fredag 14 september 2012

Hur många lingon finns det i världen...

Eller...rättare sagt...hur många lakan finns det i skåpet?
Jo, det kan man ju fråga sig.
För ett par dagar sedan städade jag linneskåpet. Fick mig en rejäl chock, då jag räknade dom. Vi hade 23 lakan...till enkelsängar.


23??
Då vi bara ha 2 enkelsängar!?
Gubben och jag har ju en hel madrass som täcker hela vår säng, så vi använder stora dubbellakan. Inte enkla lakan.
Nog för att jag är dålig på matematik men till och med jag kan faktiskt räkna ut den här ekvationen med att ha 23 lakan...det är alldeles för många.
Men tror ni jag slängde några?
Nä...kan vara bra att ha, liksom ;)

See You

40 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns flera saker man kan göra:
* Skänka till länder där det behövs, typ till sjukhus
* man kan göra trasor av dem. Jag köper aldrig städtrasor/dukar jag gör av gamla handdukar, lakan, trikå, såna som gick sönder eller som är så gamla att dom går sönder.
* till pysel..
Ja, det finns mer man kan göra :) med klart det kan vara bra att ha många. Tänk om du får en bamsestor besök som sover över :)

Ha en fin dag!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Maria sa...

Min sambo brukar gnälla om att jag sparar för mycket. I kväll är det han som läser dina två senaste inlägg!!

Kram

Marina sa...

Jag tycker jag känner igen det där...jag fick ungefär samma aha-upplevelse när vi flyttade till lägenhet, men då fick jag faktiskt svälja förtreten och inse att så mycket fönster skulle jag aldrig putsa så att de lakanen skulle komma till användning, så då fick jag skiljas från dom...

LillaTuss sa...

Gamla lakan är mjukare än nya och blir inte äckligt noppriga. Sy ihop dom till massa stora :)

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Lakanen kan du ju ha till en massa olika saker.

Den som spar han har heter det ju ... hahahha :D

Mona sa...

Jag brukar oxå sy ihop dem till stora lakan. :)
Ha de bäst!

Afrodite sa...

Men åh! Det där syndromet känner jag igen...=)
Kram och godmorgon! ♥

Mita sa...

Ohh, vad jobbigt att sy ihop till stora lakan skulle jag latmaja säga..*L*.. jag och symaskinen är förresten aldrig sams.
Nej jag skulle nog rensa,men det kanske är bäst jag börjar titta i mitt eget linneskåp innan jag blir mallig.Det är läge att städa där också antar jag....
Kramiz♥
(rena dyngvädret här också)

znogge sa...

Vi använder gamla lakan som överdrag i vissa stolar där hundarna inte borde ligga ;-)

Kram och fin fredag!

Anonym sa...

som så flera säger ,sy ihop så får du billiga lakan ,istället för att bara ligga ,,

♥ Carina ♥ sa...

Jisses kvinna! Samlar du på lakan? ;)
Du kan ju sy ihop några så har du till er dubbelsäng.

Sv: Det blir nog ingen soffa och film idag efter lingonrensningen. Ska förbereda lite för morgondagens middag. Vi ska ha gäster serru ;)
Sonen har en träningsmatch jag ska iväg och titta på och så hade vi tänkt grilla. Hmm... i det här vädret? Hur tänkte vi då liksom?
Kram

Ama de casa sa...

Man kan vara lite flink också och sy ihop två enkla till ett dubbelt. Då får ni... (räknar på fingrarna)... (tar fram kalkylatorn)... 11,5 dubbellakan!
PS: Jag rekommenderar symaskin till detta projekt, men det GÅR att sy för hand också.

Hursa? Jodå, ingen orsak, det var så lite så!

sv: JAG tog bilden på Cura fem i åtta i morse. Den sista alltså. :-)

Grattis till hela pallen :-)

Pillans sa...

hahaha oj vågar inte ens tänka tanken

Lollo sa...

Hahaha Underbart!
man vet ju aldrig...kan vara bra att ha!
Trevlig helg på dig med!
kram

Majken sa...

Nej slänga kan man ju inte göra... en vacker dag kommer de till användning ;-)

Vi har precis som ni ett helt stort underlakan.. (intresseklubben noterar) haha

Ha en finfin fredag!
Kram

Diana sa...

