måndag 14 september 2009

Vaccin eller inte?

































I går,på jobbet, skrev jag på listan, på vilka som ville ha svininfluensavaccinet eller inte.
Jag noterade att jag skulle ta den.
Och så läser jag i dagens tidning om vaccinet: Nödvändigt - eller någonting farligt.
Samtidigt har Örnsköldsvik har fått sitt första fall av svininfluensan.
Vadå farligt!?
Kan man dö av vaccinet också eller förstör den "bara" immunförsvaret?
Hur i hela friden ska man veta om man gör rätt?
Att taga eller inte taga - det är frågan!
Vad ska ni göra?
Ska ni vaccinera er eller ska ni inte det?

I går kväll ringde min äldsta dotter på jobbet och berättade att min yngsta dotter hade feber.
Så hon är hemma från skolan i dag.
Tur att jag är ledig.
Eftersom hon är 12 år får jag inte vara hemma som "vård av barn".
Är man inte barn när man är 12år?
Jo,visst är man det.
Men i Jemen räknas man visst inte 12 åringar som barn.(Tyvärr)
Läste att en 12 årig flicka dog i barnsäng.
Förlossningen hade pågått i tre dagar och hon hade omfattande blödningar.
Hon hade gifts bort mot sin vilja vid 11 års åldern.
Varför???
Hur kan dom tycka att det är rimligt,mänskligt,friskt,normalt???
Det handlar ju om ett barn!!!
Nä,jag ska sluta att läsa tidningen för det står bara en massa elände,aldrig något bra eller något roligt.

Nä,sluta läs tidningar och läs bloggar istället :)

See You!

11 kommentarer:

Susanne P sa...

Som sagt; jag är immun....;)
Kram
syster

Camilla sa...

Nä,du är blond!!!!

Susanne sa...

Jag blir så trött på alla skriverier om denna influensa, jag har troligtvis haft den i veckan och behöver jag då vaccineras??? Nya frågor hela tiden!!!
Visst är det sjukt att man inte ska få vara hemma hos sina barn när dom är riktigt sjuka fast dom är 12 år. Jag skulle inte vilja lämna min 18-åring hemma ensam om han var riktigt sjuk.
Ha en bra dag

Kramen

Elin - Ett hus till oss sa...

Det är så svårt att veta vad man skall tro på.

Sv: Ja det är en perfekt födelsedagspresent, jättemysigt och roligt :)

Ha en fin dag, Kram Elin!

Madelens Blogg sa...

ja det är jag som har fotat bilderna.

Carola Kjellgren sa...

Ja detta med vaccin eller inte är förvirrande :( Men jag har sagt till min chef att jag ska ta den. Vad vet man....kanske det är det bästa valet...:)

Ama de casa sa...

Jag har aldrig vaccinerat mig mot någon influensa, och kommer inte att göra det denna gång heller.
Speciellt inte efter all debatt om hur farligt och oprövad det är.
Kram

Mona sa...

Jag tror att jag har haft svinflunsan redan och har fortfarande.... Jag är kluven till spruta. Tänk om jag blir lam??

Sussi sa...

Jag gjorde valet att inte ta vaccinet..
Har tagit vaccinspruta en gång tidigare och det är enda gången jag haft influensan också. Det tog tre dagar efter sprutan så fick jag den :-(
Vågar inte chansa den här gången!

Min sambo berättade just att dom precis fått första fallet av svininfluensa på hans jobb så nu får vi väl se om man halkar dit eller inte..

Ha en trevlig kväll
Kramisar

Douglas Söderlind sa...

Ett gått råd är att tvätta sina händer ofta och en gång till.

Nette sa...

Jag vill inte ta vaccinet och gör det endast ifall min arbetsgivare kräver det. Jag vill inte vara försökskanin på ett vaccin som vi inte vet biverkningarna för. Det är bara att hoppas att man slipper bli smittad! :-)

//Annette