söndag 17 juni 2012

Citronkladdkaka

Som ni alla vet, gillar jag då det går fort.
*Harkel*...Med matlagningen, menar jag så klart, snuskhumrar ;)
Vart var jag nu då? Vad var det jag skulle berätta? Jag kom alldeles av mig, förstår ni ;)
Jo, fort ska det gå...i går grillade vi och jag blev så sugen på en efterrätt. Och jag vet bland annat av en efterrätt som går fort att göra. Och enkel är den. Och goood.
Så idag tänkte jag bjuda er på den.


Nä, inte själva "kakan", tokstollar. Receptet, menade jag ;)

150 g smör
1 st citron
2 st ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1.5 dl vetemjöl

Garnering:
ca 1 msk florsocker 

Servering:
Jordgubbar eller hallon. Ev. vispgrädde.  

Gör så här:

  1. Smält smöret i en kastrull. Låt svalna.
  2. Smörj en rund form, ca 20 cm i diameter.
  3. Tvätta citronen och torka den torr.
  4. Riv citronskalet, bara det yttersta skalet ej det vita, på ett rivjärn.
  5. Skär citronen mitt itu och pressa ur saften.
  6. Knäck äggen och häll på strösocker i en bunke.
  7. Vispa ägg och strösocker till en ljusgul fluffig smet med elvisp.
  8. Tillsätt vaniljsocker, rivet citronskal och citronsaft. Blanda till en jämn smet, använd gärna elvispen.
  9. Tillsätt det smälta smöret och vetemjölet. Blanda till en jämn smet, gärna med elvispen på lägsta hastighet.
  10. Häll smeten i den smorda formen.
  11. Grädda mitt i ugnen i 150°C i ca 30-35 minuter.
  12. Låt kakan svalna. Pudra över florsocker.  Vispa grädde. 
  13. Man kan servera kakan ljummen eller kall med vispad grädde, jordgubbar eller hallon.
See You!

34 kommentarer:

Diana sa...

Taskigt att vi inte fick smaka på läckerheten... ;)
Dessutom så fastnade jag där vid att det ska gå snabbt. Hehe.
God morgon!

Sv: Stackare som ska jobba! Midsommar har jag haft tur med, annat är det med alla de andra högtiderna i nästan alla år...

Miruschka sa...

Den kakan skulle sitta som en smäck på midsommarafton, tack för receptet!!
Kram♥

Joanna Björkqvist sa...

Det ser jättegod ut! Tack för receptet, för den måste jag göra!

Kram på dig!

Butik Älva sa...

Jag instämmer! Fort ska det gå! ;o)

Znogge sa...

Va? Fick vi inte smaka? Jag drar vidare ;-)

Kram

Marianne sa...

Snabbt och gott=toppen :-) Tack för receptet!
Ha en fin söndag,kram!

Fru Venus sa...

Gud vad gott det lät! Måste äta frukost nu, blev hungrig.... :-)

Västgötskan sa...

Åh smaskig den lät!
Bättre än fluga, som jag blev "bjuden" på tidigare idag. ;-)

Kram!

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag gillar också när det går fort :)
Fast jag är inte så förtjust i citron.
Kram.

Aurora sa...

Långkok är inget för mig så det här var ett bra recept. Kram

Ama de casa sa...

Jomen om du sätter på (inte på DET viset!) kaffet, så kommer jag (inte på DET viset!)
:-D

Carina Sjölund sa...

Jag trodde vi skulle få smaka på kakan, snål lisa *L*
Men tack för receptet!
Kramen på dig♥

Herr Nilssons Fru sa...

Oh de redigt vattnar sig i mun:)

Tar till mig receptet eftersom du tydligen inte tänker bjuda på kakan.

Kramiz

ansepanse sa...

håller med dig :) matlagning ska gå fort :)
kramar

Madeleine sa...

Tusen tack för receptet,, Den blir bra till midsommar grillningen den..

Ha en bra söndag. kram

Johanna sa...

oh så gott! :)

Vicke sa...

maila över ett smakprov till mig

♥ Carina ♥ sa...

Äh! Ett recept! :(
Jag äter hellre kakan! Du kan väl säga till innan du bakar den nästa gång så jag hinner komma.
Och smaka menar jag ;)
Kram

Lollo sa...

Gillar snabbhet & smidighet!
...den skrev jag ut omgående
Tack!
;-)
Trevlig söndag önskar jag dig..

Miss M sa...

Det där lät onekligen underbart gott! KRAM

Jane sa...

jag vet inte om min kommentar kom med så jag försöker igen.
Det ser och låter jätte gott ut.
Kramar i massor / Jane

Sus sa...

Jag gillar också när det g å r fort :)
Det receptet är härmed kopierat!

Kraaaaaaam

Bara Sara sa...

Låter underbart gott!!!! Tack för tipset!!

Bara Sara sa...

Låter underbart gott!!!! Tack för tipset!!

Maria sa...

Jag är inte överdrivet förtjust i citron men jag provar allt EN gång i alla fall!

soffie sa...

men mums va gott den ska jag prova tack för receptet:)

Freja sa...

Låter fantastiskt gott, jag gillar lite syrliga efterrätter!

Micke sa...

Hahaha
MUMS!!!
sv:
Jepp, nu är de inne i verkligheten. :-)

Marina sa...

Kan inte påstå att jag är någon stor kakbakerska, närmare bestämt sker det väldigt sällan, men den här kanske kan vara värd ett försök...

Butik Älva sa...

Sv: Samma här. Jag är ALLTID uppe först.
Men vi kan göra egna "pepping"kort!
Idag är det du som ska diska!
Vassegod & dammsug hela huset!
Jag vill gärna ha Kalvfilé Oscar till middag, tack!

Tror du det skulle uppskattas??
Knappast, va?!

Kram!

Fnulan sa...

Baka till mig kvinna!NU!

Fenixmonas sa...

Å´verkar väldigt god, så det receptet tackar jag för! Kramiz

dianasdrömmar sa...

Mums, vilken god kombo kram Diana

Majken sa...

MUMS!!!!
Detta MÅSTE jag TESTA!
TACK för receptet :-)
Kram