måndag 26 augusti 2013

Nostalgi

Jag satt och tittade på gamla bilder och nostalgin flödade... 
När våra barn var...barn, åkte vi ett år till Vimmerby. Vi gick i Astrid Lindgrens fotspår, kan man säga. 
Astrid Lindgren är en av mina största idoler, näst efter Noice, vill säga ;) 
Idol och idol... men hon är verkligen en person som jag skulle vilja träffa, näst efter Hasse Carlsson, vill säga :) 
Som ni vet finns varken Astrid eller Hasse kvar här hos oss, på jorden. Men då jag kommer till himlen... Åååå, vad jag ska leta efter dom. Om jag nu hamnar där, vill säga ;) 
Här är i alla fall lite bilder från Vimmerby. 









 Sofia hoppade genast upp på "Lilla Gubben"

 







 Sedan blev det teater.

 







 Vi fick även känna hur det kändes att vara Nils Karlsson Pyssling.

 


Skit stor toalett :)








 
Teater igen. Denna gång såg vi "Karlsson på taket". Och sedan det bästa av allt.






 Lotta på Bråkmakargatan.










 







 Det var i detta kök som Lotta hade tappat matlusten.











Det var i detta tv rum som Lotta hoppade på soffan och inte ville lägga sig för natten.

 







 Det var i detta sovrum som Lotta vägrade ta sin medicin.

 







 Det var i denna hall som Lotta och hennes pappa rev ner en blomvas.










 Genvägen till tant Berg.

 







 Tant Berg hittade Lottas armband i denna rosenbuske.

 







 Inne hos Tant Berg.










Här inne låg Tant Berg sjuk. Lotta kom då in med något som börjar på B. Brö..... Men det kan också börja på L... Li.... Limp.... - Men jag säger inte vad det är.










Och det var i detta kök som Tant Berg plåstrade om Lottas knä efter en cykel olycka.
 - Dumma cykel!
 En vacker dag ska jag åka dit igen. Var så säker!

(Det kan tänka sig att det ser lite konstigt ut. Stora glapp mellan bilderna och så. Men det är för att jag kopierade från ett gammalt inlägg. Och jag får ingen ordning på det. På min dator blir det inga stora glapp men jag såg att det var det då jag gick in på min blogg via telefonen.)

See You!

37 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har alltid velat åka dit med mina barn men hade ekonomiska svårigheter. Det blir nog sen med barnbarnen..
Ha en fin dag!

Susan sa...

Jag har aldrig varit där men det kan kanske ske med barnbarnen! Ser sååå mysigt ut!

Kraaaam

moi sa...

Snälla flickor kommer till himlen!
De andra kan komma hur långt som helst!
Kanske en vägledning om vad som komma skall.
Lindgrens värld var nog inte uppfunnen när dotter var ung, förlåt yngre, så det har aldrig blivit av att jag farit dit.
Kram.

znogge sa...

Vi var där när barnen var små! En underbar miljö på alla vis! Både för stora och för små. Så när man får barnbarn en gång...

Kram

Diana sa...

Du får ta med dig barnbarnen dit en vacker dag! :)
Vilket hår dottern hade, vackert!

Anonym sa...

Ja det är alltid roligt att minnas tillbaka ,på det som är roligt = varm hand ,,

♥ Carina ♥ sa...

Vilken nostalgitripp du bjuder på med dina bilder. Det där var en trevlig resa, såå glad att vi gjorde den tillsammans. Vi hade nog lika kul som våra barn ;)
Kram och gomorron!

Lisa i byn sa...

Det är så fint på Astrid Lindgrens värld. Jag ville åka dit i sommar, men det ville inte make. Vi var där några gånger då tjejerna var små.
Men nu i år har de ju byggt ut.

Ha en bra dag//Kram Lisa

Ama de casa sa...

Vad härligt det ser ut! Nostalgiska bilder är alltid fängslande.

Jag var där för typ 100 år sen, men då var det inte alls sådär stort.
:-)

Melody and M.E sa...

Astrid LIndgrends värld har jag sett växa fram! Första gången jag var där fanns det bara tre små hus! Och inte kunde man då ana att det skulle bli så oerhört stort och känt som det är i dag! Min mormors hem låg inte så många mil därifrån, så det har under åren blivit ett återkommande utflyktsmål för oss!
Kram
M.E

Aurora sa...

När du kör dit nästa gång tar du vägen förbi så att jag kan bjuda på kaffet. Kram

Anonym sa...

härligt ibland med nostalgi:)

moi sa...

Av Amas svar att döma är både hon, dottern och jag äldre än jag trodde/visste.
Dvs om det verkligen fanns för 100 år sedan ;)

Lotta sa...

Vi var med pågarna på Astrid Lindgrens värld vid ett tillfälle. Kan nog vara 11 år sen. Där var fint, men det var så in i baljan med folk den dagen vi var där. Får kanske ta en repris dit med mina små prinsessor ( = brorsdöttrar).

