fredag 29 augusti 2014

Lavendelsockerkaka

För en tag sedan bakade jag en lavendelsockerkaka.

Otroligt god!
Tänkte att jag bara måste få dela med mig av receptet.

Ingredienser:
Lavendelsockerlag:
1 dl strösocker
¾ dl vatten
2-3 msk torkad lavendel

Sockerkaka:
150 g smör
2 dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 ½ dl vispgrädde
4 äggvitor
 

Gör så här

Blanda alla ingredienser till lavendelsockerlagen i en liten kastrull. Koka upp och låt sjuda sakta i 3-4 min.
Låt svalna i minst 30 min och sila sedan av lavendeln.
Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter.
Smält smöret och rör ner sockret och lavendelsockerlagen.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner i smeten tillsammans med grädden och äggvitorna. Äggvitorna behöver inte vispas.
Bli inte orolig om smeten blir oaptitligt grön, det händer ibland på grund av lavendeln, men färgen försvinner när kakan gräddas.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175º i ca 45 min.
Låt svalna och lossa kakan ur formen. 

Dekorera gärna med färsk lavendel.

Och för att förtydliga detta recept till Ama: Det går inte med vilken Lavendel som helst. 
Det måste vara Lavendel Lavendel ;)

 See You!

21 kommentarer:

znogge sa...

Tack för receptet :-) Kanske ska jag torka lite lavendel och testa...

Kram och trevlig helg!

Decdia sa...

Mums! Jag köpte hem en påse torkad lavendel för ett tag sedan men inte använt den. Det är kanske hög tid nu!

Lisa i byn sa...

Smakar alltid bra med något till kaffet.
Kram

Malin B sa...

Vi har massor med lavendel ute i rabatten, borde prova!
Grönt är skönt men det var allt tur att du hade med den upplysningen.

Mita sa...

Spännande med lavendel i bakning det har jag aldrig provat. Då får jag först torka lite lavendel som jag har i rabatten,eller köpa färdigtorkad..**
Kul upplysning till Ama,hehe..lavendel,lavendel ska det vara,OBS..
Kramiz♥

Ama de casa sa...

Haha! Tack för upplysningen :-)

Men jag undrar bara en sak... Det där konstiga som ligger oppanpå kakan - vad är det?
:-)

Anonym sa...

älskar en god sockerkaka :) aldrig testat lavendel förrut

Veiken sa...

Jösses, en AMA-kaka! Den stackarn är ju inte på plats och kan smaka! :( Kram

Sarah sa...

De lät spännande :)

Melody and M.E sa...

Aldrig vågat testa lavendelsockerkaka, men jag litar på dig så jag ska absolut testa receptet.
Bara ordet "lavendelsockerkaka" är ju så ljuvligt vackert!
Kram M.E

Guldkryckan sa...

Ytterligare ett recept som hamnar i min mapp på bokhyllan för framtida bruk :)

Tack och ha en fin helg.

cecce sa...

Mmm..så gott. BAkade en lavendelsockerkaka för många år sedan. Snart dags igen. Tack för inspiration och recept!

Kram Cecce

cecce sa...

Mmm..så gott. BAkade en lavendelsockerkaka för många år sedan. Snart dags igen. Tack för inspiration och recept!

Kram Cecce

Freja sa...

Smaskens! Nä, Amas lavendlar ger nog inte alltid rätt smak...

Fenixmonas sa...

Tack för receptet! Ha en fin lördag! Kramiz

chillitanten sa...

Mums ! Kan riktigt föreställa smaken.
Tyvärr får jag inte äta sånt (eller bara pyttelite. gissa hur mycket jag har fuskat sista halvåret ,phu så nu är det strikt diet för min diabetes)
Kram

Susan sa...

Det riktigt doftar ända hit. Mmmm...

Ha haa jag kan riktigt se Ama baka kaka på en stockors eller så :-D

Kraaam

Anonym sa...

Så vacker & säkert alldeles fantastisk gotti :)
Tack för Recveptet/Kram

Majken sa...

Tack för receptet :-)
Vilken spännande smakkombination :-)

Ha en fin måndag!
Kram

linah sa...

åå va gott:D

Sara sa...

Åh så gott det ser :)