onsdag 30 januari 2013

Hur det gick sedan...

En dag satt jag och såg lite på "Bröderna Lejonhjärta".
Då tänkte jag:
- Tro vad alla barnskådespelarna gör idag. Så jag googlade som vanligt :)

Att Pippi själv, Inger Nilsson, blev skådespelare på riktigt vet de flesta av oss även om de riktigt stora rollerna aldrig kommit. Också Tjorven, Maria Johansson, fortsatte. Henne har vi bland annat kunnat se i Hasse Alfredsons "Den enfaldige mördaren". Idag forskar hon i teatervetenskap.

Emil och Ida, Janne Ohlsson och Lena Wisborg: Efter Emil-filmerna blev det inte mycket skådespeleri. Janne var monstrets offer i en Frankensteinfilm och Lena hade en biroll i "Katitzi".
Nöje. Emil - Janne Ohlsson från Uppsala var liten, snabb och blond och med precis rätt glimt i ögat. Han spelade hockey, red och gillade George Best. Numer är han tvåbarnspappa i Uppsala och jobbar med data. För hockeyn var han för liten och klen och filmroller blev det några till en början men inte mer, bland annat som monstrets offer i svensk-irländska "Victor Frankenstein". Numer säger han sedan länge nej till alla intervjuer och hänvisar till gamla klipp. Det gör Lena Wisborg också, filmens Ida, som en gång till och med sade till regissören Olle Hellbom att hon ville säga upp sig. För henne blev det lite reklam, en biroll
  
Karlsson på taket, Mats Wikström, jobbar som vaktmästare på ett sjukhus och bor i Tyresö. Däremot fortsatte Lillebror, Lars Söderdahl, med film trots att han var en så vild unge att Janne "Loffe" Carlsson en gång tog fram häftpistolen och nitade fast honom i golvet. Lars Söderdahl fick två år senare rollen som Skorpan i "Bröderna Lejonhjärta" där han i starten blev osams med Allan Edwall om en utlovad krona och de var sedan ovänner under resten av inspelningen. Lars ville bli skådespelare och gick en tid på teaterskola men hamnade hos Livets Ord i Uppsala. Nu är han sedan länge fri därifrån, bor i Malmö och jobbar på posten

Jonathan Lejonhjärta, Staffan Götestam, var rena pesten i början av inspelningen, en coming skådespelare som lade sig i allt. Numer är han teaterdirektör och äger Göta Lejon och Maxim i Stockholm. Han har jobbat med 25 olika Astrid Lindgren-produktioner, senast med Markoolio som Karlsson.

Många av barnen som medverkat i filmerna hade det inte alltid så lätt efteråt. Linda Bergström som var Lisa i Lasse Hallströms filmer blev mobbad i flera år efter."Det var förstås ren och skär avundsjuka men det var lika hemskt för det" säger hon.

Elisabeth Nordkvist spelade Anna i Bullerbyfilmerna på 60-talet och mamma Maja i Mellangården i 80-talsfilmerna. Senare gjorde hon karriär som sångerska och skådespelerska hos Fria Proteatern.

Anna Sahlin som var Anna i de senare Bullerbyfilmerna har också valt sången. Under artistnamnet Sahlene har hon spelat in Astrid Lindgren-skivor, varit med i flera tv-program, tävlat med "Runaway" för Estland i 2002 års Melodifestival och deltagit i den svenska uttagningen året efter.

Stephen Lindholm, allas vår Pelle från Saltkråkan, är journalist på tidningen Kommunalarbetaren sedan 20 år. Han blir fortfarande igenkänd på stan och berättar att när han ska intervjua makthavare och noga förberett sig med vassa frågor så är det inte ovanligt att allt tar en annan vändning när någon säger "Fast först måste du berätta om hur det var att spela Pelle!"

Maria Johansson är minst av alla intresserad av att prata om Saltkråkan. Hon suckar bara trött när hon blir uppringd och säger "Nej, mig får ni inte!".

Filmernas Teddy blev veterinär, Freddy revisor, Niklas marknadschef och Johan spelade i en fri teatergrupp i Värmland.

Malin, Pelles storasyster gjordes av Louise Edlind. Hon har hunnit med mycket, gått hushållsskola och språkskola, är fil kand i kulturkommunikation, har varit med i farser och spelat Lindgren-pjäser och dessutom gjort 560 avsnitt av "Vänner och fiender" - men alla vill ändå prata med henne om Malin.

Kristina Jämtmark, lilla Stina, följde familjetraditionen och blev först frisör, senare receptionist.

