onsdag 23 januari 2013

Den som spar,den har...

En dag sjöng jag på jobbet. Äh, det gör jag mest varje dag, men denna gång sjöng jag låten om "Katarina".
Ni minns väl: "Kat-Kat-Kat-Katarina. Undrar just var jag har dig. Du är fri och vill själv bestämma. Kat-Kat-Kat-Katarina..."
Ingen på jobbet hade hört den. Och själv kom jag inte på vem det var som hade gjort den. Men jag visste att jag hade LP skivan uppe på vinden. Så svaret var nära till hands. 
Så när jag kom hem gick jag upp på vinden och letade rätt på skivan. Som förövrigt var min allra första skiva, som jag köpte.
Hur jag kröp och hade mig uppe på vinden är en helt annan historia. Men jag kan säga att jag kände mig lika vig som ett kylskåp ;)


Som sagt...den som spar, den har :)

Jag minns att jag följde med Farmor på bingo och efter bingon sprang vi in på "Tempo" finns Tempo idag? och köpte denna skiva. Vi delade på priset för vi skulle ha den tillsammans. Men det var nog mest jag som spelade den :)
Nu snackar vi 1975/76.
Vem var det nu då, som sjöng Kat-Kat-Kat -Katarina?
Jo, det var självaste Ola Håkansson.

Och ni...ser ni vem som sjunger låten nummer 2 på denna skiva?


Vem visste då, att man nästan 40 år senare, skulle få träffa sin ungdoms barn  idol :)

Jojo..dansbandsmusik var min grej, liksom. Kan kanske måhända att det berodde på att min pappa var dansbandsmusiker ;)

See You

44 kommentarer:

Miruschka sa...

De som sjöng tredje låten var mina favoriter, när de spelade på Parken var jag alltid där. Gud, vad jag tyckte Jörgen var snygg:)!!
Kram♥

Afrodite sa...

Åh, du hittade den! :)
Jadu, den som spar han...eller jag menar hon...har! :D

Kram och godmorgon fina du! ♥

Anonym sa...

Den som spar den har.
Ibland kan det vara qul att spara saker. Men jag har för lite utrymme idag för att samla på mig

kram

Diana sa...

Hrm, jag har ingen aning om varken Katarina eller vem som är nummer två på skivan. :)
Men en rejäl dos dansband har jag fått, mormor hade/har alltid P4 på radion och när man var där så gick det liksom inte att undvika...

God morgon!

Herr Nilssons Fru sa...

Varför inga bilder från vinden?? hihi. Jag försöker minnas, nej den låter ploppar inte upp i minnet:)

Tempo finns idag i småaffärer, då menar jag de finns små affärer som heter Tempo, typ närbutiker :)
Jag minns när Tempo hette EPA, gör du?

Kramiz

Aurora sa...

Våra skivor har sonen snott. Han tog även skivspelaren för att kunna lyssna. Kram

moi sa...

Jo jag tror nog jag vet vilken låt du pratar om.
Ola H och Önnerud var/är ju bara så himla bra. Räknas det till dansband?
Med vem spelade din far, kanske nån man har "dyrkat"? ;)
Kram

Ama de casa sa...

Jag kommer bara att tänka på:
Å sen ringde jag till Katariiiina,
inte vacker inte ful,
men oj vad hon är kul!

:-)

Ama de casa sa...

Jag vill se bilder när du lägger tillbaka skivan på vinden :-D

Susanne P sa...

Ja, vi är nog lite miljöskadade!
Jag kan sjunga texten och minns den men att det var Ola Håkansson som sjöng den...det minns jag däremot inte!
Vet du! Jag känner igen omslaget också!!

Kram

Anonym sa...

Jag önskar att jag hade haft mina gamla skivor kvar. Jag lånade ut dem till en kille men så försvann han lika fort som han hade dykt upp - och med honom försvann även skivorna.
Kram

Anonym sa...

Varm hand = dansbands musik är det bästa som finns . du har bra smak Camilla .

Patricia sa...

sv: Tack snälla:) Jo han är bra snäll min far, lite för snäll ibland vad det gäller vissa saker, t.ex. på hans jobb, men samtidigt känner han att gör inte han det så är det ingen annan som fixar det heller.
kram

Carina Sjölund sa...

Jag har inte några skivor kvar, tror jag???
Men "kanske" jag hittar några ändå, när jag städar ut oss här ifrån :)
Kramen♥

ansepanse sa...

den låten kommer jag inte ihåg, Tempo, nej, det finns något inte mer, jag kommer ihåg att det fanns i Falun när vi bodde där
kramar

Mita sa...

Jag har aldrig hört Ola Håkansson sjunga den där låten,tror jag. Vet inte ens hur den låter. Du borde lagt ut ett "smakprov"..*
Vilken nostalgi skiva,man ska vara rädd om vinylen..
Janne Önnerud gillade jag minns jag,och han hade en del bra låtar på den tiden.
Kramen♥

Livet sa...

oj då, Jag känner inte igen en enda.

och jag slängde alla mina skivor på 1998

RackarTuss sa...

