söndag 31 augusti 2014

Lära sig att tycka om...

I torsdags hade vi surströmmingsfest på jobbet. Och som så många andra år, provade jag återigen att äta en surströmmings klämma rulle.
Det sägs ju att surströmming är nåt man måste lära sig att tycka om.
Om jag lärt mig?
Nja, gott kan jag inte säga att det var. Men jag åt upp den utan klädnypor, som vissa andra måste ha;)

Duktiga jag :)

Få se...jag gillar inte surströmming.
Jag gillar inte snö.
Är jag en verkligen en riktig Norrlänning? ;)

  See You!

24 kommentarer:

moi sa...

Svaret är NEJ!
Du är så välkommen att bli invånare i vårt land!

Fast jag gillar mycket i ert land, dock inte surströmming (tror jag) så vi kanske ska byta plats?
Kram

Anne-christine sa...

Jag gillar inte surströmning.
Jag gillar inte snö och kyla så jag är nog heller ingen riktig norrlänning då haha.

Kram från ett soligt Sundsvall.

Decdia sa...

Förutom den ruttna maten så ser din macka väldigt smarrig ut! Man kunde inte få köttbullar på den istället? :)

Soffie sa...

Hm nops kommer aldrig äta det 😳kramen från en värmlänning😄

Malin B sa...

Jag som aldrig varit i närheten är så nyfiken på "hur det är" med surströmming! ;)
Men det känns som jag litar till fullo på dig, jag behöver inte vara nyfiken längre.

Augusta sa...

Norrlänning :) Men, men kom inte du från Ö-vik eller däromkring? Eller har jag fel! För Ö-vik kallar jag Södra Sverige :)

Skämtar bara, men inte om surströmming. Det är gott det :)

Kram

znogge sa...

Jag säger bara nej! Jag har testat en gång och det var en gång för mycket. Jag vill helt enkelt inte bli fullärd på matfronten ;-) Samma sak gäller för lamm, oliver och getost.

Kram

Anonym sa...

du kan då inte vara en Norrlänning ,när du inte gillar surströmming det som är så GOTT ,jag äter ca 8-9st du kanske lär dig så småningom

Ama de casa sa...

Jag gillar surströmming, men provade att äta det hemma i Spanien och där var det faktiskt inte gott. Märkligt...

Men du är duktig - snart kanske du lär dig och blir en riktig norrlänning :-)

Guldkryckan sa...

Jodå, har lärt mig gilla det, fast det måste vara fileér, annars kan det kvitta..för mycket pill ;)

Luktsinne har jag ju nästan inget efter all rökning genom åren och nässprey som jag använt i ett år snart...inget ont som inte har nåt gott med sig som det står i bergspredikan ;)

Ha en superb avslutning på helgen :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Surströmmingklämmor som är så gott. Jag är ju gift med en norrlänning som lärt mig äta det... Kram.

Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Det där är nog något jag aldrig ens kommer smaka. Jag gillar ju inte ens sill haha. Men massor av beröm till dig.

Jag är väldigt avis på din dotter som är i Grekland! Jag behöver mer värme haha.

kram

Lisa i byn sa...

Jag har aldrig varit i närheten av surströmming,men så är jag en smålänning, så jag har ju inte den pressen på mig att gilla surströmming.
Jag tror att ostkaka är väldigt småländskt, och det gillar jag.
Bra att du provsmakar iallafall.
Kram Lisa

Susanne P sa...

Meeeeeeen......DET som är så gott!!!
Nä, du är ingen riktig norrlänning, du är nog en "Kina-avkomma" ;) ;)
Men jag kan förstå att du inte tyckte det var gott; det var ju filéer. Det ska vara riktiga firrar, helst honor med massor med rom.

Kram

Rantamor sa...

Är nog ingen norrlänning jag heller, har också försökt mig på att anfalla dom där surströmmingsburkarna alla andra dreglat över ...
men näe fy det smakar lika vidrigt som det luktar.

Och snö....näe.
Ja det ska vara på julafton dådå.

Tjingelingen från Rantamor å Rantafar i fjällen.

Veiken sa...

Du borde ha medalj som kan äta surströmming fast du inte tycker om det! :) KRam

Freja sa...

Jag gillar inte heller surströmming fast jag bor i Norrland. Å andra sidan gillar jag höst, vinter och snö....

Fenixmonas sa...

Nej, nej inte surströmming! Tror inte alls att man med automatik gillar surströmming som norrläning. Jag är visserligen bohuslänning men sätter inte munnen till sill och inte heller surströmming, sitter helst i annat rum om någon ska äta sådant. kramiz

Sarah sa...

Så himla äckligt :O

Kram

Mita sa...

Det smakar INTE som det luktar och är INTE rutten fisk, jag är "halvnorrlänningen" som älskar surströmming. Det lärde jag mig äta som liten uppe hos min morfar,och han lärde mig att man ska dricka kokkaffet på fat med en sockerbit i munnen.
Vet du, jag tror att du är en "bortbyting"..AJ! nyps inte..**
Kramiz♥

Mita sa...

Det smakar INTE som det luktar och är INTE rutten fisk, jag är "halvnorrlänningen" som älskar surströmming. Det lärde jag mig äta som liten uppe hos min morfar,och han lärde mig att man ska dricka kokkaffet på fat med en sockerbit i munnen.
Vet du, jag tror att du är en "bortbyting"..AJ! nyps inte..**
Kramiz♥

Anonym sa...

Hoppas du fortfarande har en möjlighet att kolla upp hur det ligger till. jag tror att det finns en hund begraven någonstans. Kram Bosse

Herr Nilssons Fru sa...

Nä de vet i tusan om jag skulle lära mig tycka om...ich...:)
Kramiz

Life of Johanna sa...

Duktigt, jag har aldrig testat, men så är jag ju också skåning haha