fredag 4 september 2009

En tanke till Hasse Carlsson.














I dag fick jag information av en av mina bloggarvänner,(Tack Ciara)
att i dag är det sju år sedan Hasse Carlsson dog.
Och vid det är laget vet ni väl vem det är.(Sångaren i Noice)
Så i dag ska jag tänka lite extra på Hasse,hans anhöriga och hans vänner.
Sju år!!!
Tänk vad tiden går fort.
Jag minns det som i går.
Jag var hos min syster som då berättade att Hasse var död.
Hon gav mig aftonbladet och där stod det om dödsfallet.
Men jag säger bara en sak.
Minnet lever.

Så här stod det i aftonbladet för sju år sedan.





Hasse Carlsson i Noice är död.
Förlorade mot sjukdomen.
Med "En kväll i tunnelbanan" blev Noice och Hasse Carlsson tonårsidoler i början av 1980-talet. Efter hand fastnade han i ett tungt drogmissbruk. Han blev 37 år.


Han var idol för en hel generation

Han gick från tonårsidol till heroinist.

Hasse Carlsson i Noice vann kampen mot drogerna - men inte mot leversjukdomen.

Han avled förra veckan, 37 år gammal.

Bara 15 år gammal blev Hasse Carlsson popstjärna. Låten "En kväll i tunnelbanan" var på alla ungdomars läppar och gruppen Noice blev idoler för en hel generation svenska tonåringar i början av 1980-talet.

För sju år sedan återförenades gruppen och gav sig ut på turné. Det blev 100 spelningar på ett år. Gruppmedlemmarna som med åren glidit ifrån varandra snackade gamla minnen och återupplevde forna tiders glans.

Men tiden som popstjärna hade satt spår. När spelningarna tog slut och solokarriären gick på tomgång sjönk Hasse Carlsson ner i ett djupt narkotikamissbruk. Pengarna han tjänat ihop under Noice-tiden gick till kokain och heroin.
Drogerna tog över

Han berättade i en intervju i Aftonbladet 1994 hur drogerna tog överhanden.

- Jag var på väg rakt in i helvetet. Heroinet är ett jävla gift som bestämmer allting. Jag gick på heroin i fem år och höll på att knarka ihjäl mig.

Hasse Carlsson kämpade för att bli drogfri. Och lyckades. Enligt familjen levde han ett drogfritt liv de sista åren.

Men kampen ersattes av en annan. Den kroniska leversjukdomen hepatit tog hårt på den forna stjärnans redan nedsatta krafter.

Den 4 september avled han i sitt hem i Gustavsberg. Den slutgiltiga dödsorsaken är dock ännu inte fastställd.

- Det kom som en chock för oss. Vi upplevde att han blivit sämre det sista året, men trodde inte att han skulle dö, säger hans bror Roland Liljeskär.
Levde ensam

Musiken blev en hobbyverksamhet de sista åren. Hasse Carlsson levde ensam och umgicks ofta med sin familj.

- Han ville leva mer tillbakadraget och hålla sig mer i bakgrunden, säger Roland Liljeskär.

Peo Thyrén, en av medlemmarna i Noice, träffade Hasse Carlsson sista gången i vintras.

- Vi fikade, var ute och gick och snackade. Vi hade mest sporadisk kontakt den sista tiden.

Han beskriver Hasse som en snäll, godhjärtad kille som hade musiken i ryggraden.

- Han hade en förmåga att fånga publiken, en scenpersonlighet. Det här var väldigt oväntat för mig.

See You!

10 kommentarer:

Miss M sa...

Noice dog med Hasse *R.I.P*

Camillasrum sa...

Vad tragiskt att dö i förtid...fy vad knark gör med folk! Jag gillade också Noice under en period, kommer ihåg låtarna och har nån gammal lp *host* som ligger nånstans. Hoppas du får en härlig helg! Kram

Douglas Söderlind sa...

Det va mycket vackra ord om din idol.

Susanne P sa...

Sorligt...
Kram
Syster

Sussi sa...

usch så sorgligt!!
Synd att det inte räckte med kampen mot drogerna.
Vem minns inte Noise :-)

Kramisar

Anonym sa...

Jag åkte till Hasses grav idag och lämnade en vacker solros.

Mvh Lina

lillaMy sa...

Önskar dig en god natt för jag drar snart täcket över huvudet.Kramiz

ciara sa...

Ja,men det ska du vara stolt över att du kan..Bara nyttigtattlätta på trycket...
Jag fick aldrig visa känslor som barn,
Tror det är därför jag har en sådan värk ikroppen som vuxen.
Ha en bra söndag du med/Kramar/Ciara

Anonym sa...

älskar dig hasse

Anonym sa...

Verkligen ett "bedårande barn av sin tid".
Jag levde inte när Noice var som störst, på -80talet.. Men deras musik... WOW!
Såååååååå fantastiska texter, melodier.. Aa.
Jag är 14 år, o kan typ alla Noice's låtar o det utantill ..
Vill verkligen åka upp till Gustavsberg o se dom ställena Noice kom i från o aa,
Slussen, o allt !


Rest In Peace, Hasse Carlsson!

// Noice-Fan