tisdag 8 mars 2011

Fettisdagen.



Ja,det är det idag.
Fettisdagen,alltså.
Men vi tjuvstartade att fira fettisdagen redan igår.Heter det fetmåndagsbulle då? ;)
Varför vi tjuvstartade?
Ingen aning. Vi kan skylla på tidsbrist  ;)
Som vi alla vet så äter vi ju semlor lite olika.
Vissa vill ha varm mjölk till bullen.
Och vissa tycker inte ens om semlor.
Så här äter vi våra semlor.
Gubben äter hela semlan, med ett nafs.



Sofia äter locket först. Äter tills hon kommer fram till mandelmassan. Då petar hon bort den.

Sedan åker hela semlan ner i magen.
Jag äter också först upp locket, med lite grädde på. Sedan skrapar jag bort grädden.

Och efter det så äter jag upp semlan.
Hur min äldsta dotter äter årets semla,vet jag inte. För hon har dragit upp till fjälls.

Hur äter du din semla?
Ska du äta någon semla idag?
Eller har du gjort som jag. Tjuvstartat?
Detta var min tredje semla för i år. Men säg inte det till någon! ;)

See You!

42 kommentarer:

Paula sa...

Tjuvstartat;) Äter också upp locket först! Ha en fin dag! Kram

Susanne P sa...

Jag har naturligtvis tjyvätit semlor redan...men det förstod du väl! ;)
Har du marsipan i dina semlor???
Jag har manelmassa i mina! Eller dina och dina! Du har väl köpt dem på affären så HUR ska du veta vad de inehåller!! ;D ;D ;D
Kramellikram

Mita sa...

Hahaha..klart jag gör två saker samtidigt,minst...fasen jag tänkte ju skriva om semledagen,eller fettisdagen som det heter.Rackarns dig,hihi... klart jag har tjuvstartat med semleätning.Vet inte hur många jag ätit. Håller mig till minisemlorna om det finns,känns mer lagom. Brukar peta bort lite grädde och jag älskar mandelmassan,mums!
Kramiz!

Herr Nilssons Fru sa...

Jag har ätit en semla på tjuvstart. Idag blir de ingen. Möjligtvis en vaniljbulle bara för att tetas. Min semester består av städning o lite plock...du ser, man kan inte hålla sig borta..hihi

Kramiz o ha en skööööööön dag

Hillevi sa...

Hrm, ja på något märkligt sätt har det redan slunkit ner två stycken i min mage i år (än så länge)...
Jag äter locket först, skrapar bort det mesta av grädden, sedan går det undan - borta! :-)

Men så bra, då kan ni fira kvinnodagen i stället! Godsak - valfri! :-)

Sv. Nja, det beror lite på Helge (hur sent han kommer hem å så), men tyvärr inga planer på att gå ut och fika.

Diana sa...

Jag gillar inte semlor. Men blir jag bjuden på det så kan jag äta det för att vara artig. Då äter jag typ som Sofia fast jag skrapar bort en del grädde med. ;) När Batmor gör semlor så brukar hon göra sockerbullar till mig, sååå mycket godare!

Majken sa...

jag mumsar på semlan som din dotter,.... om jag inte köpen en vaniljsemla såklart... :-9

Ha en härlig tisdag!
KRAM

4U2 sa...

Idag blir det årets första helt hembakad och fylld. Makens verk. Varje tisdag fram till påsk även om jag såg min mage idag: man skulle kunna tro jag redan ätit minst 50 st!

Miruschka sa...

Äter sällan semlor, de gånger jag gör det äts locket upp först och mandelmassan sparas till sist. Älskar mandelmassa, mmmm
Ha en fin tisdag!
Kram♥

Quila o Ronja sa...

Har väl ätit några stycken redan. I dag blir det självklart en till. Locket äts först! Är det mycket mandelmassa i den, petas det bort.
Ha en härlig dag
Kram
Susanne

Petra sa...

Semlor är inget för mig så jag får köpa något annat gott till mig idag.
Kramar

Lotta sa...

