torsdag 7 november 2013

Röjartagen

I går var jag och Gubben i röjartagen.
Jag tog tag i mitt hat förråd, som alltid är knökfullt.

Så...

...nu går det i alla fall att gå in där. Åtminstone i några veckor till...

Gubben röjde ute. Och jäklar vad han röjde.
Både tujor och björk sågades ner.
Före...
Och efter.

Så nu, efter 15½ år, (så länge vi bott här) kan jag äntligen titta ut genom sovrumsfönstret.

Men det finns ju för och nackdelar med allt.
 Nackdelen utan tujor: Det blev tomt. Väldigt tomt. (Det är snyggare med tujorna tycker jag. Men efter 35 år så blir dom för stora och i vägen. Helst då dom står mitt framför ett fönster.)

Nackdelen med tujor: Jag har inte kunnat tittat ut och jag har inte kunnat putsat fönstret utan Gubbens hjälp.(Han har alltid behövt hjälpa mig med att pressa ut tujan medan jag vänder på fönstret) 

Fördelen med tujorna:Tack vare tujorna har jag kunnat gå naken i huset, utan att grannarna ha kunnat se mig.

Fördelen utan tujor: Nu kan jag putsa fönstret utan gubbens hjälp.(Han har som sagt alltid behövt hjälpa mig med att pressa ut tujan medan jag vänder på fönstret)
Och nu kan grannarna se mig naken.

Men...det kanske dom tycker är en nackdel ;)

 See You

29 kommentarer:

Decdia sa...

Det är säkert ovant med insynen till en början. Sen vänjer du dig nog, eller lär dig att rulla ner innan nakenhet. ;)
Jag tyckte det blev jättesnyggt!

God morgon!

Znogge sa...

Gud, nästan värre än vår klädkammare vilket säger en hel del!

Så skönt att få lite bättre utsikt även om det kan kännas tomt till en början.

Kram

Ama de casa sa...

Haha! Lyllo grannarna! :-D

Men björken då? Jag tycker den kom lite i skymundan här... ;-)

Mona sa...

Så det är inte bara vi som har förråd som blir knökfullt efter ett tag. Sedan städar vi upp och så ser det lika f-jä...igt ut efter ett tag.
Ha de bäst!

Anonym sa...

var glad så länge som det varar , du får ta en röjar dag snart igen ,ta det som en vana ,men nu har du snyggt ,om inte så kanske grannen är glad när du springer n,,,,n ,

Anonym sa...

Med utsikt kommer insikt.

Ser inte ut som du har
grannar alltför nära.

(mycket nödvändiga grunkor i
ditt skräprum ser jag; kommer säkert till användning nån gång i framtiden)

Ruth i Virginia

moi sa...

Sicken energi ni har båda två!
Min syster hade energi och lust nog att ta tag i mitt källarförråd. Men det är ett tag sen...
Visserligen tycker jag det blev snyggare utan tujor men annars verkar det mest vara nackdelar.
Kanske grannarna har en annan åsikt...
Kram!

ansepanse sa...

mm, lite tomt blev det allt, men varför åkte björken ner?
vi har två jättestora tujor framför vår husgavel, fast de står kanske fyra meter från husväggen, de är ett bra skydd när västanvindarna sätter in och så är de ju förstås ett bra insynsskydd :)
Sv: jaså, är det bakom husknuten vintern står, undrar om jag kan gå dit och skrämma bort honom :D
kramar

Lisa i byn sa...

Har inte dina grannar sett en naken dam i sina bästa är så är det ju på tiden! hihi
Skönt för dig att få in lite ljus.
Kram

Susan sa...

Det är ju b a ra fördelar med tujborttagandet jue! Fråga bara grannarna ;)

Kraaam

ansepanse sa...

Sv: jaså björken var nästan död, då så, blir spännande att få se hur ni fixar till det till nästa växtsäsong :)
kramar

Veiken sa...

Hoppsan vilken skillnad både ute och inne! Hyfs hjälper säger dom och dom har nog rätt! Kram

madeleine wiklund sa...

