måndag 21 maj 2012

Det är olika del 1.

Jag läste Afrodites blogg i går....så som alla andra dagar :)
Hon visade oss hur långt våren hade kommit, där nere i Skåne. Eller sommaren, kanske jag skulle säga.
Skåne verkar ju redan ha fått sommar, medan vi i Norr, knappt fått någon vår.
Men liiite vår har vi ju fått. Jag menar...liite har det hänt.
Kolla här:
 Tulpaner...nästan i blom.

 Tulpaner i blom :)

Påskliljorna blommar. Jojo,man tackar.

 Och björkarna börjar att bli gröna.
Jo, det är sant...kolla in närbilden ;)
Sedan har vi syrenen.
Kanske inte hänt sååå mycket med den.
Likaså brudspirean..
Inte riktigt så grönt som jag förmoda att ni har där nere i Skåne.
 Ska vi ta en titt på hur Ölandstoken ser ut också?
Inte fullt sååå vacker,va?
Och så har vi klematisen....
Syrran...det uttalas klemaaaaatis ;)
Jaja...jag säger bara en sak. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge ;)
Den som spar, den har.
Eller hur var allt det där nu då?  ;)
Ett är då säkert...våren är... olika ;)

See You!


42 kommentarer:

Miruschka sa...

Ja, det märks sannerligen att Sverige är vääääldigt avlångt;)
Kram♥

Diana sa...

Inte klematiiiis, det låter så fjöntigt, rättade faktiskt en kollega som så så igår. ;)
Här är syrenen i blom nu, tulpanerna så gott som överblommade och den dumma allergibjörken håller på för fullt.
Meeeen, snart har ni ju ljust dygnet runt medan vi har mörkt i hela två-tre timmar. Hehehe.
God morgon!

Herr Nilssons Fru sa...

Nja nu behöver man inte ner ända till Skåne för att finna sommaren:) den är här med. Oh ja med stora kliv är den allt på väg till Er också.

Kramiz o go måndag

♥ Carina ♥ sa...

Värmen har ju ockå varit lite olika. Hade dom inte sommarvärme igår i Skåne och vi hade typ 8 grader!!
Sedan heter det "Den som väntar på något gott, väntar ALLTID för länge" ;)
Kram kram

Joanna Björkqvist sa...

Men vilken skillnad! Här har vi självklart full blomning både här och där och då bor jag ändå så norr ut som i Halland! ;)

Hoppas våren skyndar sig nu till er nu!

Kram!

Jeanette sa...

Ni är ju på god väg... Nu går det snabbt. Min klematiiiis har noll blomknoppar och då är jag ganska nära Skåne ;-)
Kram

Znogge sa...

Klart att ni har vår men nog märks set att Sverige är ett avlångt land!

Kram

Tinezza sa...

Det är så roligt att läsa bloggar från norr till söder och se hur olika det ser ut i vårt avlånga land. Ha en fortsatt bra dag :)

Anonym sa...

Härliga vårbilder! Bra med gula tulpaner eftersom rådjuren käkar upp alla röda.
Ha en fin väcka! Kram

Ama de casa sa...

Gammalt norrlandsordspråk:
Den som väntar på nåt gott
blir oftast övervänt...
:-)
Men det är ju hyfsat på gång i alla fall :-)

PS: Fina lavendlar!

Babs sa...

Oj så långt efter ni ligger men du har ju allt det vackra framför dig, här har snart häggen blommat över.
Kram

Helene sa...

Men snart är sommaren här...hos ALLA = ))
Ha en härlig dag.
Kram Helene.

RackarTuss sa...

Guuuud ja - va våren är OLIKA!
Kram och go måndag på dig!

♥ Sojka ♥ sa...

Ja man kan säga lite annorlunda ja! ;) Nu är det den enda gången hitintills men vi får se om han fastnar för den. :)

Hörnet på täcket låter lite lämpligare men kanske lite jobbigt att ta med sig. :)

KRAM Sojka!

Carina Sjölund sa...

Men då har vi solen och värmen kvar till våran semster :)
Hoppas vi i alla fall *L*
Kramen på dig♥

ansepanse sa...

jo, den är olika, fast vi har redan sommar här nu
kramar

Mita sa...

Våren har ni, och snart kommer sommaren.Herregud här har det bara smack,smällt till så var sommaren här,otroligt...kanske går lika fort hos er,
Ha det gott
Kramiz♥

Marina sa...

Härliga tider att vänta!

Johanna sa...

Sommaren är i skåne, sol och 25 grader, gött :)

Åse sa...