Har tjuvstartat med en! Men det blir troligtvis ingen idag. Brukar oxå börja med locket, för det blir lättare att äta resten sedan. Brukar ta bort det mesta av grädden.
Ha en bra dag!

Jane sa...

Jag äter den på gammaldags vis med varm mjölk som jag kokat med kanel.
Sv: Tusen tack. Jag hoppas att det vänder nu.
Kramar / Jane

Nina sa...

oj, fettisdagen, redan! Jag som har gått och väntat så länge på denna dag och så är den helt plötsligt här! äter bara semla just denna dag, tycker inte det är det godaste som finns så det är inte svårt att stå över och dessutom blir det ju mer speciellt om man inte äter från december till mars ut... men dagens, om det blir någon, äter jag först locket, med lite grädde och sedan äter jag nog från sidan, håller den alltså i handen och tuggar i mig... brukar ångra lite lätt efteråt att jag åt hela också, den där obehaliga mättnadskänslan brukar ju infinna sig då liksom. ha en bra dag! kram! =D

Afrodite sa...

Jag äter min semla ungefär som du (fast jag skrapar inte bort ALL grädden). Och du...måste man ha någon bra anledning till att tjuvstarta...? (Jag har ingen bra ursäkt till varför jag redan klämt 5 i år...typ).
JA! Jag ska äta semla idag! Först på jobbet, sen hemma. Äldsta sonen kommer hem på besök och han tyckte att vi skulle smaska semla. Jag sa inte emot! =)
Sv: Vilket dilemma du försatte mig i!!! Välja mellan din ljuva stämma och Hasse Carlssons...?! Men du...går det inte att kombinera? Och även med min ljuva stämma då alltså...Jag hör i mitt inre, att någon gång på försommaren, din, min och Hasses röst i en skön harmoni i "En kväll i tunnelbanan"...bland många andra såklart...=) Hahaha! Längtar redan!
Kram underbaring och sis!

Carina Sjölund sa...

Jag äter upp locket först, sedan resten av semlan! Mandelmassan är godast :)
Bantar du eftersom du tar bor grädden???
Kramen på dig♥

Malin sa...

Faktiskt har inte vi ätit semla än i år, kanske börjar bli dags! Jag äter min i varm mjölk, locket först, skrapa bort det mesta av grädden och så mumsar jag i mig resten, ungefär som du fast med mjölk. Bästa är mandelmassan :-)
Kram

Daniel sa...

Nami såååååå gött, klart man ska få tjuvbörja för semlor e såå gött!!

Fnulan sa...

Nu är det nog jag som får springa ut från din blogg... semlor är inget dagen efter magsjuka ;)
Blir nog till helgen tror jag!

Oj vilket jobb du la ner på tävlingen! Kul och annorlunda!

Kramen

Miss M sa...

Då jag ätit Semlor sen i Januari, så är jag föräten!

Dock är jag sugen på grillat =)

KRAM!

Dansbandsfrun sa...

ja...hej....jag vet inte hur jag äter semlor...för jag ligger på sjukhus med lunginflammation...aaaaaattttjjjjoooooO! hahaha
nej, jag ville bara meddela att jag har gått in nu ;)
JAG ? förväntansfull? njaeeeee ;)
semlor är inget för mig förresten, jag lever ju ett väldigt nyttigt liv. Utan mjöl, socker osv... o tränar som en blådåre vet du väl? *ler*
kram

ansepanse sa...

jag äter inte semla alls, jag är typ 1-diabetiker
kramar

Fenixmonas sa...

Idag bjöd jobbet på semmelkrans...och när det gäller semlor så kan jag aldrig säga nej...Kramiz!!!

Monika Häägg sa...

Ja, semlor äter vi nog på många olika sätt. Jag har ätit tre i år och det lär nog inte bli fler. Jag brukar säga att det räcker med att titta på en semla så går jag upp 2 hg.
Mina böcker finns på bibliotek runt hela Sverige men så klart inte på alla filialer. Finns de inte hos dig så kan du nog göra som jag brukar gör när det är en bok jag inte hittar: Tipsa bibliotekarien om böckerna. De brukar bli jätteglada för nya boktips!
Må så gott i Semlans tid!

