måndag 20 februari 2012

Trerätters

I går var vad det Sannas tur att bjuda oss på sin trerätters.(Med lite hjälp från lillasystern.)
(Om Sofias trerätters kan ni läsa om här. Och om min trerätters kan ni läsa om här.)
Till förrätt fick vi:
Våffla med räkor,dill och creme fraiche.
Till varmrätt fick vi:
Stekt kyckling, smördegs inbakad potatis, kantarell sås och en fetaost sallad.
Till efterrätt fick vi:
Citron cheescake med chokladtäcke och hallon.
Nästa gång vi är ledig tillsammans, på en helg... alltså om fem veckor... är det Gubbens tur att laga en trerätters.
Sedan tror jag minsann att vi börjar om. Det här var en bra idé, minsann.

Tack Sanna och hennes hjälpreda för den goda maten!

Bruka era barn/ungdomar laga mat åt dig?

See You!

53 kommentarer:

Miruschka sa...

Vilken rolig idé! Den där efterrätten skulle jag inte tacka nej till;)
Kram♥

Herr Nilssons Fru sa...

Härligt!! Maten ser utsökt ut också. Go måndag på sig.

Kramiz

Ting sa...

Håller med Marie!
Kul grej!
Den ska jag sno!

♥ Carina ♥ sa...

Herregud nu rinner snålvattnet!! Såg ju superduper gott ut!
Kram kram

Anonym sa...

Jag kan kommentera bara efterrätten för jag är vegetarian... :) Mmmm
Kram

Joanna Björkqvist sa...

Mums! Vad gott det ser ut!

Vi har faktiskt planer på att göra detta också. Jag lanserade idén för tolvåringen som redan nu lagar mat en eller två gånger i veckan och hon blev eld och lågor.

Kram!

Znogge sa...

Så gott allt ser ut. Efterrätten verkar vara pricken över i!

Äldsta fröken tycker om att laga mat och är duktig så det händer då och då...

Kram

Susanne P sa...

Gott!
Och jag ser framemot att få se vadD lagar för middag. Visst ja, han kan ju.
Mr C skulle nog beställt en pizza... ;)
Kram

Diana sa...

Mums vad gott det såg ut att vara! Har du en bild där man ser den smördegsinbakade potatisen bättre? Vi har nämligen en variant av det med så jag blev nyfiken på er.

Jag är ju ungdom själv... host host... och jag (eller Batman) lagar mat till mamma. Bonuspoäng? ;)

God morgon!

trollmor sa...

Så smarrigt . Så underbart att få sätta sig och bara äta. Ha en bra måndag.

Lollo sa...

Ser delikat ut!
kram

Diana sa...

Sv: Aha! Det är nästan som vi gör vår, fast vi steker den rårivna potatisen först och sen lägger det som en rulle som vi rullar smördegen runt. Plus lite riven stekt lök i med. Får testa er variant nån gång.

Mita sa...

Jisses så mycket gott,ja det där verkar vara nånting ni får fortsätta med så länge ungdomarna tycker det är skoj.
Inga barn hemma här så vi får väl turas om gubben och jag och laga nåt gott,haha....jag minns förresten första måltiden jag blev bjuden på av gubben,ja han var ingen gubbe då men i alla fall. Jag kan säga att det är tur att kärleken över vinner allt..*L*..
Nu för tiden blir man ju hembjuden till barnen på mat emellanåt. Det är otroligt roligt och se vad dom åstakommer i köket.
Kram och ha en fin dag♥

Gbgmamman sa...

Det såg riktigt gott ut! :)

fina frun sa...

vilken bra idé! Väldigt gott såg det ut :)
Nej, mina barn brukar inte laga mat åt mig. Har du en sådan tur?

Marina sa...

Det lät ju helt fantastiskt! Nej, några barn lagade inte mat hemma hos oss, inte...

RackarTuss sa...

Mums!
Nej - de hjälper gärna till nu och då men de är 7 & 9.

Carina Sjölund sa...

Vilken fantastiskt god mat :)
Man blir riktigt hungrig!

Tyvärr brukar inte mina barn laga speciellt mycket mat, det får jag nog göra själv om jag ska ha någonting att äta :)

Blir det promenad för dig i dag i det soliga vädret? :)
Kramen♥

Babs sa...

Japp mina barn lagade mat på söndagar när de bodde hemma, det var alltid så spännande att se vad de hittade på.
Kram

ansepanse sa...

jag tycker det är en superfin idé och tycker att ni ska fortsätta med att bjuda varandra på middag :)
Sv: jo :) det gick bra med brodden också :D
kramar

Majken sa...

Såg smarrigt ut :-)

Bra idé ska se om den går att införa här :-)

Dottern i familjen lagar faktiskt mat ibland åt oss & hon är duktig på det, men man får räkna med att det är kyckling för det älskar hon mest av allt.. kyckling på längden tvären & bredden ;-)

Vilken kul dag ni måste ha haft igår. Superbra present :-)

Ha en fin måndag!
Kram

Mia systeryster sa...

Vad gott det såg ut!!
Japp, min dotter lagar maten ibland. Så himla skönt!
Kram

Kvinna i medelålderns tid sa...

Så mysigt. Mina barn bor långt borta och nån gubbe har jag egentligen inte... Glad ändå. Kul blogg =)

Duktiga Tjejen sa...

