lördag 12 januari 2013

Mästerkocken

För nån vecka sedan blev det klart.
Vårt "halv åtta hos mig",alltså. Då hade alla i familjen lagat en två rätters middag var. En varmrätt och en efterrätt.
Sist ut var äldsta dottern. Hon lagade "Plankstek utan planka och oxfilé ala Sanna". Och efterrätten blev "oreo cheesecake med hallon".

Som jag har berättat tidigare så har vi betygsatt varandras måltider. Ett till tio. Ett betyg för varmrätten och en för efterrätten.
Alla har vi fått skriva ner sina poäng på små lappar. Vi hedde lade dom i en liten burk, så ingen såg var den andra hade skrivit.
Och nu när alla har gjort sin mat, var det dax att se vem vinnaren blev.

Alltså... mästerkocken i det Sjöströmska hemmet blev...

Sofia!
Grattis!
(Måste poängtera, att Sofia fick visst hjälp med sin efterrätt av syrran. så det luktar lite fusk här ;) )
Men som sagt...Sofia blev vinnaren så hädanefter blir den hon som får stå för alla middagar ;)
Eller hur? ;)

See You

48 kommentarer:

Diana sa...

Jämnt i toppen, grattis till Sofia! Så där var en baktanke i det hela, smart gjort av föräldrarna. Vad serverade ni själva? Blodpudding? Hehe.

God morgon!

Afrodite sa...

Grattis till vinnaren! :)

Visst är det hon som nu får står för fiolerna i köket. Hon OCH syrran...:)

Men ojdå...vilken plats kom du på egentligen...?! ;)

Kram, godmorgon och tack för samtalen i går kväll! ♥

JaanaM. sa...

Vilken rolig grej! Att ha en halv åtta hos mig projekt hemma! :)

moi sa...

Grattis till vinsten, Sofia!
och till andrapriset, Sanna.
Ni hade ju höga poäng allihopa.
Priset var ju perfekt åtminstone för tredje o fjärde pristagarna!

Kram

Marina sa...

Jag har sgat det förut, men det tål att sägas igen - en kanonidé!

Ama de casa sa...

Haha! Det där sista tänkte jag innan jag såg att du också hade räknat ut det :-)
Själv slipper du laga mat mer, ser jag ;-)

Lollo sa...

Rolig familjetävling!
kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Självklart! :)
Jag ser ju i alla fall tydligt att du slipper undan ;)
Kram.

Anonym sa...

Nu var det kört. Jag menar, jag blev mer hungrig av att läsa det. Men tar det försiktigt mat idag.Känns som jag har fått kräksjukan.

Väderkartan säger -9 i stockholm imorron. Vilket innebär en innedag med en bok och en film

Ha det gott trots vädret
kram

Anonym sa...

Vilken tur du har Camilla ,nu får du sätta dig vid dukat bord hädanefter Grattis ungdomar ,,=varm hand ,

Znogge sa...

Grattis Sofia! Det gjorde du bra ;-)

Kram

Anonym sa...

Grattis till Sofia!
Vilken rolig evenemang att göra som sätter färg på livet! :)
Lördagskram!

ansepanse sa...

:) mm :) nu slipper du laga mat i fortsättningen :)
kramar

Karin sa...

Hallå! Ett grattis till vinnaren och vilken bra idé att göra det i familjen, kompisgäng har jag varit med om innan. Får undersöka om familjen är intresserad, tack för tipset Karin

Anonym sa...

sv: Bara jag som är lite glömsk. För innerst inne visste jag ju att pepparkakor är ett bra laxermedel.

Ha en kul dag på jobbet

mvh

Majken sa...

Grattis Sofia :-)
Nu blir det hon som lagar all mat hädanefter då ;-)

Ha en toppen lördag!
Kram ❤

ansepanse sa...

Sv: :D det gör jag gärna :) men då måste jag bo hos er :) lite långt annars att ta sig dit varje dag :) jag skulle inte hinna med det :)
kramar

Mita sa...

Grattis till Sofia, jag skrattade gott när jag läste vad vinnaren skulle få göra, perfekt för dig och i viss mån dom andra. Vad tycker Sofia då??
Jag måste säga att ni är verkligen duktiga på matlagning och verkar gilla det..*
Ha en fin lördag nu
Kramar♥

Coquina sa...

Vilken bra idé och roligt att hela familjen blir engagerad i matlagningen =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min tävling som avslutas idag =)

Tess-en helt (o)vanlig morsa/tjej med väldigt speciella barn sa...