Näpp... ringer inga klockor alls här.... kanske inte tillräckligt gammal?
(yes :)

Ama de casa sa...

sv: Julen varar faktiskt ända till påska - för se fasta, det vägrar jag!
:-)

Anonym sa...

Ingen aning här...
Men bra att spara hihi
/Kram Kram

Ama de casa sa...

sv: Det var faktiskt restaurang-kroppkakor det där. Fint ska det va!
:-)

Znogge sa...

Dansbandsmusik var aldrig min grej så jag känner inte igen låtarna. Men visst är det kul att botanisera bland gamla favoriter.

Tempo bytte namn till Åhléns och några sådana butiker finns det ju fortfarande.

Kram

Micke sa...

Du missade att nämna namnet på låt nr 3: "Eva, strippan från Trosa". ;-)
sv:
Nä, jag missade henne!!! :-(
TV´n var upptagen...
Finns det playkanal på den kanalen på nätet också?

Villa Frejas bokblogg sa...

Inte min typ av musik men kan tro att du drog åt det hållet med tanke på din pappa :)
Kram.

Freja sa...

Jag var helt ointresserad av musik tills jag var 17 och upptäckte punk... Mest berodde nog mitt ointresse på att ALLA mina kompisar bara lyssnade på dansband och det var och är inte min musik... Ändå kommer jag ihåg låten du berättar om!

Marie sa...

Känner inte igen den låten....
Dansband har aldrig varit min grej.
Sjunger på jobbet gör jag däremot jämt..... Fast jag har noll sångröst men det struntar jag i!!!!!

Lp skivor, det var grejor det.... Tänk när man stod i skivaffären med hörlurar och provlyssnade på alla spåren ..
Kram

cecce sa...

Musik är ofta förknippat med gamla minnen:-) Just den låten har jag nog aldrig hört dock. Och jag har kastat alla mina gamla LP-skivor vilket jag ångrar lite idag!!

Kram Cecce

soffie sa...

nä den har jag inte hört men va roligt att du hade den kvar,fniss vilka texter det va på den skivan,undrar om det finns på YouTube måste kollas :) kramen å synd att du ej fotade dej däruppe krypandes det kunde ju blivit skoj ;) kramen

soffie sa...

mums va gott tusen tack för receptet den ska jag ha på min nästa tjejträff :)

Viktkamp sa...

Nostalgi =)

Majken sa...

Tempo är ju Åhlens idag :-)

Har du ngn skivspelare så du kan spela dessa "nya låtar"

Kram

Babs sa...

Medan jag läste så tänkte jag att det var ju Jan Malmsjö, snopen jag blev när det visade sig att det inte var han. Jodå Tempo finns kvar men i mindre butiker än förr.
Kram

Eva sa...

Oj, vilken nostalgi! :-)
Jag har också ett gäng skivor kvar i källaren. Hoppas att de en gång blir hett åtråvärda så jag kan sälja dem dyrt :-))

Hörni sa...

Åh vad kul med gamla minnen, riktig nostalgi. :)

Lollo sa...

Ingen aning om denna skiva..
..men NOICE däremot!!!
:-)
gör dig en fiiin dag!
kram

messan sa...

Den känner jag inte igen....fast jag får utslag av dansbandsmusik:).

Kul att få träffa IDOLEN:)!
kramar

Tess-en helt (o)vanlig morsa/tjej med väldigt speciella barn sa...

Så kul med "gamla" LP-skivor! Visar man en unge en idag så vet dom ju inte vad det är =p.

Miss Juni sa...

Ola Håkansson? Secret Service?

Låten minns jag inte - men Tempo minns jag! Var väl EPA tidigare? Och det som blivit Åhléns nu, om jag inte har helt fel för mej.

moi sa...

Jag brukar gå och smågnola. Oftast på de mest "galna" melodierna. Jag trodde att det bara hördes i mitt huvud, men tydligen är det tillräckligt högt för att även andra ska höra. För det har hänt att personer i t ex affären har börjat nynna med.
Det bjuder jag på (om bara låtarna hade varit vettigare)

Micke sa...

sv:
Visst kan jag, va? ;-)

Tack för tipset, det ska jag kolla upp. :-)

Jane sa...

Vad kul!
Jag har lyssnat på Ola många gånger då jag var jätte ung men aldrig hört den låten.
Kramar i massor / Jane

Fenixmonas sa...

Så härligt att du hade den kvar! Jag gav bort alla mina skivor för flera år sen! Kramiz

Afrodite sa...

Godmorgon i stugan! :)

Stor morronKRAM till fina dig! ♥

Joanna Björkqvist sa...

Jag tror faktiskt inte att jag hört talas om Katarina-låten... Inte om strippan från Trosa som heter Eva heller! Jösses, vilka låtar du växte upp med! ;)

Kram!