fredag 8 november 2013

Bilder förstör middagen

Nu har dom kommit på att man förstör middagen genom att knäppa kort på den.

Forskare har upptäckt att maten blir sämre om den kryddas med sociala medier. För att kunna äta med ögat arrangeras maten snyggt på tallriken och perfektionen förevigas och blir ett inlägg på Facebook eller Instagram.

Men att lägga tid på att ta en snygg bild leder till att maten smakar mindre, skriver The Atlantic. Enligt en studie leder matfotograferandet till att den förväntade njutningen minskar av matbilder.

Forskarna utgick från tester att förväntningarna minskar och mättnadskänslor ökar när vi tittar på matbilder. 
I studien lät de testpersoner titta på bilder av mat och sedan bedöma hur aptitretande de var samtidigt som de åt jordnötter. 
En grupp rangordnade maträtterna efter hur goda de verkade. 
En annan grupp fick äta jordnötter och bedöma deras smak. 

Tredje gruppen fick rangordna maträtterna eller bedöma bildkvaliteten. 
Och forskarna kom fram till att den förväntade njutningen av att äta en maträtt minskar när testpersonerna ser bilder på dem.
Ju fler bilder gruppen såg på salt mat, desto mindre tyckte de att jordnötter smakade. Men den grupp som fick se bilder på söta bakverk uppskattade nötterna mer.
Testgruppen som bedömde bilderna ansåg att nötterna var godare än den grupp som skulle rangordna maträtterna. 

Hängde ni med? 
Det gjorde inte jag.
Därför fortsätter jag att knäppa kort på min mat ;) 




See You

24 kommentarer:

Lisa i byn sa...

Det gör du rätt i. Den där studien tror jag knappt på.
Kram

Decdia sa...

Klart man ska fota maten! Halva nöjet är ju att få "ah" och "oh" av avundsjuka läsare... ;)

Sv: Men du och gubben kan kanske handla till varandra?

Decdia sa...

Sv: Det måste ju inte vara till jul man ger utan närsom. Jag kan tänka mig att få jätteofta, typ smycke. ;)

Znogge sa...

Jag är inte så känslig så det blir nog bilder framöver ändå ;-) Fast lite taktkänsla får man ha ibland...

Kram

♥ Carina ♥ sa...

Jag hängde inte heller med så jag fortsätter som förut. Fast å andra sidan fotar jag inte mat så ofta. Är väl för glupsk kanske ;)

Blev ju jättefint efter röjningen. Helst ute :)
Du kan ju köpa mindre tujor och plantera om du saknar dom.
Kram

Filifjonkan 1 sa...

Hej. Jamen alltså...har de inget annat att studera tro? Låter ju som det är ett skämt alltihop, Blir foton här med på mat och annat med så det så...trevlig fredag på dig

Marina sa...

Det lät alldeles för kompicerat för mig...

Unknown sa...

Klart vi skall fortsätta att fota vår mat.. Tänker bara äta den och inte bedöma den via andra bilder

Kortet på Madicken är från något år efter serien tror jag...Hon ser lite annorlunda ut idag tror jag men det var något år sedan jag såg henne
Vi gick i samma skola mellan Årskurs 7-9

Veiken sa...

Man kan baske mig få fram vad som helst av forskning! Det är beställningsjobb, tror jag! ;) Kram

Disa E sa...

Personligen har jag aldrig känt någon skillnad på fotad eller ofotad mat...
Man blir ju bara mer hungrig av att se bilderna ;)
Kram och ha en skön helg.

Majken sa...

Ähhhh skit i det.. klart du/vi ska fota maten :-)

Ha en fin fredag!
Kram ♥

moi sa...

Nä, jag hängde inte med.
För säkerhets skull ska jag skippa jordnötterna när jag läser bloggar...
Kram på dig och fortsätt gärna fotografera, både maten och annat!

Maud sa...

Nä fy, där hängde jag inte med! Däremot hinner jag inte fota maten ibland, för det ser så god ut.. =)

madeleine wiklund sa...

tack för din kommentar i min blogg :)
Viss forskning kan man nog i frågasätta så jag tycker du gör helt rätt när du fortsätter att fota.

Ha nu en riktigt mysig fredag och helg..

kramar på dig

Augusta sa...

Dina maträtter ser verkligen goda ut :)
Blev lite hungrig men jag har ingen så god mat i närheten. Tyvärr!

Trevlig helg!
Kram

Ama de casa sa...

Klart man måste fota maten! Annars är man väl inte en riktig bloggare.

Eller?
;-)

Soffie sa...

Tycker det är roligt då folk fotar mat som de lagar för man får massor av tips vad man ska laga själv.... va mycket gott du visar trevlig helg....

Freja sa...

Hahaha, det finns studier för allt! Jag är inte sån finsmakare så för mig gör det nog varken från eller till!

Lotta sa...

Jag fattade absolut ingenting av det! Så jag tycker absolut att du ska fortsätta att fota maten :).
Kram och trevlig helg!

Herr Nilssons Fru sa...

äch vad de hittar på :) din mat ser så god ut, tur jag fick frukost nyligen. go helg
Kramiz

cecce sa...

Så då blir summasummarium att om jag lägger ut mina bakverksbilder så äter folk mindre sött??:-))
Haha…motsatt effekt alltså!

Kram Cecce

♥ Sanna ♥ sa...

Det verkar finnas studier och forskning på allt ...lite för mycket på sånt som faktiskt inte ger ett sk... Rent ut sagt !!
Spendera tid på att forska fram botemedel mot hemska sjukdomar istället för vad matfoton gör med oss anser jag !!

Stor varm kram och tack för ALLA dina inspirerande matfoton ❤️

Susanne P sa...

Öh..det är väl halva nöjet med att fresta "vänner" med matbilder?!
Eller har jag missuppfattat allt!? ;)
Kram

Lena sa...

Jag blir sugen på mat när jag ser bilder av smarrigheter. Det är då jag klipper ut recept och testar nya idéer.
Ha de