tisdag 1 mars 2011

Tack så mycket

Ja...tusen tack kära vänner, för att ni höll tummarna för mig igår.
Då tandläkaren tittat i min mun och på röntgenplåtarna sa hon, som Malena Ernman säger :
-Inga konstigheter alls!
Jaaaaa....jag klarade mig även i år. Inga hål!


Nä hörninini. Är det inte dax nu,för en lektion till, i norrländska?
Det tycker jag i alla fall att det är.
Är ni beredd?
Då kör vi!
Säg efter mig!

Tebacks = Tillbaka.
Ti hanna = I handen.
Tiin = Tiden.
Tjellät åt dä = Rätt åt dig.
Tjickern = Brösten.
Tjyvet = Tjuvaktig.
Tjå dä = Lugna ner dig.
Tjöjes = Nästan kräkas.
Tokes = Skoja,skämta.
Tomhasch = Glupsk person.
Tossträ = Gnistra.
Trasi = Trasig.
Tri = Tre.
Tront je gatt... = Tror du inte jag var tvungen...
Truge = Tvinga.
Trätte = Gräla,bråka.
Tröllet = En som har rackartyg i tankarna.
Tyckt = Bra,trevligt.
Tåfis = Skott med tån.(med boll)
Tåtte = Klämde.
Täjjä = Tagit.
Tänne = Tände.
Töckena = Sådana.
Töjjä = Sträcka,tänja.
Ule = Kvider,gråter.
Uschlen = Klen,usel.
Utsia = Utsidan.
Utaföre = Utanför.

 See You!

33 kommentarer:

Babs sa...

Ja du ser, ingen karies där inte.
Hahaha, vilka roliga ord - det är som ett annat språk.
Kram

Miruschka sa...

Bra jobbat med tandborsten!!
Fick du något av farbror tandläkaren, ett klistermärke kanske;)?
Kram♥ och god morgon

Malin sa...

Så skönt när man får höra dom roden hos tandläkaren!
Såg att mamma fyllde år igår, GRATTIS mamma i efterskott!
Tack för ännu en lektion, snart är jag nog redo för ett besök där uppe ;-)
Kram

Helene sa...

Ha ha jag försökte läsa några namn på listan och det låter för roligt = ))
Skönt att du slapp hål !!
Ha en fin dag.
Kram Helene.

bokhyllan sa...

Du har varit duktig med tandborsten förstår jag! =)
Kul med dialekter!

Mona sa...

Vad härligt att slippa hål. Dels är det dyrt och sen är det inge roligt att laga hål.

Susann sa...

va gott att det gick bra.
Härligt med dialekter
Kram i massor

Jane sa...

Vad skönt att det inte var några KONSTIGHETER ALLS!!!
Norrlänska är otroligt charmigt tycker jag.
Kramar i massor tjejen / Jane

Diana sa...

Nu närmar vi oss slutet på vår norrländska resa. Använder du alla ord själv?

Anonym sa...

Stort GRATTIS till dig - det brukar vara årets bästa nyheter det där :-)

4U2 sa...

Tror jag skall börja använda "Tjellät åt dä" när barnen är i fasen " du vet inte hur det är numera mamma!" När de frågar vad jag menar skall jag svara som de: de du! (ler)

Stattinskan sa...

Underbart - när jag flyttade till skåne så skulle jag köpa en skurkäpp - men det var ingen som fattade vad jag menade för här heter det vaskkäpp och i affären köper man inte en påse att bära hem matvarorna i, utan en "kass". Grina är raka motsatsen till vad vi menar, för här betyder det skratta :-)

Majken sa...

tomhasch *skratt* använder du det mycket det ordet?

hÄRLIGT ATT HA GÅTT FELFRI GENOM BESIKTNINGEN :-)
Önskar dej en riktigt bra dag!
Kram

Dansbandsfrun sa...

Jag beundrar ditt mod att gå till den hemska o elaka tandisen ;)
Jag borde....o jag ska....men inte just nu...
kram

Carina Sjölund sa...

Grattis till dig att du inte hade några hål :)
Ja, snart är det min tur att besöka tandis :(
Undra om det går lika bra för mig????
Ja, ja vi får väl se!
Kramen på dig♥

Anonym sa...

Stort grattis till att du inte hade några hål i tänderna vännen !

Kram

Fina Frun sa...

Skönt att slippa karies!
Tur att du har översättningen med på listan. Flera av orden hade jag aldrig kunnat gissa mig till vad de betyder!

Nästa gång kan du väl ha "gissa ordet" ?

Monika Häägg sa...

Tur att tandläkaren gick bra. Norrländskan är det lite värre med!Får nog ta en kurs!

Petra sa...

Gött att du slapp hål.
Kram

Helen sa...

Så jäkla roligt de skulle vara med ljud till....
För stavmässig så är det lika, men jag undra jag om uttalet!

Hoppas dagen varit go och gla!

Kramar
Helen

Quila o Ronja sa...

Vilken lycka....så fantastiskt!!! INGA HÅL!
Tänk, vad glad man blir att höra dom orden.
Och tänk, vad glad man blir att lära sig nya ord hos dig ;-) Du skulle kanske kunna ta och LÄSA IN orden, så man även hör hur det ska låta? Vad tror du om det??
Kramar
Susanne

♥ Carina ♥ sa...

Grattis till inga hål! Nu tjänade du verkligen pengar. Tänkte du på det? hihi
Kram kram

gunsan sa...

Såna tandläkarbesök är välkomna, tills man kommer i den åldern......att plomberna hoppar iväg;))
kramizzzz

Madeleine sa...

Det känns alltid som man har vunnit på lotteri när man går från tandis utan hål..:)
Du har en väldigt trevlig blogg, hittade vägen hit genom Soffie´s blogg..

Ha en trevlig kväll--
http://madeleine.skogensmarsvin.com/#homr

Diana sa...

Sv: Va, påstår du att jag tullar med sanningen i min blogg?!?! Skulle aaaaaldrig falla mig in. ;)

Sussi sa...

Är det något mer du vill ha hjälp med!? ;)
Skönt att allt gick så bra. Hål klarar man sig bra utan..

Kramisar från en Tomhasch ;)

Hillevi sa...

Härligt! Med bissingarna alltså! Orden får mig alltid att längta upp (åker upp ett par veckor, på jobb, varje sommar sedan många år)!

Tess sa...

Så skönt med tänderna!
Och snart är jag fullärd i norrländska också! Härligt!:)
Kram

Mia systeryster sa...

Härligt att det gick bra!Då kan jag släppa mina tummar nu då?;)
Kram

Ann sa...

Stort grattis ! Där sparade du en slant då ;)

Nette sa...

Grattis! Skönt att inte ha något hål! Förutom i plånboken då för det är ju inte gratis ens med undersökningen! ;-)
Kram

Sus sa...

Ja jösses...inte är de mycket jag begriper!
Ryska, Ukrainska eller Norrlänska..shit the same, för en smålänskskånsk so mej, ha haaa!
Stort Grattis till tandbesiktningen...kan jag få låna din kompis i nästa vecka??
Kraaaaaaaaaaam

Susanne sa...

Skönt att du inte hade något att fixa med dina tänder. Jag bet sönder en tand för en tid sen men har ännu inte kommit till tandläkarn har ju inte ont så väntar tills jag blir kallad. Ha en bra dag. Kram