Inger Nilsson, Pippi, utbildade sig så småningom till skådespelerska och jobbade i fyra år på Kronobergsteatern i Växjö, hon har varit rekvisitör och är numer läkarsekreterare i Stockholm men drömmer om teaterjobb även om erbjudandena inte är så många. Hon är för evigt Pippi även om hon aldrig ångrat att hon sa ja till rollen. Men har man varit känd sen man var åtta så sätter de röda flätorna ständigt krokben för scendrömmarna. "Man kan märka på producenter och regissörer att jag är deras barndom, de vill inte se mig göra annat än Pippi" säger hon. Hennes drömroll idag är en karaktär som folk verkligen hatar. Men visst spelar hon teater till och från. Nu senast i december i en uppsättning i Stockholm av Stephen Kings "Lida".
Även i privatlivet ställer Pippi till det för henne. På krogen hör hon folk prata. "Man tycker man ska få gå ifred när man varit ute och druckit lite och ser lite trött ut - utan att någon ska säga "jag såg Pippi, hon var full". .

Tommy, Pär Sundberg, läste i Lund och är idag Skandinavienchef för ett företag som ordnar pr-kampanjer. Han bor i Ystad och var tretton när filmandet var över. Då vimlade det av hysteriska unga beundrarinnor medan Pär själv kände sig utbränd. Han ser ett samband mellan familjeband som brast tidigt, uppmärksamheten och dagens singelliv och visste direkt att han inte ville fortsätta med film.

Maria Persson däremot, Annika, ville verkligen bli skådespelerska men har bara varit med i en film med köksartiklar. Hon gick på Calle Flygares teaterskola en tid men insåg att hon inte kom ifrån Annika-stämpeln. Hon blev sjuksköterska, träffade en spanjor och flyttade till Mallorca där hon jobbat i barer men arbetar numer inom åldringsvården.

Eskil Dalenius, filmernas Rasmus är läkare i Dalarna.

Madicken, Jonna Liljedahl drömde heller aldrig om att fortsätta. Idag är hon tvåbarnsmamma och projektledare på en reklambyrå.

Lisabeth, Liv Alsterlund, fortsatte som barnskådespelare och medverkade både i filmer, teater och tv-serier. Hon har gått en mediautbildning vid Stockholms universitet.

Ronja Rövardotter, Hanna Zetterberg, gjorde politisk karriär och blev 1994 invald i riksdagen för vänsterpartiet. Efter den mandatperioden började hon istället läsa ekonomisk historia och vill idag inte tala om filmen.

Birk, Dan Håfström är journalist.

Karriären efter Lindgren-filmerna gick inte heller spikrakt uppåt för en del av de vuxna skådespelarna. Torsten Lilliecrona, Saltkråkans farbror Melker kunde ibland säga att Melker förstört hans karriär. Inför sista filmen hade han definitivt tröttnat. Den verkliga droppen kom en kväll när han gjorde entré i Macbeth på Göteborgs stadsteater och publiken började skratta och ropa "Där kommer ju Melker!". Torsten Lilliecrona dog 1999 i Höganäs, 78 år gammal.

Idag är många av de vuxna huvudrollsinnehavarna döda. Allan Edwall, Beppe Wolgers, Tage Danielsson, Catrin Westerlund, Eva Stiberg (Tjorvens mamma), Bengt Eklund (Tjorvens pappa), regissören Olle Hellbom och också Astrid Lindgren själv

Oj, det här blev ett låååååångt inlägg. Men det kunde ha blivit längre ;)
För jag har inte nämnt alla barnskådespelare som varit med i Astrid Lindgren filmerna.
Jag älskar Astrid Lindgrens filmer.
Gör ni?

 See You

30 kommentarer:

Aurora sa...

En del fick visst blodad tand. Kram

moi sa...

Man bara måste älska dessa filmer! Eller?
Det är med barnstjärnor är verkligen kontroversiellt. Tänker på Michael Jackson, Osmond m fl. Men nog hade det sett underligt ut om t ex Bullerbybarnen spelades av vuxna. Om Pippi var en vuxen kvinna osv.
Inte lätt!
Kram

Melody and M.E sa...

Nu fick jag svar på många frågor som jag ställt mig.
"Emil" träffade jag några gånger i Uppsala när han var barn och fick åka runt på olika ställen och träffa sjuka barn. Vilket jobb du gjort som tagit reda på allt detta!
Ska man dra någon slutsats av det hela så verkar det
inte vara så lyckat att vara barnstjärna för den
framtida karriären.
Ha en bra dag!
kram Melodys matte

Anonym sa...

Den som inte älskar det som Astrid har komponerat måste ha nåt fel.

SV: ännu en till som låtsas att hon har överskridit en viss ålder, fniss.
Mitt sinne blir aldrig äldre än 25, tyvärr känns kroppen ganska gammal

kram

Livets vägar sa...

