söndag 11 oktober 2009

Söndag - Vilodag!





Vilodag är den dag i veckan som ägnas åt att vila.

Enligt tredje budet behöver människan en vila var sjunde dag. Denna dag infaller olika i de tre religioner som erkänner Mose lag.
Veckans sjunde dag helgas av Gud enligt detta bud. Den påminner om Guds vila på skapelseprocessens sjunde dag.

Inom kristendomen betraktas veckans första dag, söndag, som vilodag därför att man firar Kristi uppståndelse då.
- Varje söndag är en påskdag.

Inom judendomen och sjundedagsadventismen är vilodagen veckans sjunde dag, lördagen. Den kallas sabbat, och är för vissa inriktingar av judendomen mycket viktig.
På sabbaten får man, enligt de renläriga judarna, inte arbeta, inte resa lång väg, inte laga mat och mycket annat.
Sabbatsmåltiden är en veckoligen återkommande festmåltid.

Inom islam firas vilodagen på fredagen.

Är söndag veckans första eller sjunde dag?

Den sjunde dagen i veckan är lördagen.
I vår moderna almanacka har det så sent som i slutet av 1900-talet blivit så, att söndagen numera räknas som den sjunde, inte som den första dagen i veckan.

Varför måste jag då jobba på vissa söndagar?
Typ som i dag?
Sanna har svaret på det.
Hon sa en gång när hon var liten :(David och jag skulle jobba julafton ,båda två.)
-Pappa varför måste du jobba på julafton?
-Vi måste.Mamma måste ju jobba också.
-Ja,det förstår jag, för gamlingarna måste stiga upp även då det är julafton men du jobbar ju bara med maskiner!

Gulligt,eller hur?

See You!

13 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Ingen vila ingen ro
Bara jobba bara gno.
Ha en bra dag vännen
♥ Love you ♥

Anonym sa...

Tack så jättemycket för grattiset på min dag!
Må bäst och ha en riktigt go dag/KramCiara

Ama de casa sa...

En mycket klok kommentar :-)
Kram

Lisas torp sa...

Ja, det är intressant att tänka på hur andra ser på tillvaron! Men söndagar blir nog mindre och mindre vilodag i vår kultur också - tänk på alla dessa söndagsöppna butiker, alla vårdinstitutioner m.m.!
Hoppas att din söndag är bra och fin!
Kram och tack för titten hos mej!
Lisa

Sussi sa...

Den dag jag brukar vila mest på är måndagar..
Eftersom jag har ledigt då och sambon har jobbat natt så brukar det vara lugnt och sansat då..

Ha en bra dag
Kramisar

Dansbandsfrun sa...

I vårt fall så är söndagen oftast förknippad med "aalt-man-inte-hinner-med-under-veckan-bestyr" så det är en "rörig dag" för det mesta, men jag är ändå glad att den finns ;-) kramar

Susanne P sa...

Det skulle vara söndag oftare, tycker jag. En ganska gemytlig & trevlig dag, om man nu får vara ifred & "se" på en svensk film...
Kram
Syster

Anonym sa...

Hej igen gumman! Har precis blarrat med sambon om Norrländers. Dom hade tydligen mycket kontakt förr med Mats Bergmans säger han. Sjöng din pappa? Är han fortfarande aktiv i en duo, undras det här ;-) (vilket sammanträffande) kram Dansbandsfrun

Sussi sa...

Håller med. Städning är ett nödvändigt ont.. Men nu i efterhand när jag sitter och njuter av ett väldoftande rent hem så är känslan underbar :-)

Ha en mysig kväll
kramsiar

♥ Sanna ♥ sa...

Men helt korrekt kommentar..
människor ska upp men inte maskiner konstigt nog hihi
Ta hand om dig vännen hoppas du haft en underba helg
KRAM

Maud sa...

Då kan man ju vila både fredag, lördag och söndag, bara man byter religion då och då...
Ha en najs vecka!
Kramis Maud

lillaMy sa...

Kramar om och önskar dig en bra måndag.

mickis sa...

Här blev det ingen vila... matlagning, bak & maken tapetserade om sovrummet... Sedan plockade jag med sorums atiraljerna i timmar .. ;)..
MÅNDAG blir min vilodag!

Ha en underbar måndag!