Kati sa...

Tyvärr inte ätit semla... hmm.... GI-diet... så skulle jag äta semla...ja, då skulle de bli bara grädden.

Hmmm... jag kan ju vispa lite gräde... äta en sked... så kan jag vara en i gänget som ätit semla.

Ha det bra!

Kati

Freja sa...

Äter sällan semla, kommer inte ihåg sist jag gjorde det. Men när jag gör det så är det med varm mjölk. Först locket och är jag ensam slickar jag av sockret först.. Sen semlan rakt upp och ned, alldeles uppmjukad av mjölken...

Miss Juni sa...

Hahaha! Nä, jag lovar...jag ska INTE berätta det för någon!
Jag har ätit en halv semla idag, ungefär. Min chef kom med några överblivna efter nå´t möte de haft.
Jag äter locket först, se´n skrapar jag bort i princip all grädden - och så äter jag upp det godaste av allt: Underbullen med mandelmassan!

Och du, grattis på kvinnodagen förresten!

Marie-Louise sa...

Jag åt också semla idag, det var nog andra eller kanske tredje semlan för i år :)Och nu är jag nöjd för i år tror jag.

Sus sa...

Heja heja alla semel-slavar :)))
jag har en katt som heter Semlan, där stannar mitt behov...ha aaaa
Kraaaam

Sussi sa...

Your secret is safe with me!! ;)

Jag har faktiskt också ätit semla idag. Första gången på säkert 8-10 år! Fast för min del ryker grädden..

Kramisar

gunsan sa...

Mmmmmm, först locket, sen puttar jag bort lite grädde o sen är det bara att köra, fika-koppen ska stå väldigt nära också;)
kramizzzzz

Mia systeryster sa...

Jag gillar locket;) Missade totalt att det var fettisdagen idag!

soffie sa...

mums med semla men vi glömde bort den då vi kom hem från resan idag,
här käkar jag upp locket först sen brukar jag ta bort grädden för det är alltid för mycket av den ,
sen äter jag upp resten;)
måste bli en semla imorrn:)
kram

Nette sa...

Jag äter semlan med varm mjölk. Locket kilar jag ner på sidan av semlan så att det också doppas i mjölken! :-)
Har ätit en semla idag på jobbet men fick tyvärr ingen mjölk till!
Kram

Afrodite sa...

Godmorgon syster! =) ♥

Susanne sa...

Ja det finns många olika sätt att äta semlan på jag äter först locket och sen hunger jag in i hela bullen, är inte överförstjust i semlor men det är min make. Ha en bra dag. Kram

maria sa...

jag har oxå ätit 3 nu och det blir inte fler för den jag åt igår blev inte uppäten :)

Önskar dig en fin dag fina du <3
Kramen

Babs sa...

Hahaha!
Ja det finns många sätt att äta den där bullen på men jag känner ingen som ratar mandelmassan eller grädden.
Kram

Herr Nilssons Fru sa...

Allt är bra vännen, om jag bara kunde hålla mig borta från bloggvärlden..hihi.
Men idag jobbar jag o de gör jag ju i datorn...ja resten kan du ju tänka själv.
Men i eftermiddag ska jag på massage...mmmmmmm
längtar redan.

Kramiz o go onsdag

Anonym sa...

Jag älskar ju Semlor och kunde såklart inte stå emot frestelsen igår när det var självaste Fettisdagen. Så jag struntade i allt vad kolhydrater och GI/LCHF heter och smaskade i mig Semlan utan bekymmer.

Sååå gott !

Till skillnad från dig så skrapar jag inte bort grädden... nej nej... finns det möjlighet att få extra grädde... och fram för allt extra mandelmassa så tackar jag "JA" till det !

Och jag tackar inte nej till ett extra Semla heller... hi hi ! Men igår hade jag bara köpt en Semla var och det fick jag nöja mig med.

Kram

diana sa...

Inga semlor här...alls.

Anonym sa...

Jag missade fettisdagen helt och hållet...