Kram!

ansepanse sa...

vad roligt att titta på gamla bilder, jag har också varit i Astrid Lindgrens värld
kramar

Maud sa...

Åh, jag älskar det där stället!! Har varit där flera gånger o åker gärna igen! Dock tror jag tonåringarna föredrar Liseberg... hihi

soffie sa...

vilket härligt inlägg, jag älskar Astrid Lindgren och läser ofta hirtorierna som hon har skrivit för eleverna, va fina bilder...

Freja sa...

Där har vi oxå varit med vår barn!

Mita sa...

Ja det är ett härligt ställe för både barn och vuxna,
Kramiz**

Fenixmonas sa...

Säkert lika kul för oss vuxna där som för barnen! Även vi har ju kevt oss med i alla Astrids berättelser! kramiz

dianasdrömmar sa...

Vi ska dit till helgen :) kram Diana

åse sa...

Vilken härlig nostalgitripp, Astrid hon är nog för många av oss lite av en idol. Fin tisdag och kram på dig

Miss Juni sa...

Visst är det underbart att titta på gamla foton!! Och samtidigt så...sorgligt!! Jag skulle vilja ha dom sådär små och gosiga igen! Ungarna! :)
Ända tills jag tänker på dagislämningar, vab-dagar, trotsåldrar osv...

Vi var i Astrid Lindgrens värld med äldsta dottern när hon var liten. De andra två var inga Astrid Lindgren-fans...tyvärr!!Själv var jag i Villa Villerkulla (Kneippbyn) på Gotland 3 år på rad när jag var liten.

Jane sa...

Vilket härligt inlägg!!!
Snart så får vi åka dit igen med våra kommande barnbarn. Haha
Nu har jag lagt upp lite bilder på mina änglatrumpeter.
Kramar i massor / Jane

Jennie Bergius sa...

Så mysigt!!! Jag längtar tills jag och M kan åka på allt sånt här med lillskrutten :)
Sv: Tack snälla Camilla!
Ha en fortsatt underbar tisdag <3 Jennie

Carina Sjölund sa...

Kan tänka mig att ni hade härliga dagar där :)

Ha en fin kväll!
Kramen♥

Bakom dörr nr. 11 sa...

Åh, jag älskar verkligen det stället, men min 16-åring är inte så sugen på att åka dit ;) Får ta med syrrans lillkille.
Ha det bäst.
Kram Pia

Susanne P sa...

"Jag vill inte kissa med dej! Jag vill kissa med Jannike"
Nä...det var nog inte någon av Astrids alster.. men ändå.

"Du är inte klok Madicken!"
"Det är inte klokt, jag kan allting när man tänker efter. Kan du åka slalom? Det kan inte vara så svårt, det är bara att vicka på rumpan!"

För att inte tala om Pippi...
"Kan du verklige spela trumpet, Pippi? Det vet jag inte men det går nog lättare nu, det går nog lättare nu, det går nog lättare nu, det går nog lättare nu..."

Nä, där gick gränsen för hur mycket
man får skriva i en och samma kommentar! ;) ;)
Kram syster <3

Anonym sa...

Härligt med underbara minnen.
Kram

Semester & Mat sa...

Astrids Lindgrens berättelser är så mysiga att lyssna/se på.
Vår son gillar verkligen dem och man själv får ju sig en nostalgitripp varje gång man hör introt till någon av filmerna.

Ha en fin dag!

Ingrid sa...

Hur roligt som helst komma tillbaka med barnbarnen, minnas och förundras - allt kommer igen!

Lollo sa...

Ja det är fint på Astrid Lindgrens värld.
Så mycket fina berättelser vi har henne att tacka för!
Kul att se dina bilder.
Hasse är ju inte så dum han heller :-D
Har sett Noice X antal gånger i mina ungdomsdagar
..ska leta upp en bild på han, för din skull Camilla1 ;-)
ha en fin dag..kram

Lollo sa...

Ja det är fint på Astrid Lindgrens värld.
Vi har många fina berättelser att tacka henne för!
Hasse är inte så dum han heller,
:-D har sett Noice X antal gånger i min ungdom.
För din skull ska jag ska leta upp en gamal bild på han & mig!
Ha en fin dag!...kram

Anonym sa...

Om vi hamnar där. Ja, det är ju den lilla detaljen. Hihi! :-D

Diana sa...

Sv: Tsss, detta är jättehögt och segt att ta sig uppför! Afrodite får ha den goda smaken att ta er till hbg någon gång! ;)

Micke sa...

Visst är det härligt med nostalgi. :-)

Majken sa...

Vilka härliga minnen :-)

När barnen nu blivit stora så kan man sakna de där stunderna när de var små...

Ha en fin kväll!
Kram