måndag 27 augusti 2012

Snål eller andra tider?

När jag var och hälsade på lillebror i Uppsala för några veckor sedan, så hittade jag denna "information" i hans "Min första bok" som han fick då han föddes, 1978.

(Tryck på bilden så blir den större! )
Typ i mitten står det att lillebror fick 15 kronor av Susanne och Camilla. Alltså av Syrran och mig.
15 kronor!!
Undra just om det var 15 kronor var eller om vi "gick ihop", och delade på den stora summan? ;)

Bara för att...ska ni nu få se en bild, på lillebror och jag.

Juli 1978.
Det var efter detta kort som Anders Glenmark fick idén att skriva "Hon har blommor i sitt hår" ;)

See You

41 kommentarer:

Herr Nilssons Fru sa...

Ja tiderna o pengarna förändras, varjefall värdet på dom:) de e ju evigher sedan:):) din lillbror är alltså lika gammal som min äldste son:) men de innebär inte att jag skulle kunna varit din mamma..haha.

Jag har alltid undrat vad Glennmark fick de där ifrån - nu vet jag:)

Kramiz

Lollo sa...

Haha underbart
han kanske köpte ett par sparkbyxor till för pengarna!
kram

Marina sa...

Han skulle ha sparat dom, de hade varit värda massor idag ;)

Virre sa...

Är det DET fotot han fick idén ifrån?? Skönt att veta, jag har undrat så... ;)

Ha en go måndag! Kram!

Susanne P sa...

Vi var lika generösa, då som nu! ;)

Jaha....det var du som gav Glennmark iden? Som jag funderat.
Kram

Miruschka sa...

När jag var liten fick brorsan och jag 15:- var att köpa julklappar för, det skulle räcka till tre stycken;)!
Det var tider det.....
Kram♥
PS: får du någon royalty för den idén??

RackarTuss sa...

*naav* Lillen då ;)

znogge sa...

Men på något vis ganska så gulligt att det var just 15 kronor. Undrar vad det motsvarar i dagens penningvärde? Så fin bild!

Kram

Joanna Björkqvist sa...

15 kronor var ju mycket pengar då - även om ni gick ihop! :)

Och jag måste säga att jag fortfarande ler åt buret, så tack för din förklaring kring HUR lokalt det faktiskt är! ;)

Kram!

Anonym sa...

Helt underbart! :) Ja, dessa tider var 15 kr. mycket pengar.
Måndagskram :)

Ama de casa sa...

Vad roligt med gamla bilder!

15 kronor VAR mycket pengar 1978. Jag vet, för det var det året jag flyttade hemifrån och jösses vad man fick vända på slantarna.

PS: Är det säkert att du BJUDER på kaffe när jag kommer? ;-)

Livet sa...

men gud ja, 15:- var mycket pengar

hoppas han förvaltat dom väl

Ama de casa sa...

sv: Du får väl skicka en faktura på allt kaffe som har gått till spillo, men mer än 15 spänn det betalar jag INTE!
:-D

Diana sa...

Men femton spänn då, det var säkert en massa pengar. Tänk allt lördagsgodis bebisen hade kunnat handla till er för de summorna! :)

Majken sa...

15kr var ju JÄTTEMYCKET på DEN TIDEN :-)

Tänk att Anders Glennmark hittar en del av sin inspiration hos dig ;-)

Ha en härlig måndag!
Kram

Anonym sa...

Hihi...
Naw,såå söt Lillebror & Du/Kram

ansepanse sa...

det var mycket pengar då, både penningvärdet som har förändrats och givarnas möjligheter till inkomst :)
vilken fin bild på dig och din lillebror
tror jag det att Anders Glenmark skrev låten efter att ha sett bilden på dig
kramar

Johanna sa...

15kr då var ju mycket pengar, nu är det inte lika mycket :)

Förstår du är glad nu när du jobbat helgen och är ledig idag! :)

Sus sa...

Nahww...vilken söt blomtös med finaste lillebroren i knät :)

Det är skrämmade, nästan. Ok 15:- från el små men jast 50:- och 50:- DET var större pengar då. Nu går väl en gräns vid 300 på något vis.

Kraaaaam

Carina Sjölund sa...

Visst var 15 kronor mycket då.
Vad får man för det idag???? nada...
Söt som en dag med blomma i håret :)
Kramen♥

♥ Carina ♥ sa...

15 kronor + att du gjort dig fin i håret! Det var generöst!!
15 kronor var ju mycket på den tiden, typ hela månadspengen kanske?...
Kram kram

Mallan sa...

Näääää så gulligt :-) Kram

Semester & Mat sa...

Jag som alltid funderat vart han fick denna låttitel ifrån ;)

Anonym sa...

15 kronor var mycket då på den tiden, och det är ju klart att du var förebilden till "Hon har blommor i sitt hår" ;-)
Kram, kram

Diana sa...

Sv: "Någon" får kanske annat som belöning... ;)
Nä, men det jag tänder till på att att vi båda jobbar heltid men det är jag som gör typ 80% av allt hushållsarbete och det är inte ok för mig!

Freja sa...

Men 15 kronor var ju SKITMYCKET pengar 1978... Ni var supersnälla systrar, ju!

soffie sa...

ååå vilken fin bild å va snälla systrar ni va ;) å ni är säkert lika snälla än:)

Miss Juni sa...

Så det är DEJ han sjunger om?? Mr Glenmark! Tänk, som jag har undrat... ;o)

Kram, kram!

cecce sa...

Hahaha! Tror jag säkert!:-)
Fin var du i alla fall!

Kramar cecce

Anonym sa...

Hej, 15 kronor var inte dåligt! Inflationen i Sverige är alldeles otrolig eller det kanske är penningvärdet.
När jag flyttade till Sthlm 1947 fick jag Kr425/mån; satte in 100 på banken, 100 gick till hyran och resten kunde jag spendera på vilket sätt som helst. Det blev lite knapert mot slutet av månaden, mycket havregrynsgröt och färdig ärtsoppa fr Norrmalms Livs. 6 cm falukorv blev det också ibland.
Ruth i Virginia

Mita sa...

Så fin du är där med lillbror,och jisses så prydlig du ser ut mmed blomman i håret..*L*..
Kramar**

Micke sa...

Det ser ut som en stolt storasyster. :-)
sv:
Tackar! :-D

Fenixmonas sa...

Inte dåligt med 15 kronor då, det är andra tider idag! En massa sparkbyxor fick han så det hade han länge...Så fin du är med blommor i håret! Kramiz

dianasdrömmar sa...

Underbar bild kram

bokhyllan sa...

Å, vilken rar bild!

Glad tisdag, kram

trollmor sa...

Himmel vad generösa ni var. Det var mycke pengar då. Söt på bilden var ni. Kram

Mona sa...

För en femma fick jag en godis påse full med godsaker, när jag var cirkus 10 bast. Men då var inte påsen lika stor som de är nu. ;)
Alltså, jag vill mena, att 15 spänn var mycket då. :)

Krönikören sa...

Räkna om det till dagens valuta! Jag kommer ihåg när jag fick EN krona i veckopeng! Nu börjar mossan växa på mig. Det kan inte vara bra att läsa sånt här. ;)

åse sa...

Vilken super härlig bild, Anders Glenmark uppvuxen här i min lilla stad :-)

Fnulan sa...

Hahahha FEMTON kr??? En liter bensin (knappt..)

Helene sa...

Vilken FIN bild på er !!
15 kronor var mycket pengar på den tiden = ))
Ha det gott.
Kram Helene.