Självklart blir det så! =)

Jättekul idé, men ja skulle antagligen förlora, fast iofs så e ju d så positivt för mig om ja slipper laga maten sen ;)

♥ Sanna ♥ sa...

Självklart ska den som är bäst laga maten hihi
Så himla bra idé ska prova om familjen går med på det :)
Kramisar

Monika Häägg sa...

Så klart får hon laga alla middagar i framtiden:) Syrran kanske kan vara lite "standin" ibland. Hur som helst, kul att engagera hela familjen i matlagning och härlig känsla att få sätta sig vid färdiglagad mat...

Susanne P sa...

Nu kom jag inte ihåg vad det var du bjöd på när det var din tur men jag kan ju bara tänka mej att pulvermos eller snabbmakaroner inte klingar så himlarns högt i ponligan! ;)
Kram

Anonym sa...

Vilken rolig idé! Grattis till vinnaren!
Kram ♥

Herr Nilssons Fru sa...

Vad härligt, alla verkar lagat så god mat, kul att fixa sånt där:)

I matlagning är allt tillåtet så Sofia fuskade inte:)

Kramiz

Carina Sjölund sa...

Grattis till Sofia :)
Skönt, nu slipper du matlagningen i fortsättningen :)
Ha en fin kväll!
Kramen♥

soffie sa...

men va kul för henne att hon vann å nu måste hon ju självklart laga maten ;)å mums va gott hon bjöd på :)

Micke sa...

Ja, det måste ju vara "vinsten", att hon blir köksansvarig, eller hur? :-)
Ganska lika poäng på alla i familjen, men du kom sist... Stackare! ;-)
sv:
Helt rätt! :-)

Patricia sa...

Vilken rolig grej att ni gjort sådär:) Grattis till vinnaren:)

cecce sa...

Vilket "rättvist" pris:-))
Men en kul tävling. Måste börja inför den i hemmet!

Nästa gång ska jag köpa skor i Ö-vik:-) Då får du bjuda mig på norrländsk fika!:-)

Kram Cecce

TIDSOPTIMISTEN sa...

Grattis till Sofia och jag håller med nu är det såklart hon som står för matlagningen....stackarn ;)

Kram Ullis

Marie sa...

Vilken tur för dej att du inte vann....!

Fenixmonas sa...

Oj, så vinsten blev straffkomendering vid spisen...hehehe...Fast hon kanske gillar det! Kramiz

Afrodite sa...

Stannar till och lämnar en morronkraaaaaam! ♥

Babs sa...

Vilken rolig och god tävling!
Kram

Guldkryckan sa...

Har hört många som kör ett sådant upplägg...man kanske skulle dra igång nåt sådant på föreningen här?
Hade nog varit kul..!

Grattis till segraren :)

Sussi sa...

Det var tätt däruppe i toppen :)
Så grattis till vinnaren som får stå för all matlagning. Hon måste ha blivit JÄTTEGLAD över just det!! ;)

Kramisar

Miss Juni sa...

Så roligt! Och grattis till dottern!!

Statistiken säger att barnen är duktigare - än sina föräldrar - på att laga god mat! :)

Eller...så kan den säga att föräldrarna är lite mer diplomatiska i sin röstning... :)

Kram å tack för en god idé, som jag ska införa. Någongång.

Melody and M.E sa...

Underbar idé, undrar om Sofia fick 15 tusen som vinnaren på TV får? Eller var det bara titeln att bli familjens kock som hon vann?
Ha en bra söndagseftermiddag.
Melodys matte

Åse sa...

Vilken härlig ide , grattis till Sofia och så bra att ha en egen kock i huset hädan efter. Kram

Susan sa...

Grattis till Sofia!!!!
Jag vill också starta upp halv 8 mums med mina barn!!

Kraaaam

Camillasrum sa...

Vad roligt med ett sånt upplägg :-) Måste nog testas när mina barn blivit lite större ;-) Ha en fin söndagkväll! Kram

messan sa...

Vad roligt!
En sån bra idé att göra med familjen. Lite fusk var det nog:).
Kramar

Joanna Björkqvist sa...

Himla trevlig idé och så skönt att du kom sist! Nu måste du ju slippa laga mat? ;)

Kram!

Freja sa...

Så duktiga ni är och grattis till vinnaren!

♥ Sanna ♥ sa...

Hoppas din helg varit bäst !!
Kram

starling sa...

Att jag inte kom på den idén när barna bodde hemma. Dom hade fått 10or och jag och mannen skulle sätta ettor på varandra så skulle det bli precis som hos er. Barnen skulle få laga maten...
kramar =)

Anonym sa...

ja det måste ju vara den självklara slutsats man kan dra av resultatet