torsdag 17 mars 2011

Amos Persson

Har ni hört talas om honom?
Det är den fiktiva person som Henning Lundström skapade.
Programledaren Kurt Jonsson (radioprogrammen Lunchboxen och Gomiddag 1986-1993) ringde upp Amos i direktsändning för att radiolyssnare skulle få höra hur livet förflöt i Gammtjärn, där Amos bodde.
I varje samtal kom Amos siburator, som troligtvis var en hembränningsapparat, på tal och när Kurt ställde för ingående frågor brukade Amos surna till och samtalet avslutades abrupt.
Så här lät det,då Kurt ringde upp Amos för att höra vad han skulle göra till jul.




Och så här lät det då Kurt ringde för att gratulera Amos på hans födelsedag :)



Jag tyckte det var så roligt då jag hörde samtalen på radion.
Det är ju några år sedan nu. Men lika roligt är det nu :)

See You!

34 kommentarer:

Susanne P sa...

Kanske vi skulle prova Skrubbleken någon midsommar? ;)
Kraaaaam

Den Ofrivilliga Bloggaren sa...

kolla in min mammas blogg, http://sivpettersson.blogspot.com/

lustigt, för bara några veckor sen skämtade vi om Amos Persson...

Malin sa...

Annars så tycker jag ofta att sånt som man skrattade åt för ett antal år sen numera bara är pinsamt, man kan inte förstå att man tyckt att det var kul... Kul när humorn visar sig hålla i sig ;-)
Kram

Stattinskan sa...

OM jag lyssnade - missade nog inte ett enda program. Henning var väl från Sollefteå? Lever han? Måste lyssna på det där nu! TACK Camilla :-)KRAMAR

Diana sa...

Hrm, jag är nog 30 år för ung för att ha koll på snubben... ;)

God morgon!

Douglas Söderlind sa...

Instämmer!

Helene sa...

Jag har inte hört honom !!
Jo nu = ))
Ha en fin dag.
Kram Helene.

Babs sa...

Hahaha, fortfarande lika roligt!
Kram

Anonym sa...

Oj! Jag måste vara lika ung som Diana, för här har jag noll koll...
:-)

Quila o Ronja sa...

Jaa, visst lyssnade man på det. Vet att jag första gången trodde det var på allvar :-)
Tack, tack för tillbakablick.
Hoppas din dag blir bra
Kram
Susanne

Huskatt sa...

hahahaha, festligt!

Carina Sjölund sa...

Det är fortfarande lika roligt :)
Ha en bra dag på jobbet!
Kramen♥

Majken sa...

Aldrig hört taltas om...

Ha en finfin dag!
Kram

Herr Nilssons Fru sa...

Han ingår inte i min bekantskapskrets, har aldrig äns hört hans namn tidigare.
Jo, kom in till mig lite är du snäll. Har ett uppdrag om du vill o kan o känner för att.

Kramiz

Petra sa...

Aldrig hörts talats om.

Sus sa...

Ha haaa, vilken gubbe!
Kul att lyssna på :)
Kram

♥ Carina ♥ sa...

Haha, vilken nostalgitripp! Det var länge sedan man hörde Amos :)
Modo leder med 1-0! Tänkte du ville veta ;)
Kramkram

Madeleine sa...

Det var ett tag sedan en hörde detta på radion..

HeHe.. vilken lustig Gubbe dä där var...

Ha en bra kväll ..kram kram

soffie sa...

hahaha va bra:)

Åsa sa...

Skrubbleken är ju en klassiker, den brukar vi köra på personalfesterna...=)

Carina Sjölund sa...

Haha skojiga du :)
Kramen♥

gunsan sa...

Hahaha, har faktiskt hört talas om honom men aldrig hört honom;)
kramizzzzz

Diana sa...

Sv: Visst kan man sina småfula medicinknep som usk, hehe. ;)

Mita sa...

Ja tänk det var längesen man hörde det där,hihi...så roligt att höra igen.
Kollade vädret förut och inte såg det kul ut med snöandet. Men det verkar ju bli varmare sen så då smälter väl eländet bort.
Kramen till dig!

Quila o Ronja sa...

Sv. Haha, jaa, han hade ingen chans att komma undan ;D
Kram
Susanne

ansepanse sa...

hahaha - fast jag har aldrig hört talas om honom förut
kramar

Jane sa...

Hahaha!
Jag får nog säga som ansepanse... Har alldrig hört talas om honom förut...
Jätta kramar / Jane

syren sa...

Har inte hört talas om honom innan men lyssnade nu.kram

Helen sa...

Är du alltid så sprudlande glad så tidigt och alltid tidig!!

Tack för kvällsskrattet, dessa hade jag glömt!

Här har du sengångaren som önskar go natt, fast du sover kanske redan så gomorron då!

Kramkram

Bara Jag sa...

Underbart! Humor på hög nivå!!

Kram!

Susann sa...

oj ja det var inte igår, men visst kommer man ihåg Amos ;)
kram

Stattinskan sa...

Gomorron Camilla :-D

Hillevi sa...

Åhh, det var inte igår jag hörde det namnet! Snarare si så där en 25 år sedan.... Tack! :-)

Anonym sa...

(Vanilla sitter dubbelvikt i stolen av skratt !!!)

Sååå kul... jag har inte hört Amos på evigheters evigheter så det var jätte skoj att höra honom igen berätta om Skrubbleken.

Kanske man skulle testa och leka den leken... hi hi !

Kram