måndag 15 september 2014

Den stora dagen - Den värsta dagen

Idag är det 26 år sedan min älskade Farmor dog...
Den värsta dagen i mitt liv...

Fast det är 26 år sedan så minns jag det som i går. Jag låg och sov uppe på mitt flickrum och vaknade av att jag hörde en ambulans, som var i närheten av vårt hus.

Jag fattade inte att det var till oss ambulansen kom, så jag somnade om.

Efter ett tag kom Syrran upp till mitt rum och väckte mig och berättade att vår älskade farmor hade dött under natten, i sin säng.(Farmor och farfar bodde i en lägenhet under oss.)

En tid senare skulle vi hjälpa farfar att städa bort lite saker. I ett köksskåp hittade jag en lapp, som farmor hade skrivit på.

På lappen hade hon skrivit ner en text, på en låt.
"Den stora dagen"

Så varje gång jag hör den här fina låten, tänker jag på dig, min underbar farmor.
Fast det är inte bara jag tänker på dig.
Det har jag gjort varje dag, dom senaste 26 åren.

Saknar dig så...



Här är sången Farmor som hade skrivit ner.





DEN STORA DAGEN

EN GAMMAL KVINNA GÅR OMKRING Å PYNTAR I SITT HUS, IDAG ÄR DET HENNES STORA DAG.

HON HAR KÖPT KAFFEBRÖD Å TÅRTA, SOM SMYCKATS MED SMÅ LJUS, Å EN LIKÖR AV BÄSTA SLAG.

Å NÄR HON LÄGGER PÅ EN DUK . DEN FINASTE HON HAR SÅ RINGER DET PÅ HENNES TELEFON.

HON BLIR GLAD Å LYFTER LUREN Å HÖR RÖSTEN PÅ EN KARL. HENNES ALLRA YNGSTE SON.

- JASSÅ, SÄGER DU DET, DU KAN INTE KOMMA FRÅN. DU TOG FEL PÅ VILKEN DAG DET VAR. 

NEJ, DET GÖR INGENTING. OM DET ÄR NÅT BARA RING FÖR JAG FINNS JU HÄR VAR DAG.

HON TAR FRAM FINSERVISEN, DEN MED  SMÅ VIOLER PÅ. EN KOPP HAR VISST EN GÅNG GÅTT I KRAS.

MEN HON TÄNKER: ATT DET GÖR NOG INGENTING VI BLIR SÅ FÅ, PÅ MITT ÅRLIGA KALAS.

 Å NÄR KAFFET KOKAR UPP SÅ RINGER TELEFON. HON GLÖMMER ALLT O SPRINGER DÄRIFRÅN.

 Å PÅ ETT ÖGONBLICK HON MISTER NÅGOT AV SIN ILLUSION, NÄR HON HÖR SIN ÄLDSTE SON.

- JASSÅ, SÄGER DU DET…

FLERA TIMMAR DRAR FÖRBI Å DAGEN BLIR TILL KVÄLL. EN TRÖTT GAMMAL KVINNA SOMNAR IN.

HON HAR STÅTT DÄR HELA DAN Å VÄNTAT SINA BARN, VID SIN BLOMMIGA GARDIN. HENNES KAFFEBRÖD FINNS KVAR Å TÅRTAN DÄR DEN STÅR. DEN VISAR HUR BARN KAN ÖVERGE.

Å NÄR DOTTERN RINGER FINNS DET INGET MERA ATT FÖRSTÅ. DÅ HAR LJUSEN BRUNNIT NER

- JASSÅ SÄGER DU DET..…


Minnet lever!!!

Idag ska jag hälsa på min Farfar och ge honom världens största kram.

See You!

27 kommentarer:

JaanaM. sa...

Kram

znogge sa...

Jag minns min mormor med samma värme...

Många kramar till dig.

Herr Nilssons Fru sa...

De som gått vidare...saknas mycket.
Krama din farfar hårt.♥
Kramiz

Lisa i byn sa...

Vad jag tycker synd om denna kvinna. Hoppas innerligt att vi slipper att få det så.
Tror inte att din farmor hade det så heller. Texten är gripande
Många kramar!

Melody and M.E sa...

Det är nog många som känner som kvinnan i texten, men som inte vill visa sin besvikelse. Jag känner en som önskar flera besök från sina barn än vad hon får.
Även om hon inte är min mor ska hon få ett besök av mig i dag och en bruk nykokt lingonsylt från Idre Fjäll.
Kram M.E

Anonym sa...

en mycket sann låt ,många som glömmer bort de sina äldre ,

Majken sa...

Stor kram till dig o till de dina denna dag ❤️

Anonym sa...

Ge honom en riktigt lång kram. Vacker bloggtext. Sorglig text till låten jag lyssnade på. Tyvärr finns det alltför många äldre som har det så. Kram Bosse

Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Den där låter är så fruktansvärt sorglig. Jag brukar få den på huvudet och gå runt och sjunga på den.

Susanne ❤️ sa...

Kram till dig sötnos !

Anonym sa...

genom minnena lever de vi mist vidare inom oss

Rantamor sa...

Minnen är ju det vi ska vårda ömt...samla på och bara ta fram när vi behöver lite stöd och lite tröst.

Tjingelingen från Rantamor.

Life of Johanna sa...

Kul att du är med i tävlingen. Lycka till :)

moi sa...

Jag förstår att det måste ha varit en hemsk dag!
Mina mor- och farföräldrar dog när jag var väldigt ung så jag har inga minnen alls av dem.
Vilket också är lite trist.
Kram till dig! ♥

Anne-christine sa...

Vilket fint och känsligt inlägg. Förstår du både tänker på denna dag och minns din kära farmor.
Kram till dig❤

Sara sa...

Usch så hemskt, men hon vakar nog över dig varje dag :)

Malin B sa...

Den där låten spelade min mamma i min barndom och jag led med den ensamma mamman som fyllde år...
Stor kram till DIG idag!

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Mina farföräldrar var borta innan jag föddes. Min mormor också men morfar har jag allt fått många år med.

Kaffe och Mazarin sa...

Kram på dig.♥/ Agge

Decdia sa...

En riktigt sorglig låt.
Kram på dig!

Veiken sa...

Så, nu sitter jag här med en tår i ögat och minns min mormor som ständigt håller sin hand över oss fast hon är död sedan länge! Stor kram!

Susanne P sa...

--- <3 <3 ---
Kram

Freja sa...

Krama din morfar från mig med!

Fenixmonas sa...

Det är fint att få minnas de som lämnat oss, minnet av de kära kan ingen ta ifrån oss. kramiz

Susan sa...

Så mjukt ändå att minnena känns så helt nära!

Fin låt! Kraaam

Susanne ❤️ sa...

Kram vännen ♥

Camilla sa...

Förstår du saknar din farmor. Du får plocka fram dina fina minnen av henne och glädjas åt den tid ni fick tillsammans *kram*

Själv har jag inga minnen av varken mor- eller farföräldrar då de dog när jag var väldigt liten eller innan jag ens var född. Så för mig var det viktigt att flytta tillbaka hem från Sthlm när jag fick barn, så att mina barn skulle få en chans att lära känna sina morföräldrar :)