Visst är det härligt när man tar ett röjar tag, vi gjorde ett i våra köksskåp...visste inte att jag hade så myckat av allt... hmm hamster är nog ett bra ord på mig... :)

Det blev riktigt fint efter din göbbes röjning...

Ha det gött och njut av utsikten..
kram på dig.

Mita sa...

Men fy och usch, nu fick jag dåligt samvete. Vårat förråd eller klädkammare nere i källaren får man pressa sig in i. Hur länge har jag inte tänkt tanken att rensa där. Fast gubben bör nog vara tillgänglig och hjälpa till. Så lätt ska han inte slippa undan..**
Det är snyggt med tujor och även sockertopps granar. Men dom växer och brer ut sig dom rackarna.
Vi har en stor på hörnet som borde tas ner,fast den är så bra att ha ljusslingan i,snyft...
Det blir tomt,och mer insyn, men det glädjer kanske grannarna..*L*..
Kramar♥

Krönikören sa...

Vilken skillnad! Så nu måste du antingen öka klädkontot eller glädja/skrämma grannarna. Inte så svårt val, eller hur? ;)

Kram

♥ Sanna ♥ sa...

Tror det blir fördelar med att ta bort tuborna både för dig och grannar ;) hihi
Stor tordagskram
❤️

♥ Sanna ♥ sa...

Hmm tujorna... Skyller allt på rättstavningsprogrammet ;)

Freja sa...

Härligt med förrådet! I dag simmade jag in i vårt förråd för att hämta ut två klänningar till dottern. Nu ska jag hänga in dem igen. Om jag inte dyker upp här på bloggen igen beror det nog på att jag inte hittar ut igen... Och jag går naken runt i vårt hus, vill grannarna kolla får de väl skylla sig själva... ;-)

Susanne P sa...

Hmmmm...hade jag haft så nära till grannarna hade jag tagit ner Tujorna för länge sen...fast det beror ju på vilka sorts grannar man har, förstås! ;)

Kram

Lollo sa...

Oj vad duktiga ni varit som röjt så..
Luftigt och fräscht det blev.
Kram

Susanne sa...

Nämen hallå.. Det fanns ett hus bakom dom där buskarna ;) Förstår att det måste vara rätt skönt att få bort dom men oj vilken insyn det blev. Bäst du klär på dig när du är hemma nu ;)

Kramisar

Micke sa...

Ja, det finns för- och nackdelar med allt. :-)
sv:
Tack så mycket! :-)

Malin B sa...

Lova att följa upp det här inlägget med att fråga grannen om fördelar/nackdelar! ;)

Soffie sa...

Tubor är fina men då de blir så där stora å skymmer din utsikt (och grannarnas) så är det bättre att ta bort dem, jag tycker huset blev finare men, kramen

Anonym sa...

Fniss nu skrev min iPad tubor då jag skrev tujor ibland stavar den lite som den vill :) //soffie

Herr Nilssons Fru sa...

De blir allt lite tomt när man tar ner växter. Men nu kan du ju putsa fönster själv "fast de tråkiga jobbet måste vara roligare med sällskap" och grannarna kan se dig naken MEN du minns killen som var i sitt egna hus naken o snackade i telefon o åkte dit för sexuella trakasserier för en kvinna stod på gatan o kollade. :)
Kramiz

Susanne sa...

Vilken skillnad det blev. Vi tog också ner en tuja som växt för fönster, den kom i från en julgrupp. Nu sitter våran värmepump där. Ha en jätte bra fredag.Kram

Miss Juni sa...

Jag tror helt klart grannarna tycker det är en FÖRDEL att ni (äntligen) tog ner tujorna! ;)
Jag tror du kommer att vänja dej snabbare än snabbast, nu när du fått ett hela annat ljus i huset!
Säger en som INTE alls gillar dom här gröna barrväxterna som växer sig alldeles för stora efter några år...
Så frågar du mej, blev det SÅÅÅ mycket bättre!! Bra jobbat!

trollmor sa...

Blir så glad att se första bilden med ert förråd. Har kännts som ett trauma i vårt förråd länge nu,trodde jag var ensam om detta fenomen.
Snart ska jag kavla upp ärmarna och dyka in i vårt förråd. Ha det gott