lördag 20 april 2013

Handen på hjärtat

Ja, jag erkänner...jag använder inte destillerat vatten till strykjärnet.
Jag fyller strykjärnet med kranvatten.
Jo, vi har destillerat vatten hemma. Men av en gammal vana, så tar jag som sagt alltid kranvattnet.
Jag vet inte hur många gånger Gubben har sagt till mig att jag måste ta det destillerade vattnet till strykjärnet. Annars slutar det med att ångan inte kommer ut.
Men jag gör inte alltid som Gubben säger ;)

Summan av kardemumman...
Ingen ånga kommer ut och därför...


...fram med sprayflaskan. Varför ska han alltid ha rätt? ;)

Handen på hjärtat...använder ni destillerat vatten eller kranvatten till ert strykjärn?

See You

36 kommentarer:

Herr Nilssons Fru sa...

Morning!! Nix jag använder kranvatten de gånger jag använder strykjärn vilket inte är ofta:) visst är de retfullt när gubbarna har rätt :)

Kramiz o go helg

Paula´s Blogg sa...

Godmorgon på dej!
Kranvatten här också...
Ha en bra lördag!

Kramen

Ama de casa sa...

Jag använder inte strykjärnet. Har inte strukit på flera år. Försvarar mig med att skrynklorna matchar rynkorna :-)

Fast då förr, när jag strök, då var det kranvatten i järnet :-)

Caroline, längtan efter fler barn! sa...

Jag använder aldrig strykjärn, inte ens till gardinerna (när dom hängt tillräckligt länge blir de raka ändå) men sen handlar det nog om att vi inte haft någon strykbräda. Dom gånger jag använt strykjärn har jag använt kranvatten, hade faktiskt ingen aning om att det skulle vara annat i, men man lär sig något nytt varje dag! :)

Anonym sa...

Varm hand = nu när gubben säger till dig ,då skulle jag bara säga till han ta för vana å gör det du ,,

Ama de casa sa...

sv: Jag tyckte också att rätt person åkte, fast jag trodde på en annan innan jag hade sett programmet.

Nejdu. Det där med Palmstaden kanske kommer att vara ett mysterium för all framtid... ;-)

Diana sa...

Ops, jag visste inte att man skulle ha destillerat vatten där ens...
Jag trodde den kalkade igen för att den bara används typ en gång om året när julgardinerna ska upp.

God morgon!

Ting sa...

Eh?
Destillerat vatten?

moi sa...

Handen på hjärtat: kranvatten och sprayflaska.
(tror jag...)
Kram

Afrodite sa...

De få gångerna jag stryker, använder jag oftast inte ånga. Men OM jag skulle använda (till exempel de få gånger en gardin ska strykas) då blir det kranvatten. Jag hade faktiskt glömt att man skulle använda destillerat...
Fan att han skulle få rätt, Davva! ;)

Kram och godmorgon fina du! ♥ Och tack för samtalet igår! :)

♥ Carina ♥ sa...

Jag använer varken eller, utan har spryflaskan. I den har jag ju vanligt vatten förstås... och det ångar inte :)
Kram

Carina Sjölund sa...

Har vanligt kranvatten. Men stryker inte allt för ofta, så himla tråkigt...
Kramen i solen♥

Miruschka sa...

Har alltid använt vanligt vatten till strykjärnen, därför står jag också med en sån där duschflaska och svär ve och förbannelse;)
Kram♥

Hörni sa...

Kranvatten! Har inte ens kommit på tanken att använda nåt annat de få gånger jag stryker. Visste inte att det var därför de kalkar igen.
Har en likadan sprayflaska som du när den kalkar igen haha. :D

ansepanse sa...

hahahaha - nöden har ingen lag :) eller hur? nej, jag använder inte destillerat vatten, vanligt kranvatten här också
kramar

Sussi sa...

Tar på mig skämsmössan igen..
Jag använder också kranvatten. Men det som är mest pinsamt är att jag inte ens visste att man skulle använda destillerat vatten ens :)
Det går ju fin fint att göra så som du gör nu med!

Trevlig helg
Kramisar

Anonym sa...

sällan strykjärnet används o gör jag det så är det vanligt kranvatten :)

Diana sa...

Sv: Oh ja, det är bara att jag tänkte skylla på epilatorn istället... ;)

Maud sa...

Stryka?? Vad e det??

Lollo sa...

Direkt från kran!
;-)

soffie sa...

jag har ett likadant strykjärn som du :) å jag använder kranvatten!blir bra det med :)

Butik Älva sa...

Nu stryker ju jag väldigt lite, men NÄR jag stryker så sprayar jag med flaska! Och OM jag skulle fyllt på vatten i strykjärnet (joppigt ju!) så tar jag det direkt från kranen!

Susanne P sa...

Men snälla nån...strykjärnen är så pass billiga så du skulle kunna köpa ett nytt för varje gång vattnet tar slut i den!

Jag använder alltid kranvatten och har aldrig haft problem med att de slaggar igen...
Kram

Angela sa...

haha va? aldrig hört om ärligheten ska fram så.. Nix jag fyller från kran :-)
kram

Fenixmonas sa...

Ja, det gör jag numera! Efter att jag avverkat två strykjärn med kranvatten så har jag nu blivit riktigt ordentlig och använder alltid destillerat vatten. Köper batterivatten som alltid numera står ihop med strykjärnet. kramiz

trollmor sa...

Här används ortens egna vatten. Men vi har vatten från en kallkälla och det är inte mycke kalk i det vattnet så mitt strykjärn pyser fortfarnade efter många år.

Villa Frejas bokblogg sa...

Nu stryker vi förvisso väldigt sällan - bara typ gardiner om vi skulle få för oss att byta dessa. Men vad tusan är destillerat vatten?

Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Det är så irriterande när någon annan har rätt. Här används kranvatten, visste inte att man skulle ha något annat:S

Kram

Susan sa...

Neeeeeej...jag SKA inte ha destillerat i mitt.
Det står i bruksanvisningen...men hmmm...kanske det är BOSCH som vill säja många strykjärn när de går sönder???

Kraaaam

Anonym sa...

Använder också kranvatten men det står på mitt strykjärn att man ska göra det. Brukar köra avkalkningsmedel ibland när det slutar att pysa.
Man ska alltid ha vatten i ett ångstrykjärn även om man inte använder ångan om ni inte visste det.
När ni avfrostar frys så kan ni använda detta vattnet.
Hälsar Inga från Närke

Ingrid sa...

Har med kravatten, järnet är gammalt men kommer faktiskt ånga än

åse sa...

När jag nån gång måste stryka så är det kranvatten som gäller. Kram

Helene sa...

Vet du...jag stryker 1 gång om året typ !!
Jul-gardinerna var det sist...jo det är sant = ))
Ha det gott.
Kram Helene.

badtant.bloggo.nu sa...

Erkänner: KRANVATTEN . Så skönt att få det sagt, dessutom att så många fler gör samma synd hi,hi. Ha nu en fin början på en ny vecka.

Micke sa...

Hmmm
Jag måste erkänna att jag stryker VÄLDIGT sällan... ;-)
sv:
Ja, det var skönt att vara ledig, va?
De lediga helgerna måste kännas extra sköna, när du jobbar vissa helger. :-)

Micke sa...

Hmmm
Jag måste erkänna att jag stryker VÄLDIGT sällan... ;-)
sv:
Ja, det var skönt att vara ledig, va?
De lediga helgerna måste kännas extra sköna, när du jobbar vissa helger. :-)