är jobb idag med.. Stackars!
Men nästa helg är du väl ledig ändå?

Kramisar

Emilias sa...

Pratar ni verkligen så där i Norrland? ;) hihi

Kram

Anonym sa...

Jag saknar fortfarande kolumnen där det står vad det heter på spanska. Dom två andra språken kan jag redan :-)

Stattinskan sa...

Tycker du ska videoblogga med lite ångermanländska ... för min skull :-D

Malin sa...

VAD skulle jag göra utan dina "lektioner"?? Tack vare dig så blir jag ju allmänbildad ;-)
Kram

Ann sa...

Mjukes .....det gillar jag. :) Ha det så bra idag även om du måste jobba.

Susanne P sa...

Mä, int ska du fäll missönne vi sôm ä lede ida?!
Kram

Herr Nilssons Fru sa...

Ett ord fann jag som de säger här med. Han "la" sakerna under sängen.
Dialekter är kul fast ibland förstår man narda.
Kramiz o go solig söndag

Diana sa...

Oh, äntligen ett ord som jag också använder. La! :)

Majken sa...

stackars dej... ;-)

tack för språkkunskaperna..

Ha en skön jobbsöndag!
Kram

Miruschka sa...

Det ÄR synd om dig!! Känns det bättre nu;)
Kram♥

maria sa...

Stackare ;)
Tack för denna lektion, det behövs helt klart :)

Kram kram

Carina Sjölund sa...

Jaså! Du har jobbarhelg du! :)
Jag har varit LEDIG :)))
Kramen!

diana sa...

Jupp det är synd om dig. Tack för ordlistan.

Eva sa...

Jag gillar norrländska :-)

ansepanse sa...

snart är hela Sverige norrlänningar :) för snart kan vi ju alla norrländska
kramar

Mita sa...

Du goe norrländske brud,härligt med dina "lektioner" fast jag har för mig att man sa lejden om åkern eller ängen uppe hos min morfar. Tex, ha je slajje lejda än? *L*
Kramiz!

gunsan sa...

Hahaha, ja du, det finns en del ord som man inte har hört;))
kramizzzzz

soffie sa...

hihi tusen tack för den lektionen som jag skrivit förut så har jag aldrig hört en del av orden intressant,
Ha en goo kväll

bloggtant sa...

Det här får jag ha med mig när jag besöker dottern i Ö-vik. Kanske lättare att förstå vad hennes kolleger talar om då ;)

Sus sa...

Ooooobegripligt...ryska nära :)
Kraaaaam

Agneta sa...

då ska jag gå o mjukes lite nu då med kudden och mannen :-) tack för ytterligre en lektion

Helen sa...

Nu i kvällens sena timme hoppas jag att arbetsdagen blev bra och kvällera go!

Tack för sovställningarna, men jag hittade inte min...så det blir litta utå vart..
Nattikram
Helen

Mia systeryster sa...

Bra att du gör en ordlista ifall att man vågar sig norrut nån gång;)
Kram

Afrodite sa...

Återigen fattar jag inget! =) Ok, vissa ord kan jag gissa mig till...men "lavä"...? Möxä...? Intressant! =)
Godmorgon i stugan!

Maud sa...

Man tackar för språklektionen!!
Älskar dialekter!

Krönikören sa...

Mjukes männisch.