Haha, jäkla hamster. ;)
Jag hade inte sytt ihop dem, då blir det ju en söm i mitten! Du kan ju väva trasmattor eller nåt istället (det blir väl ett trevligt vinterprojekt)...
God morgon!

Anonym sa...

Nämen jag har en helt ny syn på det hela.. Använd dom som engångslakarn såklart eller om du blir utan ström ett längre tag så har du ju några ombyten då du inte kan tvätta... nja kanske lite långsökt men.. en ide iallafall :-P

Madlar sa...

Du får absolut inte slänga. Ge bort till Frälsis eller annan välgörenhetsorganisation. Jag rensade i skåpen för några år sen o behåll bara ett byte. Jag tvättar, tumlar o lägger tillbaka i sängen.

Anonym sa...

Oj,det var många hihi...
Önskar dig en gooer Fredag/Kram Annmi

ansepanse sa...

gör jag som jag gjorde :) när vi köpte stormadrass så sydde jag ihop enkellakanen två och två :)
kramar

Susanne sa...

Då undrar hon som ständigt rensar, vad tänker du använda du de 23 bra-att-ha-lakanen? ;)
Fredagskram

Herr Nilssons Fru sa...

Bra att ha ju:) rätt som de slinker de in massa nattgäster eller nått!!
Vi har också hel madrass o stora lakan o faktiskt stort gemensamt täcke också- så gutt!!

Kramiz på dig o go fredagsafton

Anonym sa...

om du byter varje vecka i sängen behöver du ju inte tvätta lakan på 11 veckor :)

Ninja sa...

Ha, ha.....
Ja, man kan väva trasmattor av dem och använda dem som trasor också ;)

Sus sa...

TACK!
TACK för att det finns fler än mej som är "sån" :)
Jag har säkert 15 lakan till 1 ! säng...och säkert det dubbla i påslakan...ska vi skärpa oss eller??

Näääe - det kan ju bli dåliga tider :-D

Kraaaaaaaam

Butik Älva sa...

Hahaha!! 23 st...jojo!
Vi har oxå dubbla och vi har bara 3, men det tycker jag räcker - för vi kan ju liksom bara använda ett i taget... ;o)
Så har ju barnen enkla, men inte sådana jättemängder som du inte!

Hur många lingon finns det i världen...precis vad jag tänkte igår, när jag läste Husum-Carinas blogg...när hon plockat lingon IGEN!! För typ 18:e gången...! ;o)

Kram å go´helg, du sköna böna!

Aurora sa...

Jag har sytt ihop mina.

Åse sa...

Den som spar han har kan alltid komma till nytta !

Åse sa...

Den som spar han har kan alltid komma till nytta !

Jane sa...

Usch jag känner igen det där.
Nu när vi flyttade så tänkte jag kasta lite linne . Men inte ett lakan slängde jag av precis samma anledning som du. Haha
Kramar i massor och ha en trevlig helg. / Jane

Freja sa...

Det går att färga och sy saker av lakan, så brukar jag tänka... Fast jag har faktiskt klätt några sänggavlar och sofflock med skumgummi och använt gamla lakan för att hålla skumgummit på plats och sen haft ett annat tyg över....

Carola sa...

Går ju även att sy påslakan av dem! Å dynvar. =) Ha en fin helg!

trollmor sa...

Kan vara bra att ha... Jag har sytt lakan till bäbisens spjälsäng och dom nyblivna blev superglada för dem. Tur jag hade kvar lite för mycke.Ha en fin helg

soffie sa...

nu kom jag på att jag måste rensa i mitt linneskåp..men det tar jag en annan dag;) kramen

Micke sa...

23 lakan hade blivit mycket putsduk...
Jösses som Harleyn hade blänkt. ;-)
Vi har också lite fler lakan än vi behöver här hemma. Det är ett mysterium var alla dessa lakan kommer från...? :-)
sv:
Ja, stoltheten över våra barn är härlig!!! :-D

Ha en riktigt bra helg!!! :-D

Fnulan sa...

Ja men hallååå man kan inte kasta sånt! Tänk man helt plötsligt vill klä ut sig till spöke!

Viktkamp sa...

Jag samlar påslakan till min mans fasa ;) Kram

Viktkamp sa...

Jag samlar påslakan till min mans fasa ;) Kram

Maud sa...

Den som spar, hon har!!