Åh, mat, jag har inte direkt ätit mat på 1.5 månad pga illamående. Jag längtar SÅ efter att vilja äta - och kunna äta!

Ingrid sa...

Men mmmm, tänk på att jag varit magsjuk i helgen... inte läskas SÅ!!

Annika sa...

Jaaa så roligt. Dessutom ser det jättegott ut.

Roffe sa...

Vad gott det såg ut.Jag vet är dålig att blogga på morgonen,men ibland så kommer jag in och hälsa på,jag kommer alltid komma ihåg mina vänner.Idag Ringde på ett städföretag i HJO idag.Jag står som reserv om 4 platser.Få reda på nästa vecka.Ha en fin kväll.kram

Sus sa...

Jag väntar och längtar tills mina barn ska bjuda på trerätters! Sonen renoverar köket i en hel eeevighet och, jo ja döttrarna har faktiskt gjort det :)

Jättekul idé, klart att ni ska köra om och om och....igen!

Kraaaaam

Anonym sa...

Jättekul idé och det ser ju verkligen smarrigt ut :-)

Petra sa...

Mums.

Semester & Mat sa...

Vilken rolig idé och va gott det såg ut!

Ha en fin kväll!

soffie sa...

mums va mycket gott:)älskar cheescake i alla varianter men den har jag inte provat:) kramen

LillaTuss sa...

Åt middag när jag kom hem från jobbet... men nu blev jag hungrig igen. Det ser lika gott ut som de andra rätterna

Den Ofrivilliga Bloggaren sa...

Jäklar så hungrig jag blev nu! Ser vansinnigt gott ut!!
kram

Freja sa...

Våra barn ansvarar för varsin middag varje vecka, men de kanske skulle tycka det var roligt att göra festmat som ni gör! Jag ska kolla med dem....

Therese - Femstjärnigt sa...

Mums så gott det ser ut!
Jag försökte införa en gång att alla i familjen skulle turas om på lördagarna att laga mat. Min lördag var först på tur...sen rann det visst ut i sanden för det är jag som står där vid spisen varje lördag;)
Kram

Mallan sa...

Jösses, ingen dålig middag! Snacka om att jag hade haft matkoma efter den goda måltiden :-) Kram

Jane sa...

Så jätte gott det ser ut alltihop men efterrätten ser helt fantastiskt god ut.
Kramar i massor finaste du / Jane

Micke sa...

Både ser ut och låter riktigt gott!!!
Sv:
Ja, det var nog rätt vilt, men snälla var vi ändå. ;-)

cecce sa...

Tycker det är en trevlig ide´ ni börjat med! Ser jättegott ut! Vad duktiga de är.
Tyvärr är inte mina barn lika matlagningsglada...ännu i alla fall. Kanske ska inför iden här hemma!:-)
Inhandlar de maten själva också?

Vilken fin alla-hjärtan-dagspresent du fixat till familjen!

Kramar

Västgötskan sa...

Åh, cheesecake är det bästa som finns!!!! :-)

gunsan sa...

Vilka härliga rätter , mumsans;))

Detta är en superidé tycker jag;))

kramizzzzz

curlingmamman sa...

En mycket bra ide ni har börjat med :) Klart du får hänga med till Turkiet ;) kram

Miss Juni sa...

Vilka händiga barn du uppfostrat!! Grattis till ett bra jobb!

Funderar på hur jag ska lägga fram det, för att få mina lata tonåringar att nappa på idéen...

Kram!

Susanne sa...

Vilken underbar mat ni ätit. Jo då vi brukar bli bjuda på mat hos barnen. Ha en bra dag och glöm inte att det är semle dax. Kram

Helene sa...

Mums vilken god mat !!
Jag blev hungrig ju = ))
Här får man fixa mat själv om man ska ha nåt...jo det är sant !!
Ha en fin dag.
Kram Helene.

♥ Sojka ♥ sa...

haha jasså vad kul att du också följer BB! :)
Kram!

Susanne sa...

Min son lagar mat flera gånger i veckan iof är han 21 ;)

Afrodite sa...

Åh ja, vilken underbar idé!!! =) Vi brukar oxå leka "halv åtta hos oss", men än så länge har jag stått för menyn och de andra stått för poängsättningen. Tror banne mig att jag ska införa er variant! =)
Oh ja, visst lagar de mat. Men bara vardagligdags. Men gott brukar det bli i alla fall. =)
Kram på dig vännen!

♥ Sanna ♥ sa...

Suverän ide !!!
Det såg hur gott ut som helst :) recept ???
Kramisar

Sussi sa...

Mmm.. Ser nästan lika gott ut som den fina middagen jag slängde ihop idag ;)
Skämt o sido. Bra idé det där med att ha halv åtta hos mig hemma :)

Kramisar

Fenixmonas sa...

Godmorgon! Guuud så gott det såg ut! Jodå, det händer att barnen bjuder ibland...fast oftast har de inte tid...Här blir det bara korta besök vid datorn pga smärtor...men du ser: inte behövs det några isgator för att jag ska dratta omkull! Kramiz

d sa...

Jättebra idé, tror INTE att den skulle funka här men Yngre sonen bakar pizza ibland ;-).
Kram