Härliga bilder, men nån sommar har vi nog inte haft mer en kall vår här i söder, men idag är det sommar faktiskt 27 härliga grader det njuter vi av !

Afrodite sa...

Jodå, visst är det olika! Det minns vi inte minst sen förra året...Då ni hade sommar och vi höst hela sommaren...=/ Ingen repris tack!
Kram på dig sis! ♥

Freja sa...

Just nu märks att vi bor i ett låååångt land! Hos oss ser det ut ungefär som hos dig, sen har jag kollegor från södra Sverige som redan har premiärbadat..

Ninja sa...

Ja, ni har haft vinter lääänge i år.....här kommer våren igång även utan värme men idag har det varit 22 grader och det är nog rekord för i år.

soffie sa...

härliga vår hos mej som bor lite mer söderut än dej är det nu sommar, häggen har nästan blommat över och syreenerna har precis börjat att slå ut, idagf hade vi hela 23 grader, ååååå vilken härlig tid det är nu,kramen

Jeanette sa...

Självklart ska du med till värmen.. Jag ska tänka på dig nästa gång dottern exploderar och rymmer hemifrån ;-)
Kram

Sus sa...

Ja HÄR händer det alltför mycket alltför snabbt just nu.
Brooooms och STOPP jag vill njuta mera! Syrenerna blommar för fullt!

Kraaam

Susanne P sa...

Men snälla lillasyster, har du inte lärt dej någonting!? Har jag inte sagt hur man uttalar blommans namn? ;)
Kram

Majken sa...

Underbart att se att ni oxå fått vår... här där jag bor inte i skåne & inte i norr har våren kommit ngt kortare än i skåne men lite längre än i norr....

Våren är olika ;-)

Ha en fin kväll!
Kram

Susanne sa...

Ojjj, vilken skillnad. Mina syrener är på väg att slå ut.
Kramen

Semester & Mat sa...

Rätt facinerande om hur olika långt våren har kommit i vårt land, men vi får komma ihåg att det är sig ett avlångt land.

Kram

Micke sa...

Ja, ni ser ut att ha en bit kvar och visst har vi sommarvärme här nere nu. Gött!
Men ni kommer dit också, tids nog. :-)
sv:
Ja, jag tror du blir nöjd och glad efter en tur till Kbh. :-)

Fenixmonas sa...

Jodå, nu är det på gång i hela Sverige! Kramiz

♥ Sanna ♥ sa...

Men den är på gång i alla fall ;)
Våren är lite senare här i skärgården också men när den tar fart går det fort.
Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Vilka skillnader vi har i landet. I västergötland är det också sommar. Men ni har ju det göttigaste kvar :)
Kram.

Vicke sa...

ja, ni har ju fått lite iaf, ha en fin dag nu

messan sa...

Ja, här det sommar med:)! Det gillar jag:)! Den kommer snart till er med-
Kramis

Marianne sa...

Visst är sommaren i full gång här i skåne men jag tror ändå att ni har det bättre att allt inte går så fort.Känns som jag inte hinner med alls,puh!Nyss kom gubben min in med ett fång gullvivor och en stor bukett syréner....VA?? Jag har ju knappt hunnit se tussilago i år!
Ha det gott,kram!

Livet sa...

Det är nu man märker hur avlångt vårt land är. Här har det blommat ganska länge nu, men tyvärr går det över så fort med vårblommorna

Sussi sa...

Eller.. Den som får se växter grönska tidigt få njuta av blommorna längre ;)

Jag har köpt en mörkröd Klematis. Den har redan börjat knoppa sig..

Kramisar

cecce sa...

Tänk vad olika det kan se ut i vårt avlånga land:-)
I dag har det varit 25 grader:-) Inte så dumt!

Kramar

Susanne sa...

Vår blev det inte här utan det blev sommar direkt. Det har nästa blommat över här hos oss och det tycker jag är tråkigt. Sen blev det ju explotion av all pollen och det har jag känt av har inte varit så här dålig i astman på många år. Men jag älskar sol och värme. Ha en jätte bra dag. Kram

Butik Älva sa...

Men guuud! Är det så´n skillnad?? Det skulle jag aldrig kunna ana! (Ja, om jag inte varit inne hos Afrodite och läst igårkväll, vill säga).
Helt otroligt! Vi bor ju ändå i samma land, liksom. Och vadå påskliljor? Påsken är ju förbi! Historia! ;)
Här är snart rapsfälten överblommade, gräsmattan översållad av maskrosor, det är strandväder se´n flera da´r tillbaks (om man inte hade ett arbete att sköta).
Nu vill jag inte låta gnällig, men igår hade vi det nästan olidligt varmt... (Sug på den, du!) :)
Kram!