Tack för intressant lektion! :) En del visste jag men det var intressant att läsa om de andra.
Morgonkram!

Herr Nilssons Fru sa...

Jo nog minns man o nu kollar ju barnbarnen på dom, så man får se dom igen. Vet att Pippi, förlåt Inger Nilsson och jag är jämngamla så jag var ju med från början:)

Jag kollade faktiskt på Pippi med lillprinsessan förra veckan, alltid lika bra.

Kramiz

Ama de casa sa...

Ja, jag älskar filmerna! Emil är nog favoriten. Det var nog när jag såg att Emil jobbade med data som jag skolade om mig till programmerare :-)

Anonym sa...

Oooo,ljuvliga lilla Astrids...
/Kram

Afrodite sa...

Oj, förlåt...jag orkade faktiskt inte läsa allt. Men jag kanske återkommer. Tar en bit i taget. :)
Jo, jag gillar...i lagom dos. Men samtidigt finns det mycket som jag tycker att man kan ifrågasätta med hennes filmer och hennes karaktärer. Men det är en annan femma. ;)

Kram och godmorgon! ♥

Afrodite sa...

Ps: Och jag tycker inte att det måste betyda att jag "har nåt fel" för att jag tycker så...;)
P&K

Miruschka sa...

Min favorit bland Astrids böcker och filmer är Saltkråkan, det är en del av min barndom! Sommar, sol, idyll...vad kan man mer begära??
Kram♥

Diana sa...

Jag tror inte jag sett så vansinnigt mycket Lindgren faktiskt... Mest nån Pippi och Emil.
Men det är skoj att läsa vad de gör och att så många tagit avstånd från filmerna...

Anonym sa...

Vad du är duktig . som tagit reda på all detta . Astrid var mycket duktig oxå = varm hand ..

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Tack för denna information :)

Visst gillar jag alla Astrids böcker och filmer, vem gör inte det.

syren sa...

Astrid Lindgren är helt underbar! Tack för informationen du ger.En underbar kudde du gjort,var rädd om den!kram

Lollo sa...

Såklart vi älskar Astrid!!
blev aldeles varm av fina minnen
av ditt inlägg idag!
:-)
kram

Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Jag älskar också de här filmerna. Lite konstigt att ingen av skådespelarna har blivit något direkt kända. Men kul läsning:)

Susan sa...

Ja hennes filmer är underbara!
Lite har jag ju verkligen tänkt - vad hände sen?? Nu vet jag, tack vare dej :)

Kraaaaaam

Susan sa...

Ja hennes filmer är underbara!
Lite har jag ju verkligen tänkt - vad hände sen?? Nu vet jag, tack vare dej :)

Kraaaaaam

Micke sa...

Otroligt intressant läsning! :-D
Tack för ditt engagemang!!!
sv:
Hahaha
Ja, där satte du huvudet på spiken, jag känner mig som en gammal hund som lärt mig sitta. ;-)

soffie sa...

å va kul att få reda på hur det har gått för alla dem,jag kollar på Hollywoodfruarna å där var Olle från Bullerbybarna med han jobbar visst som skådis i Usa nu men några stora roller har han inte fått:) kramen

Sussi sa...

skoj att läsa!

Janne Ohlsson. Han som spelade Emil är kusin till en gammal klasskompis till mig. Gissa om hon var stolt över sin kusin :)
Jag kan säga att dom är (eller åtminstonde var) väldig lika varandra!

Kramisar

Tess-en helt (o)vanlig morsa/tjej med väldigt speciella barn sa...

Älskar filmerna! Kul läsning! Lite aha-upplevelse att d va Sahlene i Bullerbyn =)

Hörni sa...

Jag älskar många av filmerna och tittade ibland när de sändes runt jul. Kul läsning om vad som hänt med barnen.

Znogge sa...

Intressant läsning faktiskt. Visst kan det vara tjatigt att få frågor om en och samma roll men ibland tycker jag att vissa är lite väl avoga i den frågan!

Kram

Marina sa...

Kul läsning - tack! (vad skulle vi ta oss till utan google...)

Fenixmonas sa...

Oj, vilket jobb du gjort! Att söka fram alla dessa personer men det var kul att läsa! Kramiz

Afrodite sa...

Ville bara säga GOMORRRON! :)
Kram och ha en bra dag! ♥

Ting sa...

Vilket fantastiskt blogginlägg!
Superkul att få veta att Inger Nilsson är läkarsekreterare i Sthlm.
Jag håller ju på att utbilda mig till just det, vore superkul att bli arbetskamrat med "Pippi"! ;)

Karin sa...

Hejsan! Vad kul att läsa om alla "figurerna" och vad de gör idag, några har man sett och ganska många platser där filmerna spelades in på. Ha en härlig helg Karin