tisdag 22 mars 2011

Tionde och sista lektionen

Tänk, nu har jag lärt er så mycket norrländska, så nu kan ni komma hit utan att behöva vara rädd att ni inte begriper vad vi säger ;)
Men än är ni inte riktigt fullärda.
Nä...vi har ju Ä och Ö kvar.
Då kör vi!
Säg efter mig :)
Ägga = Äggen.
Ärbet = Arbete.
Ärbete = Arbeta.
Ärnt lörnt = Är ingen idé.
Ävles = Anstränga sig, arbeta ihärdigt.
Önner = Under.
Önnlett = Underligt.
Önne sä = Unna sig.
Ööra = Öronen.
Örkåpen = Hörselskydd.

Nå...när vill ni göra examensprovet?
;)

See You!

25 kommentarer:

Babs sa...

Jag är mogen för examen, känner mig fullärd. ;)
Kram

Carina Sjölund sa...

Snart kan vi allt :)
Kramen på dig♥

Majken sa...

att ha ägga som örkåpen ärnt lörnt... ;-)

Ha en riktigt fin tisdag!
Kram

Helene sa...

Jag måste nog träna ett tag till = ))
Ha en fin dag.
Kram Helene.

Ann sa...

När som helst ! :)

gunsan sa...

Jag ävles o ävles........o lite förstår jag hihi;)
kramizzzz

Miruschka sa...

Du får "sno ihop" ett inlägg helt på norrländska så får vi se hur sörlänningarna fixar det;)
Kram♥ och god morgon

Petra sa...

Önne sä skall man göra.

Mufflo sa...

Tufft med ögonpresentationen tycker jag!

Herr Nilssons Fru sa...

Examensprov....aha de var ju precis den veckan när jag är bortrest utan dator....

Kramiz Anki

Fina Frun sa...

Jag är redo!

Diana sa...

Alltså, min mamma kan skriva en lapp om att jag ska slippa alla former att prov! ;)

Afrodite sa...

Spar på't ett tag du...jag behöver som plugga, vet du...=)
Sv: Jag tränar ju varje kväll med BB...=)
Kramelikram från en som ävles på jobbet denna underbart soliga tisdag! ♥

Daniel sa...

Det där e ju oxå finlandssvenska här i norra finland, kan allt!;)

cecce sa...

Hm...jag lär nog aldrig klara det testet:-)
Får nog komma upp till norrland och praktisera på plats:-)

Hoppas du har en fin tisdag!

Kram!!

Anonym sa...

Jag KUNDE redan, så jag kan stå över provet :-)

ansepanse sa...

ja, när blir examen då???
kram

♥ Carina ♥ sa...

Jag är redo. Jag säger som Lotta på Bråkmakargatan, jag kan allt när jag tänker efter :)
Kram

Madeleine sa...

År verkligen inte redo för nått prov... Men Lycka te...

Hoppas att du har haft en underbar dag..

Diana sa...

25 grader inomhus är inte fy skam vid dessa tider heller (tänk vad jag hade gärna hade haft det när inomhustemperaturen visade 16...)

Susanne P sa...

JA! Tänk vad kul och enkelt när alla kan samma språk! ;D
Kram

soffie sa...

nu kommer jag å hälsar på för nu kan jag allt:)
kollar du nån hockey?
Jag håller såklart på FÄRJESTAD
kram

Quila o Ronja sa...

Jaha....då är det bara att knyta ihop säcken med ord, och förvara på säkert ställe. Man vet aaaldrig när dom kan behövas.
Tack för dagens lektion.
Kram
Susanne

Krönikören sa...

Jo. På måndag.

Helen sa...

Hallå där..........bloggen har krånglat så jag "dret" i allt....sen är ni ju länkade och länken kom jag inte åt.

Tror jag ringer dig en dag, för vi förstår nog hönann lätt..

Kramar
Helen