fredag 29 november 2013

Kokbok

Jag köpte en kokbok på ICA för 5 kronor

 En kokbok om landskapsrätter.

I kokboken kunde man läsa mycket om våra landskap. Bland annat landskapens högsta punkt, landskapsfågel, landskapsfisk m.m.
 Mycket intressant. Helt klart värt 5 kronor.

Visste ni till exempel att Ångermanlands landskapssvamp är Sillkremla?
Det visste inte jag. Fast jag har bott här i hela mitt liv.

Som sagt...det stod många intressanta fakta i boken.

Just ja.. det fanns ju recept i kokboken också ;)

Men att surströmming är en Ångermanländsk landskapsrätt...
Det visste jag :)

See You

30 kommentarer:

Susan sa...

En sådan bok vill jag också haaaa!
Jag får kolla på min Ica om de är lika snälla som på ditt Ica :)

Kraaaam

Ama de casa sa...

Klart prisvärd! Köp hela lagret så har du alla julklapparna fixade och dessutom pengar över till egen shopping :-)

moi sa...

Du var tvungen att nämna det där med "högsta punkt" va?!? Komplex?
Sillkremla har jag aldrig hört talas om men så är jag inte så bra på.... var det svamp?
Få se om boken finns här i Skåne också!
Kram o hoppas ni inte ska ha er landskapsrätt till fredagsmys...
Puss!

Mita sa...

Perfekt fredagsmys,haha...det gäller att vara på samma linje då..**
Den boken har jag faktiskt,kanske läge att kika i den igen..
Kramar♥

Decdia sa...

Var det inte den som de sålde mot en värdecheck alternativt 25 spänn för ett bra tag sedan?
Har inte den. Vad är skånes käk?

Znogge sa...

Sillkremlan känner väl alla till! Men den där fisken, borde det inte bli säljförbud på den ;-)

Kram

Herr Nilssons Fru sa...

5 spänn de e ju ett bra pris för en bok med så mycket fakta som man sällan känner till mer än om just sitt egna landskap,
Surströmming har jag aldrig varit i närheten av :)
Lycka till nu med advents stöket.
Kramiz

ansepanse sa...

en kokbok för 5 kr, rena rama fyndet alltså :)
Sv: mm, vi hade ju förberett allt för J ju :)
kramar

Unknown sa...

Den måste jag få tag i :)

Har du läst boken om Noice? Det är en kompis till min kusin som har skrivit den.

Blir lite hattigt med bloggandet i Dec då jag jobbar mycket

Ha det bra

Anonym sa...

det var ett stort fynd ,jag tar gärna emot en bok ,,om du kanske skall ge bort i julklapp ,,hahaahaa

Decdia sa...

Sv. Äggakaga hade jag kunnat gissa. Men inget av det har jag testat. ;)

Snejky sa...

Ett mycket bra köp, tycker jag....
Hmm, surströmming har jag aldrig provat på. Det kommer nog ej heller att ske..
Önskar dig en toppenhelg..
Kramen

Veiken sa...

5 kronor? Det är ju rena rama stölden ;) En kalasbra bok ju! Bra när dom förenar nytta med nöje! Kram

En plats i solen sa...

Som hittat för 5kr :)

Maud sa...

Bra bok!! Men receptet med surströmming skulle jag hoppa över!! Trevlig helg!

Soffie sa...

Vilken bra bok det verkar va varthittar man den å för set priset...min dotter ska ju flytta hemifrån så den skulle vara skojig att ge bort då! Kramen

Afrodite sa...

Åh, hoppas att "mitt ICA" oxå har en sån! Får kolla i morron när jag ska dit, för en sån skulle jag väldigt gärna vilja ha! Och då INTE för att få tillgång till receptet på surströmmingsklämman! :)

Kram från mig!

Marina sa...

En landskapsrätt ni kan få behålla där uppe ;)

dianasdrömmar sa...

Hua, surströmming kram Diana

Fenixmonas sa...

Surströmming håller jag ett långt avstånd till...men jag är ju bohuslänning förståss...Kramiz

Villa Frejas bokblogg sa...

Rolig och intressant bok. Väldigt billig dessutom ;)
Kram.

ansepanse sa...

Sv: hahahaha - nej, absolut inte tala om att han faktiskt hade rätt :)
önskar dig en fin advent
kramar

Lisa i byn sa...

Kul med lite olika landskapsrätter.
Kram

Erik sa...

Den boken skulle jag också villa ha, och vilket pris!

Freja sa...

Jag visste inte ens att det fanns en svamp som hette sillkremla... Om det nu var det den hette. Minnet är bra men kort...

Micke sa...

Ja, det var ju tur att det fanns recept i kokboken. ;-)
Verkligen ett bra pris!
sv:
Hahaha Ja, du får gärna dela med dig av dina "luckor"... ;-)

Ampen sa...

Jag är också från Ångermanland och har väl samma kunskaper som du. Har faktiskt aldrig hört talas om svampen. Blomman, djuret och rätten däremot fick man väl lära sig i skolan om jag minns rätt!

Susanne sa...

Den vill jag oxå ha.

Anonym sa...

Önskar en trevlig första ADVENT

Susanne P sa...

Ville inte egentligen skriva detta men; det visste jag! ;)

Kram